Uutinen

Oivalluksia ohjaajan hyvinvoinnista

Ohjelmat Euroguidance Hyvinvointi Kansainvälinen liikkuvuus Kansainvälistyminen Opinto-ohjaus Oppilaanohjaus
"Miten voin inspiroitua uudelleen joka päivä, jotta pystyn tarjoamaan opiskelijoille parasta mahdollista tukea? Miten kykenen auttamaan heitä saavuttamaan tavoitteensa vuodesta toiseen?" Susanna Valkeapää lähti hakemaan vastauksia ohjaajan hyvinvointiin opintomatkallaan kukoistavaan Firenzeen.
Paperille kirjoittava käsi.

Olen työskennellyt ammatillisen koulutuksen kentällä yli 17 vuotta. Työvuosiin on kertynyt paljon kokemusta opiskelijoiden opettamisesta, ohjaamisesta ja tukemisesta. Ihmisläheisessä työssä kohtaamme opiskelijat päivittäin kokonaisvaltaisesti. Pohdin usein, miten opettaja kykenee kehittymään ammatillisesti ja vahvistamaan omaa osaamistaan alati muuttuvassa maailmassa? Miten voi heittäytyä omaan työhön persoonallaan niin, että samalla huolehtii myös omista voimavaroistaan? 

Näihin kysymyksiin lähdin etsimään vastauksia elokuussa 2024 Erasmus+ -tuetulla henkilöstöliikkuvuusjaksolla Firenzessä, Italiassa. Opintomatkan teema ”Positiivinen pedagogiikka opettajien ja ohjaajien hyvinvoinnin ja elämäntaitojen edistämiseksi” tuntui hyvinkin ajankohtaiselta. Halusin ammentaa siitä sisältöä sekä omaan työhöni että työyhteisööni.

Eurooppalaisia ystäviä ja yhteistyötä oppilaiden eteen

Susanna ja opiskelukaveri

Perehdyimme opetuksessa positiivisen pedagogiikan teemoihin sekä teimme paljon käytännön harjoituksia. Tuntui uskomattomalta, että näin monien vuosien jälkeen oivalsin itsestäni uusia asioita. Opettajamme Susan Gagliano antoi minulle sydämellisen palautteen, että minulla on lahja kohdata erilaisia ihmisiä. Itsetuntemukseni vahvistui sekä tavoitteeni kirkastuivat. Sain viikon aikana tuoreita näkemyksiä, työkaluja ja ideoita omaan työhöni. 

Ryhmässämme oli oppilaitosten henkilökuntaa Latviasta, Romaniasta, Puolasta ja Suomesta. Tutustuin kollegoiden lähestymistapoihin suhteessa oppimiseen ja opintojen edistämiseen. Nautin joka päivä kiehtovista keskusteluista englanniksi ja sain uusia ystäviä. Sovimme, että esittelisimme oppilaitostemme toimintaa yhteisissä Teams-tapaamisissa. Mietimme myös mahdollisuuksia työskennellä yhdessä oppilaiden oppimistulosten parantamiseksi.

Sukelsin Firenzen rikkaaseen kulttuuriin, taiteeseen ja kauneuteen. Minulla oli tapana kävellä aikaisin aamulla kaduilla ja nauttia kaupungin viileydestä ja kauneudesta. Kohtaamieni muiden matkailijoiden kanssa saimme yhdessä jakaa matkustamisen ilon sekä vaihtaa kuulumisia omien maidemme tapahtumista. Koin olevani kotonani Firenzessä. 

Hyvinvoiva ohjaaja inspiroi myös ohjattavia terveeseen elämään

Matka antoi minulle todella paljon. Tässä muutamia ajatuksia oppimastani, eli miksi opettajan ja ohjaajan on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnistaan: 

  • Hyvinvoiva ohjaaja pystyy paremmin käsittelemään työnsä vaatimuksia. Riittävä lepo, stressinhallinta, tietoisuus omista voimavaroista ja fyysinen terveys ovat avainasemassa erilaisten työpäivien ja opiskelijoiden hyvin erilaisten elämäntilanteiden kohtaamisessa. 
  • Ohjaajan työ voi olla emotionaalisesti vaativaa. Stressinhallinta edistää rauhallista ja positiivista oppimisympäristöä.
  • Huolehtimalla omasta hyvinvoinnistaan ohjaajat näyttävät esimerkkiä tasapainoisesta ja terveellisestä elämästä. 
  • Hyvinvoivat ohjaajat pystyvät paremmin tunnistamaan opiskelijoidensa tarpeita ja tukemaan heidän hyvinvointiaan.
  • Keskustelu opiskelijoiden hyvinvoinnista on tärkeää sekä luokkatyöskentelyssä että ohjaustilanteissa.
  • Hyvinvoiva ohjaaja on luovempi, joustavampi ja avoimempi uusille ideoille. Tämä parantaa opetuksen ja ohjauksen laatua.
  • Keskittymällä hyvinvointiinsa ohjaajat voivat vähentää työuupumuksen riskiä. Näin lisääntyvät mahdollisuudet nauttia pitkästä ja kestävästä työurasta sekä työn eri puolista.

Kaiken kaikkiaan ohjaajan henkilökohtainen hyvinvointi on perusta, jolle opettajan ja ohjaajan ammatillinen pätevyys ja menestys rakentuvat.

Voin kiitollisena todeta, että kun ihmiset kokoontuvat yhteisen kiinnostuksen kohteen ympärille ja jakavat saman työelämäkokemuksen, syntyy helposti yhteinen luottamus ja innostus jakaa kokemusta myös muille. Viikko tarjosi uusia näkökulmia sekä oppilaiden että opettajien hyvinvoinnin edistämiseen. Opettajamme Susan Gagliano sanoi kauniisti, että matkani viikon aikana kuvasi hyvin kurssin hyvinvoinnin ja itsereflektoinnin teemaa. Hän jää sydämeeni todellisena inspiraation lähteenä ja rakkaana ystävänä. Varmasti näemme vielä uudestaan.

La Dolce Vita!

Susanna Valkeapää työskentelee Taitotalossa ammatillisena erityisopettajana ja opinto-ohjaajana.

Susanna Firenzessä