Ammatillinen osaaminen näkyväksi tutkinnoilla

Sosiaali- ja terveysalan ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ovat uusia tutkintoja, joiden ammattiosaamisen sisältöjen määrittely yhteistyössä eri tahojen kanssa on juuri käynnistynyt. Työssä on tarkoitus arvioida, mitä osaamista nykyisistä tutkinnoista sisällytetään uusiin tutkintoihin ja mitä täysin uutta ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin soveltuvaa osaamista alalla tarvitaan. Työssä tarkastellaan, miten esimerkiksi mielenterveys- ja päihdetyön, vanhustyön ja kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen osaaminen sisällytetään tuleviin uusiin tutkintoihin. Tällä viikolla on käyty keskustelua sosiaali- ja terveysalan ammatillisen osaamisen kehittämisestä erilaisissa tilaisuuksissa, kuten Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunnan Ennakointi, arviointi ja kehittäminen (EAK)-jaoston kokouksessa.
Viikolla 5 olemme käynnistäneet mm. liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon, prosessiteollisuuden sekä liiketoiminnan ammatti- ja erikoisammattitutkintojen sekä yrittäjyyden ammattitutkinnon perusteuudistukset. Olemme käyneet useita keskusteluita työelämätahojen ja koulutuksen järjestäjien kanssa. Taloushallinnon osaamisesta olemme käyneet keskustelua Taloushallintoliiton edustajien kanssa, yrittäjyysosaamisesta Suomen Yrittäjien kanssa ja Kaupan liiton kanssa liiketoiminnan osaamistarpeista. Liiketoiminta- ja yrittäjyystutkintojen uudistamisen tavoitteena on vastata liiketoimintaympäristön sääntelyn myötä yritysten muuttuviin osaamisvaatimuksiin. Datan ja tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan eri osa-alueilla sekä kansainvälisen kaupan vaatimukset edellyttävät muutoksia tutkintojen osaamiseen. Taloushallinnon ammattilaisille on kova tarve, mikä asettaa tarpeita tarkastella taloushallinnon osaamisen työelämävastaavuutta.
Tiistaina toteutimme kaikille avoimen webinaarin liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon kehittämistarpeista. Liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinto valmistaa opiskelijoita toimimaan liikunnanohjaajina ja valmentajina erilaisissa liikunta-alan ja valmennuksen työtehtävissä ja kannustamaan kaiken ikäisiä ja kuntoisia liikunnallisten elämäntapojen pariin.
Taideteollisuusalan ammattitutkinto on kattava käsityöammattien tutkinto, jonka perusteiden uudistamisesta käytiin kuluneen viikon aikana useampia keskustelutilaisuuksia. Niissä pohdittiin mm. sitä, mitä osaamista ammattilainen tarvitsee mm. lasinpuhaltamisessa, mikromekaniikassa ja kellosepän työtehtävissä.
Torstaina järjestimme verkkotyöpajat hevostalouden ammattitutkinnon ja luontoalan erikoisammattitutkinnon perusteiden uudistamisesta. Hevostalouden ammattitutkinto tarjoaa osaamista hevosalan moninaisiin tehtäviin, kuten mm. hevosten kengittämiseen, ratsastuksenopettamiseen ja ravivalmennukseen. Torstaina pidetyn webinaarin aiheena oli hevosvarusteiden valmistamiseen liittyvän ammattiosaamisen määrittäminen.
Luontoalan erikoisammattitutkinnon kehittämistyöpajassa keskusteltiin erityisesti tutkintoon tarvittavasta uudesta erikoistuneesta ammatillisesta osaamisesta. Luontokartoitukset ovat entistä tärkeämpiä luonnon monimuotoisuuden ollessa uhattuna. Tilaisuudessa pohdittiin myös mahdollisia uusia osaamisia luonnon ennallistamiseen ja luontopohjaisiin ratkaisuihin sekä luontoalan toimijoiden turvallisuus- ja vastuullisuusosaamisen vahvistamiseen.
Avoin lausuntokierros on osa tutkinnon perusteiden valmistelua. Tällä hetkellä kommentoitavana ovat seurakunta- ja hautauspalvelualan ammattitutkinnon perusteet, joiden lausuntokierros päättyy 19.2.2025. Tutkinto tarjoaa osaamista muun muassa hautajaistilaisuuksien valmisteluun ja toteuttamiseen, kirkollisten tilaisuuksien ja tilojen hoitamiseen sekä hautaustoimistotyöskentelyyn. Tutkintoon on sisällytetty myös uudet digitaalisen ja vihreän siirtymän tutkinnon osat, joilla vastataan ajan megatrendien tuomiin osaamishaasteisiin. Kyseiset tutkinnon osat tullaan sisällyttämään kaikkien alojen ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin lähivuosina.
Perusteiden valmistuttua järjestämme erilaisia tilaisuuksia, joissa opettajat ja työpaikkaohjaavat voivat keskustella tutkintojen uudistetuista sisällöistä ja käytännön toteutuksesta kanssamme. Tällä viikolla toteutimme esittävien alojen aamukahvit, joissa käsiteltiin ajankohtaisia asioita mm. esitys- ja teatteritekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon uudistamisesta. Tutkintoihin on tarkoitus lisätä mm. digitalisaation edellyttämää osaamista, viestintä-, pelastus- ja turvallisuussuunnitelmien laadinnan osaamista sekä kansainvälisyys- ja yrittäjyystaitoja.
Torstaina järjestimme kasvatus- ja ohjausalan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon verkostotapaamisen, jossa keskusteltiin mm. tutkintokohtaisista terveydentila- tai toimintakykyvaatimuksista. Kasvatus- ja ohjausalalla voi hankkia osaamista mm. perhepäivähoitajan tai koulunkäynninohjaajan tehtäviin. Järjestimme myös lääkealan perustutkinnon aamukahvit, joilla keskusteltiin viime syksynä valmistuneiden tutkinnon perusteiden mukaan toteutettavasta koulutuksesta.
Ammatillisen osaamisen näkyväksi tekeminen selkeästi ja ytimekkäästi tutkinnon perusteissa on yhteistä työtä työelämätahojen ja koulutuksen järjestäjien kanssa. Perusteet tarjoavat niin tuleville opiskelijoille kuin opettajille ja työpaikkaohjaajille kuvan eri ammateissa ja tehtävissä vaadittavasta osaamisesta.