Uutinen

Paikallisilla tutkinnon osilla uutta osaamista työelämään

Koulutus ja tutkinnot Ammatillinen koulutus Tutkinnon perusteet
Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvia tutkinnon osia on suoritettu vuonna 2023 yli 20 000. Tämä kertoo siitä, että parhaimmillaan kyseinen tutkinnon osa tarjoaa nopeita ja ketteriä ratkaisuja vahvistaa paikallisen työelämän muuttunutta osaamisperustaa. Toisaalta tilastotarkastelun perusteella näyttää siltä, että paikallisiksi tutkinnon osiksi tunnustetaan hyvinkin erilaisia osaamisia ja paikallisia osia on räätälöity jopa yksilöllisiin opiskelijakohtaisiin tarpeisiin.
Neljä henkilöä tekemässä yhteistyötä.
Ihmisiä yhdessä

Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvan tutkinnon osan tarkoitus 

Ammatillisissa perustutkinnoissa on ollut jo pitkään mahdollisuus sisällyttää tutkintoon paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa. Tämä mahdollisuus sisältyy myös joihinkin ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin. Paikallisen tutkinnon osan mahdollisuus on tarkoitus vähitellen lisätä kaikkiin tutkintoihin. Tutkinnon perusteessa tarkennetaan sitä, millaista osaamista paikallisen tutkinnon osan tulee sisältää. Ammatillisissa perustutkinnoissa se määritellään seuraavasti: ”Tutkinnon osa sisältää työelämän paikallisten tarpeiden mukaista osaamista, joka soveltuu useamman kuin yhden työpaikan tarpeisiin”. 

Paikallisen tutkinnon osan tarkoitus on vastata eri alojen ja alueiden erityispiirteisiin ja toimintaympäristön äkillisten muutosten myötä syntyviin uusiin osaamistarpeisiin. Paikallinen erityispiirre voi liittyä esimerkiksi kulttuuriin, luonto-olosuhteisiin tai tietyn teollisuusklusterin keskittymään. Kyse on tietyn alueen kohtaamasta muutoksesta tai alueen erityispiirteestä, jonka pohjalta paikallinen osa laaditaan yhteistyössä työelämän kanssa. Kansalliset tutkinnon perusteet vastaavat myös alan uusiin osaamistarpeisiin, mutta niiden uudistaminen vie yleensä enemmän aikaa, joten paikallisilla osilla voidaan vastata hyvinkin pikaisesti uusiin alueellisiin työelämän muutoksiin.  

Havaintoja paikallisista tutkinnon osista 

Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvia tutkinnon osia suoritetaan runsaasti. Vuonna 2022 suorituksia oli noin 21 700 ja vuonna 2023 noin 20 400. Suorituksia on kattavasti eri tutkintoihin, ja havaintojen mukaan myös sellaisiin, joissa tämä ei ole edes tutkinnon perusteiden mukaan mahdollista. Paikallisista tutkinnon osista tunnustettuja tutkinnon osia on noin 30 prosenttia. Tunnustettuja tai toisesta tutkinnosta suoritettuja osia kuvastaa myös se, että osa tutkinnon osista selkeästi viittaa johonkin toiseen alaan, kuin se, minkä tutkinnon yhteydessä ne on suoritettu. Esimerkkejä tällaisista ovat mm. Lounasruokien valmistus osana hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkintoa tai Sairaanhoito ja huolenpito osana kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa. Näiden kohdalla on oletettavasti ensisijainen tavoite ollut tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen. 

Osa paikallisista tutkinnon osien nimistä kuvaa selkeästi uutta työelämässä tarvittavaa osaamista. Esimerkkejä tällaisista osista ovat mm. IoT-ohjelmointi ja Datakeskustekniikka (tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto), Erityisruokavaliot hoitolaitoksessa (ravintola- ja cateringalan perustutkinto) ja Sähköauton huolto (ajoneuvoalan perustutkinto). Kyseiset tutkinnon osat eivät sisälly nykyisiin tutkinnon perusteisiin, ja koulutuksen järjestäjien laatimilla paikallisilla tutkinnon osilla voidaan vastata nopeasti muuttuneisiin työelämän osaamistarpeisiin. 

