Uutinen

EQAVET-hanke kokosi asiantuntijat seitsemästä Euroopan maasta jakamaan näkemyksiään digitaalisten oppimisympäristöjen laadunvarmistuksesta ammatillisessa koulutuksessa

Koulutus ja tutkinnot Ammatillinen koulutus Digitaalisuus Laatu ja kehittäminen
Opetushallitus järjesti kansallisen EQAVET-hankkeen yhteiskehittämistyöpajaa 14.–15. toukokuuta 2025. Tapahtuma kokosi yhteen asiantuntijoita seitsemästä Euroopan maasta tarkastelemaan laadunvarmistusta digitaalisissa oppimisympäristöissä ammatillisessa koulutuksessa (VET). Työpajan tavoitteena oli jakaa esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä sekä pohtia, miten digitaalisen oppimisen laatua voidaan varmistaa erilaisissa ammatillisen koulutuksen konteksteissa.
Yhteiskuva työpajaan osallistuneista asiantuntijoista

Työpajoja valmisteleva webinaari maaliskuussa 2025 johdatti osallistujat keskeisiin teemoihin ja kansallisiin kehityskulkuihin. Toukokuun työpajat sisälsivät asiantuntijapuheenvuoroja, ryhmäkeskusteluja ja harjoituksia, joissa tarkasteltiin digitaalisia työkaluja, joilla voidaan simuloida ammatillisia työtehtäviä. Osallistujat vierailivat myös Omniassa tutustumassa käytännön ratkaisuihin ja keskustelivat laajemmista teemoista, kuten tekoälystä, opettajien osaamisesta ja opiskelijoiden digitaidoista.

Ryhmätyöskentelyssä arvioitiin digitaalisia työkaluja yhteisten laatukriteerien, kuten pedagogisen merkityksellisyyden, käytettävyyden, saavutettavuuden ja sisällönhallinnan perusteella. Keskusteluissa korostui, että jokaisella ratkaisulla on omat vahvuutensa ja rajoitteensa riippuen alasta ja käyttökohteesta. VR ja simulaattorit nähtiin erityisen hyödyllisiksi tilanteissa, joissa korostuvat useat toistot ja tarve realismille, kun taas AR, chatbotit ja digitaaliset simulaatiot nähtiin skaalautuvina ja kustannustehokkaina vaihtoehtoina. Osallistujat painottivat, että digitaaliset työkalut eivät korvaa käytännön harjoittelua, vaan täydentävät sitä osana laajempaa oppimisprosessia.

Työpajojen päätteeksi osallistujat laativat ehdotuksia eri sidosryhmille tukemaan laadukkaiden digitaalisten oppimisympäristöjen laajempaa käyttöönottoa. Osallistujat painottivat, että digitaalisen oppimisen tulisi olla osa yhteistä strategiaa, johon kaikki keskeiset sidosryhmät sitoutuvat. Opettajat tarvitsevat aikaa, resursseja ja koulutusta kehittääkseen digiosaamistaan ja arvioidakseen digitaalisia oppimisympäristöjä kriittisesti. Teeman edistäminen ja laadukkaiden ratkaisujen levittäminen edellyttää rahoitusta, kansallisia strategioita sekä ohjeistusta ja mahdollistavaa lainsäädäntöä. Työelämän tiiviimpi yhteistyö nähtiin tärkeänä kaikissa vaiheissa uusien työkalujen hankinnasta sisällön päivittämiseen. Työpaja toi esille tarpeen koordinoidulle yhteistyölle, jatkuvalle osaamisen kehittämiselle sekä yhteiselle ymmärrykselle ammatillisen koulutuksen digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja haasteista.

Lopullinen raportti työpajoista, ryhmätöiden tulokset, keskeiset havainnot ja materiaalit löytyvät tämän uutisen lopusta.

Liitteet