Opetushallitus tukee taito- ja taideaineiden ylioppilaskokeiden valmistelua
Lakiehdotuksessa ylioppilastutkinto muuttuisi siten, että kokelailla olisi jatkossa mahdollisuus suorittaa pakollisen taito- tai taideaineen koe osana ylioppilastutkintoa. Pakollisia taito- ja taideaineita ovat musiikki, kuvataide ja liikunta. Hallituksen esitys etenee eduskuntaan todennäköisesti syksyn 2024 aikana.
Opetushallitus tuottaa valmistelutyön tueksi asiantuntijatietoa ja kokoaa näkemyksiä siitä, millaisia kokeet voisivat lakiesitykseen pohjautuen olla.
– Teemme kehittämistä tiiviissä yhteistyössä Ylioppilastutkintolautakunnan, lukioiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Työ jatkuu vuoteen 2027 asti, opetusneuvos Mikko Hartikainen kertoo.
Uudistusta edistetään yhdessä
Opetushallituksen asettama seurantaryhmä ja kolme alatyöryhmää luovat edellytyksiä musiikin, kuvataiteen ja liikunnan ylioppilaskokeiden kehittämistyölle Ylioppilastutkintolautakunnassa. Työryhmät työskentelevät vuoden 2024 loppuun saakka.
Seurantaryhmä koordinoi alatyöryhmien työskentelyä ja vetää yhteen niissä syntyneitä näkemyksiä. Alatyöryhmät tuottavat oppiainekohtaisia ideoita, ratkaisumalleja ja vaihtoehtoja taito- ja taideaineiden kokeiksi.
− Taito- ja taideaineiden ylioppilaskokeiden suorittaminen olisi mahdollista lukion 1.8.2027 aloittaville opiskelijoille, jos lakiesitys etenee suunnitelman mukaisesti. Ensimmäiset taito- ja taideaineiden kokeet järjestettäisiin syksyllä 2029, Hartikainen sanoo.
Seuranta- ja alatyöryhmissä tehtävää työtä tukevat alkusyksystä 2024 valmistuvat kartoitukset siitä, millaisia musiikin, kuvataiteen ja liikunnan kokeita, suorituksia ja näyttöjä sisältyy toisen asteen lukiokoulutusta vastaaviin koulutuksiin eri maiden koulutusjärjestelmissä ja kansainvälisissä koulutusohjelmissa. Kartoituksia tekevät taiteen tohtori Inga Rikandi, väitöskirjatutkija Jani Vepsä ja apulaisprofessori Kasper Salin.
Voit saada lisätietoa musiikin, kuvataiteen ja liikunnan kokeiden näkymistä Opetushallituksen ja Ylioppilastutkintolautakunnan webinaarissa 29.10.2024.
Myös Lukiodiplomien sisällöllinen kehittäminen etenee
Taito- ja taideaineiden ylioppilaskokeiden valmistelun tukeminen on Opetushallituksessa osa laajempaa lukiodiplomijärjestelmän kehittämistyötä 2024–2027. Tavoitteena on luoda entistä paremmat lähtökohdat lukiodiplomien järjestämiselle ja kehittää niiden arvioinnin luotettavuutta. Näin vahvistetaan osaltaan myös lukion laaja-alaisen yleissivistävän tehtävän toteutumista.
Lukiodiplomin voi suorittaa pakollisten taito- ja taideaineiden lisäksi kotitaloudessa, käsityössä, mediassa, tanssissa ja teatterissa. Lukiodiplomi on erityisen osaamisen ja harrastuneisuuden näyttö, josta opiskelija saa erillisen todistuksen lukion päättötodistuksen liitteenä.
Opetushallitus tuottaa vuosina 2024–2025 useita tukimateriaaleja, joilla tuetaan lukiodiplomiaineiden opetussuunnitelmatyötä sekä innostetaan niiden pedagogiikan ja arviointiosaamisen kehittämiseen.
− Tavoitteenamme on nimenomaan luoda nykyistä paremmat lähtökohdat lukiodiplomiaineiden opintojen järjestämiselle ja lukiodiplomien arvioinnille, Hartikainen sanoo.
Opetussuunnitelmatyön tukimateriaali julkaistaan vuoden 2024 loppupuolella. Opetuksen ja arvioinnin suunnittelun tukimateriaali valmistuu arviolta loppukeväästä 2025.
Kotitalouden, käsityön, median, tanssin ja teatterin lukiodiplomien jatkokehittämisestä kuulet myös webinaarissamme 5.11.2024. Webinaariin sisältyy työpajatyöskentelyä.
Lisätietoja:
Opetusneuvos Mikko Hartikainen
mikko.hartikainen [at] oph.fi (mikko[dot]hartikainen[at]oph[dot]fi)
Puh. +358 29 5331058
- Taito- ja taideaineet tulossa ylioppilastutkintoon -webinaari 29.10.2024
- Mitä kuuluu lukiodiplomien kehittämiselle? -webinaari 5.11.2024
- Lukiodiplomijärjestelmän kehittäminen 2024–2027
- Lukiokoulutusta koskevien hallitusohjelman linjausten toimeenpanon valmistelu OKM035:00/2023
- Lukiodiplomit ja niiden hyödyntäminen OKM018:00/2021
- LUDOS-palvelu