Uutisia maailmalta, Ruotsi: Vähemmän ruutuaikaa ja lisää painettuja kirjoja
Ruotsalaisten oppilaiden lukutaito on heikentynyt ja nykyisin yli 20 prosenttia oppivelvollisista ei osaa kunnolla lukea. PISA 2022 tutkimuksessa lukutaidon pisteet laskivat Ruotsissa edellisestä PISA 2018 tutkimuksesta 19 pistettä. Vastaava lasku oli tosin Suomessa suurempi, 30 pistettä.
Lisää painettuja kirjoja Ruotsin esikouluihin ja kouluihin
Yhtenä syynä lukutaidon heikkenemiselle pidetään Ruotsissa digilaitteiden käytön lisääntymistä ja sitä, että painettujen kirjojen lukeminen on vähentynyt. Jotta epäsuotuisa kehitys saadaan pysäytettyä ja suunta muutettua Ruotsissa halutaan lisätä painettujen kirjojen käyttöä ja vähentää lasten ja nuorten ruutuaikaa.
Ruotsin hallitus on myöntänyt lisärahoituksen noin 800 000 kirjan hankkimiseksi esikouluille ja peruskoulujen alaluokille lukutaidon edistämiseksi. Koulutuksen järjestäjille on suunnattu 176 miljoonan kruunun, noin 15 miljoonan euron valtionavustus kauno- ja tietokirjallisuuden hankintaan vuonna 2024. Vuodesta 2025 alkaen valtionapu suunnataan myös peruskoulujen yläluokille.
Digilaitteiden käyttöä vähennetään esikouluissa
Ruotsisin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin on kirjattu, että jokainen lapsi saa esikoulussa käyttää digitaalisia välineitä. Tuo kirjaus tullaan muuttamaan siten, että esikouluilta ei enää vaadita digitaalisten välineiden käyttöä vaan niiden käytön tulee olla tarkoin harkittua ja perustua tieteelliseen tutkimukseen ja laitteiden tuottamaan koulutukselliseen lisäarvoon.
Uutisia maailmalta Opetushallitus tekee paljon kansainvälistä yhteistyötä. Toimimme muun muassa Suomen edustajana kansainvälisissä koulutustietoverkostoissa ja seuraamme aktiivisesti muiden maiden koulutusjärjestelmiä. Uutisia maailmalta -sarjassa julkaisemme uutisia kiinnostavista uudistuksista eri maissa sekä tuemme yhteiskunnallista keskustelua ja tietoperusteista päätöksentekoa |