Lukion laatuhankkeiden tuloksia koostettu verkkojulkaisuksi
Verkkojulkaisun tuottamiseen osallistuneet hankkeet ovat toteuttaneet Lukiokoulutuksen laatustrategian 2030 ja Lops-perusteiden 2019 toimeenpanoa. Laatuhankkeita käynnistyi lukuvuoden 2022–2023 aikana kaikkiaan 77, joista noin puolet on ollut usean koulutuksen järjestäjän ja lukion verkostohankkeita. Julkaisu avaa lukioiden laatua opettajien, lukioiden ja verkostojen näkökulmasta.
Laatutyö tehdään arjessa
Julkaisun artikkeleissa esitellään lukioiden laatimia laatustrategioita, annetaan käytännönläheisiä esimerkkejä yhteistyöstä eri toimijoiden kesken ja kerrotaan laatutyökaluista, joilla opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta voidaan tukea.
– Toivomme, että verkkojulkaisun konkreettiset kuvaukset auttavat rehtoreita, opettajia, ohjaajia ja muita kehittäjiä saamaan ideoita ja innostusta laatutyön jatkamiseksi myös hankkeiden päätyttyä, toteavat opetusneuvokset Jolin Slotte ja Olli Määttä.
Julkaisuun on valikoitunut artikkeleita eri puolilta Suomea molemmilla kotimaisilla kielillä. Verkkojulkaisun 27 artikkelia on ryhmitelty neljän pääotsikon alle: Laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä laadunhallinnan järjestelmät ja menetelmät. Hankkeissa on painotettu seuraavia kehittämiskohteita, joihin liittyviä hyviä käytänteitä julkaisussa esitellään:
- laadukkaan oppimisen edellytysten parantaminen: laaja-alainen osaaminen, integroidut opintojaksot ja muut opetusjärjestelyt, yhteisopettajuus ja kieli- ja kulttuuritietoinen opetus
- alueellisen ja verkostomaisen tutoropettaja-mallisen toiminnan pilotointi laatutyön tukemiseksi
- laadunhallinnan toimintamallien ja menettelytapojen kehittäminen: vertaisarviointi, yhdessä kehittäminen ja laadun seurantavälineet
- opiskelijoiden ja henkilöstön osallisuutta ja hyvinvointia mahdollistavan toimintakulttuurin vahvistaminen ja
- lukiokoulutuksen saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen: erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen mallit
Verkostojen hyödyntäminen mahdollistaa laatutyön tulevaisuudessa
Hankkeiden myötä jatkuva, systemaattinen laatustrategiatyö on vakiintumassa lukioiden arkeen myös hankkeiden päättyessä vuodenvaihteessa 2024. Tärkeä viesti kaikille lukioiden laatutyöstä kiinnostuneille on yhteistyön merkitys. Lukiokoulutuksen järjestäjiä ja lukioita kannustetaan tekemään verkostomaista, jatkuvaa yhteistyötä laadunhallinnassa ja sen kehittämisessä. Laatuyhteistyötä on tarkoituksenmukaista tehdä yhdessä myös keskeisten yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa. Myös opiskelijoilla tulisi olla oma merkityksellinen rooli laadun kehittämisessä.
– Yhteiskehittäminen tuo merkittävää lisäarvoa ja jatkuvuutta lukion laatutyöhön – olipa se sitten paikallista, alueellista tai teemallista yhteistyötä, painottaa opetusneuvos Kimmo Koskinen.
Lisätietoja
Opetusneuvos Kimmo Koskinen, kimmo.koskinen [at] oph.fi (kimmo[dot]koskinen[at]oph[dot]fi)
Opetusneuvos Olli Määttä, olli.maatta [at] oph.fi (olli[dot]maatta[at]oph[dot]fi)
Undervisningsrådet Jolin Slotte, jolin.slotte [at] oph.fi (jolin[dot]slotte[at]oph[dot]fi)