Opetushallitus selvittää kyselyllä lukiodiplomitarjonnan kehittämistarpeita ja valmistelee uusia tukimateriaaleja

Kysely lukiodiplomien kehittämisestä auki 14.4.–12.5.2025.
Lukiodiplomit tarjoavat lukion opiskelijalle mahdollisuuden osoittaa erityistä osaamistaan ja harrastuneisuuttaan eri aineissa ja aineryhmissä. Lukiodiplomeita voi suorittaa kotitaloudessa, kuvataiteessa, käsityössä, liikunnassa, mediassa, musiikissa, tanssissa ja teatterissa.
Lukiodiplomijärjestelmän uudistamistyöhön vuosina 2025–2027 sisältyy mahdollisten uusien lukiodiplomien kehittäminen. Selvitämme työn tueksi näkemyksiä aiheesta avoimella webropol-kyselyllä 14.4.–12.5.2025. Toivomme erityisesti koulutuksen järjestäjien ja lukioiden, mutta myös muiden sidosryhmien näkemyksiä siitä, miten ja miksi lukiodiplomitarjontaa olisi uudistettava osana yleissivistävää lukiokoulutusta.
– Uuden lukiodiplomin kehitystyön käynnistämisen edellytys on, että sille on lukiokoulutuksessa perusteltu tarve ja että lukioissa olisi myös valmiudet sen tarjoamiseen. Rohkaisemme kaikkia lukiodiplomien kehittämisestä kiinnostuneita vastaamaan kyselyyn, jotta saamme ratkaisujen tueksi laajasti tietoa eri näkemyksistä, opetusneuvos, yksikön päällikkö Petri Lehikoinen toteaa.
Tuotamme uusia lukiodiplomiaineiden tukimateriaaleja
Opetushallitus jatkaa vuonna 2024 aloitettujen lukiodiplomiaineiden tukimateriaalien tuottamista. Kotitalouden, käsityön, median, tanssin ja teatterin tukimateriaalit koostuvat kahdesta osasta muodostaen kokonaisuuden. Niiden tavoitteena on kannustaa opettajia, lukioita ja koulutuksen järjestäjiä näiden aineiden opintojen sekä lukiodiplomien tarjonnan kehittämisessä.
Opetushallitus julkaisi jo helmikuussa 2025 lukiodiplomiaineiden opetussuunnitelmatyön tukimateriaalit. Saamamme palaute lukioista on ollut hyvin myönteistä ja innostavaa. Kevään aikana olemme käynnistäneet tukimateriaalien toisen osan valmistelutyön, jossa tuotamme verkkosisältöjä lukiodiplomiaineiden opetuksen ja arvioinnin suunnittelun tueksi.
Vuonna 2025 tuotettavat tukimateriaalit avaavat laajasti ja monipuolisesti lukiodiplomiaineelle ominaisia opetusmenetelmiä, työtapoja ja oppimisympäristöjä sekä oppimisen ja osaamisen arviointia. Uudet tukimateriaalit tarjoavat myös aineksia lukiodiplomiopintojakson järjestämisen tueksi. Tavoitteena on, että toisen vaiheen tukimateriaalit julkaistaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Opetushallitus on tilannut verkkomateriaalien käsikirjoitukset pääasiassa lukiodiplomiaineiden opettajilta, kuten ensimmäisessä vaiheessakin.
– Pidämme tärkeänä, että tukimateriaalit tuotetaan syvälliseen pedagogiseen osaamiseen ja lukiokoulutuksen tuntemukseen perustuen, opetusneuvos Mikko Hartikainen kertoo.
Opetushallituksen tavoitteena on valmistella myös muutoksia lukiodiplomien arvioinnin linjauksiin, jotka tukisivat entistä luotettavampaa ja yhdenvertaisempaa lukiodiplomisuorituksen arviointia.
Tuemme taito- ja taideaineiden ylioppilaskokeiden valmistelua
Taito- ja taideaineiden kokeet mahdollistavat muutokset ylioppilastutkinnon lainsäädäntöön tulivat voimaan 1.1.2025, jolloin niiden valmisteluvastuu siirtyi Ylioppilastutkintolautakunnalle (YTL). Opetushallituksen asettama seurantaryhmä kokosi syksyllä 2024 asiantuntijatietoa ja näkemyksiä siitä, millaisia taito- ja taideaineiden kokeet voisivat olla. Seurantaryhmän muistio ja kansainväliset kartoitukset kuvataiteen, liikunnan ja musiikin kokeista luovutettiin Ylioppilastutkintolautakunnan käyttöön helmikuussa 2025. Lautakunta pyytää lausuntoja muistiossa esitetyistä lähtökohdista ja näkökulmista Lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelussa viimeistään 23.4.2025.
Osana lukiodiplomijärjestelmän kehittämistyötä, tuotamme vuonna 2025 myös uusia materiaaleja kuvataiteen, musiikin ja liikunnan opetussuunnitelman perusteiden toimeenpanon tueksi. Näiden LOPS2019-tukimateriaalien tavoitteena on edistää nykyistä yhdenmukaisempaa oppiaineiden oppimäärien tulkintaa ja pedagogiikan kehittämistä. Uusilla verkkomateriaaleilla pyrimme vahvistamaan myös taito- ja taideaineiden ylioppilaskokeisiin valmistautumisen edellytyksiä lukioissa.
LOPS2019-perusteiden muutosmääräyksen valmistelu 2026
Lukion opetussuunnitelman perusteisiin 2019 on tarvetta tehdä joitain muutoksia, erityisesti lukiodiplomeihin. Musiikin, kuvataiteen ja liikunnan oppimääriä ei ole tarkoitus määräyksessä päivittää muutoin kuin mahdollisten välttämättömien ja rajattujen muutostarpeiden osalta.
Opetushallitus valmistelee LOPS2019-perusteiden muutosmääräyksen vuonna 2026 ja se annetaan viimeistään alkuvuodesta 2027. Uudet lukiodiplomien suoritusohjeet valmisteltaisiin vuosina 2026–2027.
Lisätietoja:
Opetusneuvos Mikko Hartikainen, mikko.hartikainen [at] oph.fi (mikko[dot]hartikainen[at]oph[dot]fi), p. 029 5331 058