Paikallisten tutkinnon osien kirjo on valtava. Enimmillään tietyn tutkinnon osan on vuodessa suorittanut yli tuhat opiskelijaa, kun taas sadoittain on sellaisia tutkinnon osia, jonka on suorittanut vain yksi opiskelija. Tutkinnon osien nimet antavat kuvaa siitä, että osa tutkinnon osista on kovin yleisiä, joissain tilanteissa ammattialaan perehdyttäviä ja osa ei mihinkään tiettyyn alaan tai tutkintoon kytkettyjä. Esimerkkejä näistä ovat mm. Suomalaisessa työyhteisössä toimiminen, Kohti ammattia, Ammattialan tehtävissä toimiminen, Asiakastyö ammatissa ja Digitaitojen perusteet. Osa näyttäisi myös selkeästi olevan valittu jostain toisesta tutkinnosta. Esimerkkejä toisten koulutusmuotojen sisällöistä ovat yleissivistävät opinnot, kuten Filosofia ja Englanti. Löytyy myös ns. kevyempiä versioita valtakunnallisten perusteiden mukaisista tutkinnon osista. 

Huolimatta siitä, että paikallisten tutkinnon osien sisällöt eivät kaikilta osin vastaa alkuperäistä tarkoitustaan, niin niiden näytöt järjestetään keskimääräistä useammin työpaikalla ja arviointi tapahtuu yhdessä työelämän edustajien kanssa. Huomion arvoista on myös se, että paikalliset tutkinnon osat ovat toimineet toisinaan pohjana, kun valtakunnallisiin tutkinnon perusteisiin on tuotu uutta osaamista. 

Vinkkejä paikallisen tutkinnon osan laadintaan 

Tutkinnon perusteet määräävät, kuinka paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuvan tutkinnon osan sisältö laaditaan. Perustutkinnoissa tutkinnon osan laajuudeksi on määritelty 5–15 osaamispistettä. Keskeistä on, että tutkinnon osa laaditaan paikallisten tai alueellisten työelämän osaamistarpeisiin ja sen osaaminen on sovellettavissa useammassa kuin yhdessä työpaikassa. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on nimetä tutkinnon osa ja laatia sille ammattitaitovaatimukset ja osaamisen arviointi vastaavanlaisesti kuin muissa ammatillisissa tutkinnon osissa. Yhteistyöllä paikallisen työelämän kanssa varmistetaan, että tutkinnon osa vastaa työelämän tarpeita ja osaaminen on osoitettavissa aidoissa työelämän tehtävissä. 

Paikallisen tutkinnon osan tulee syventää kansallisten tutkinnon perusteiden alakohtaista osaamista tai tarjota uutta osaamista ja ratkaisuja nopeisiin työelämän muutoksiin. Se perustuu työprosessiin tai työkokonaisuuteen, kuten tutkinnon osat valtakunnallisissa tutkinnon perusteissa. Paikalliset tutkinnon osat laaditaan tutkintokohtaisiksi. Siten toisen koulutuksen järjestäjän paikallisen tutkinnon osan voi tunnustaa osaksi tutkintoa vain silloin, kun se on aiemmin suoritettu saman tutkinnon perusteen mukaan. 

Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa

  • laaditaan tiettyyn tutkintoon
  • vastaa paikallisen tai alueellisen työelämän tarpeeseen 
  • syventää valtakunnallisissa tutkinnon perusteissa olevaa alakohtaista osaamista tai tarjoaa uutta osaamisesta ja ratkaisuja nopeisiin työelämän muutoksiin  
  • soveltuu useamman kuin yhden työpaikan tarpeisiin 
  • perustuu työprosessiin tai työkokonaisuuteen 
  • nimetään toimintakokonaisuuden pohjalta 
  • ammattitaitovaatimukset ja osaamisen arvioinnin määritellään vastaavasti kuin tutkinnon ammatillisissa tutkinnon osissa 
  • laajuus määritellään osaamispisteinä tutkinnon muodostumisen mukaisesti. 

Paikallisten tutkinnon osien laadinnassa on hyvä hyödyntää ePerusteissa olevaa koulutusten toteutussuunnitelma-työkalua. Näin paikalliset tutkinnon osat tulevat myös muille koulutuksen järjestäjille ja työelämälle näkyviin, jolloin ePerusteissa voi tarkastella, millaisia paikallisia tutkinnon osia eri puolella Suomea on tarjolla. Paikallisten tutkinnon osien tarjonta tekee näkyväksi myös sen, millaisia muutoksia työelämän osaamistarpeissa tapahtuu ja miten näitä voisi olla tarpeen ottaa huomioon kansallisissa tutkinnon perusteissa. 

Opetushallitus järjestää syksyllä 2024 webinaarisarjan uudistuvista tutkinnon perusteista. Lokakuun webinaarissa perehdytään erityisesti pieniin osaamiskokonaisuuksiin ja paikallisiin tutkinnon osiin. Tutustu tarkemmin webinaarisarjan sisältöön.