Uutinen

Työelämätoimikuntien uusi toimikausi käynnistyi

Koulutus ja tutkinnot Ammatillinen koulutus Työelämätoimikunnat
Uusien työelämätoimikuntien kolmivuotinen toimikausi käynnistyi tammikuun alussa. Opetushallitus asetti 34 työelämätoimikuntaa ammatillisen koulutuksen laadunvarmistuksen tueksi. Toimikunnat varmistavat näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laatua ja toimivat Opetushallituksen kumppanina ammatillisten tutkintojen perusteita uudistettaessa.
Kuvituskuva, jossa kaksi miesolettua ja kolme naisoletettua istuvat pöydän ääressä neuvotteluhuoneessa ja katsovat suoraan kameraan. Pöydällä on muistiinpanovälineitä.
Ihmisiä kokouspöydän ympärillä

Opetushallitus asetti tammikuun alusta käynnistyvälle kolmivuotiskaudelle 34 työelämätoimikuntaa. Toimikuntien lukumäärää väheni edelliskauteen verrattuna kolmella, kun toimikuntia yhdistettiin. Jäsenet valittiin työelämän järjestöjen ja avoimen haun kautta tulleiden reilun 550 jäsenehdokkaan joukosta. Kokoonpanoissa huomioitiin, että toimikunnissa olisi laajasti osaamista toimikunnan toimialaan sisältyvistä tutkinnoista ja että ne edustaisivat työelämän toimijoita ja koulutuksen järjestäjiä tasapuolisesti. Lisäksi kokoonpanoissa on huomioitu laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta.

Uusissa toimikunnissa on yhteensä 273 jäsentä, joista miehiä 52 prosenttia. Työnantajien ja työntekijöiden edustajia on molempia 85 henkilöä ja opetusalan edustajia 92 henkilöä. Lisäksi eräisiin toimikuntiin nimettiin myös ammatinharjoittajia. Toimikuntien kokoonpanoihin voi tutustua Opetushallituksen verkkosivuilla. 

Työelämätoimikunnat varmistavat näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laatua seuraamalla säännöllisesti valtakunnallista seuranta-, palaute- ja arviointitietoa sekä tekemällä vierailukäyntejä näyttöympäristöihin. Toimikuntien vuosittain laatimat tilannekuvat tarjoavat erinomaista toimiala- ja tutkintokohtaista tietoa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta. 

– Viime vuonna julkaistussa opetus- ja kulttuuriministeriön TUTKE IV -työryhmän loppuraportissa on lukuisia ehdotuksia ammatillisten tutkintojen kehittämiseksi, niiden joustavuuden lisäämiseksi ja digivihreän siirtymän tukemiseksi. Työelämätoimikunnilla on Opetushallituksen kumppanina erinomainen mahdollisuus osallistua käynnistyvään tutkintojen kehittämiseen ja tuoda perustetyöhön aitoa työelämän asiantuntemusta toteaa yksikön päällikkö Marko Aaltonen Opetushallituksesta.

Työelämätoimikuntien tehtävät

  • osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistamiseen
  • antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle lausuntoja koulutuksen järjestäjien tutkinnoittain eriytyvistä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmista
  • osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen
  • käsitellä tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt
  • hoitaa muut Opetushallituksen määräämät erityistehtävät.

Lisätiedot

tyoelamatoimikunnat [at] oph.fi (tyoelamatoimikunnat[at]oph[dot]fi)