SIMHE-webinaarissa pohdittiin korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien suomen ja ruotsin kielitaidon merkitystä
Tampereen ammattikorkeakoulun erityisasiantuntija Päivi Vartiainen veti paneelikeskustelun tästä ajankohtaisesta aiheesta. Panelistit toivat keskusteluun sekä tutkimuksellisia että kehittämisnäkökulmia. Vanhempi yliopistonlehtori Johanna Komppa Helsingin yliopistosta nosti esiin tarpeen monikielisyyden ja kielitietoisuuden vahvistamiselle työyhteisöissä. Yliopistonlehtori Maija Tervola Tampereen yliopistosta korosti, että korkeakoulujen on tarjottava riittävästi tukea opiskelijoilleen kielitaidon kehittämiseen, ja toisaalta työelämässä vastaanottavien osapuolten on osattava sopivasti yksinkertaistaa kieltä. Kansainvälisten asioiden suunnittelija Kia Lundqvist Turun yliopistosta toi keskusteluun näkökulman monikielisyydestä sekä tarpeen lisätä mahdollisuuksia harjoitella suomen tai ruotsin kielen puhumista.
Haasteena nousi esiin suomen ja ruotsin kielen puute, mikä vaikeuttaa maahan muuttaneiden pääsyä työelämään. Panelistit korostivat tarvetta kehittää systemaattisia ratkaisuja tähän ongelmaan. Paneelissa esitettiin myös konkreettisia ratkaisuehdotuksia, kuten Kieli-HOPS-työkalun käyttöönotto laajemminkin, mikä auttaisi opiskelijoita hahmottamaan omia kielitaitotarpeitaan sekä miettimään työllistymistään ja pohtimaan suhtautumistaan Suomeen jäämiseen jo heti opintojen alussa.
Keskustelu toi esiin erilaisia näkökulmia siitä, miten kielitaito vaikuttaa maahanmuuttajien integroitumiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Ylipäätään korostettiin myös vastaanottavuuden parantamista yhteiskunnassa. Lisäksi työnantajien ja työyhteisöjen rooli ja vastuu kielitaidon kehittämisessä nousi esiin. Yksi tärkeä huomio oli myös kielen oppimisen pitkäkestoisuus sekä tarve monipuoliselle ja erilaiset tarpeet huomioivalle tuelle.
Keskustelu tarjosi ymmärrystä siitä, miten kielitaito vaikuttaa korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien elämään Suomessa. Esiin nousi tarve kokonaisvaltaisille ratkaisuille, jotka huomioivat koulutusjärjestelmän rakenteet, työyhteisöjen valmiudet tukea maahanmuuttajia kielitaidon kehittämisessä ja ylipäätään eri tahojen vastuun kielitaidon oppimisen mahdollisuuksista.
SIMHE-palveluiden (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) tavoitteena on sujuvoittaa korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien ja ulkomaalaistaustaisten aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä korkeakoulutukseen ohjautumista, tutkinnon suorittamista sekä työllistymistä suomalaisille työmarkkinoille kansallisesti ja alueellisesti.