Tutkimustietoon perustuvia ratkaisuja opettajien hyvinvoinnin ja ammatillisen kehittymisen tukemiseen: kuusi tutkimushanketta valittu rahoitettavaksi Regional Teachers Initiative for Africa -hankkeessa

Regional Teachers Initiative for Africa
Opetushallitus avasi lokakuussa 2024 tutkimusrahoitushaun osana Regional Teachers Initiative for Africa (RTIA) -hanketta. Haun tavoitteena oli koota yhteen korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten konsortioita Euroopasta ja Afrikasta tuottamaan tutkimusperustaista tietoa päätöksenteon tueksi opettajiin liittyvässä hallinnossa, opettajankoulutuksessa sekä opettajien ammatillisessa kehittymisessä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
Hakuun osallistui yhteensä 94 hakemusta, joista kuusi valittiin rahoitettaviksi osana RTIA-hankkeen tutkimusrahoitusta. Valituille tutkimushankkeille myönnetään apurahoja, joiden suuruus vaihtelee 400 000 eurosta 800 000 euroon. Hankkeiden toteutus käynnistyy toukokuussa 2025 ja kestää 18 kuukautta.
Tutkimushankkeet tukevat RTIA-aloitteen tavoitteita tuottamalla tutkimusperustaista tietoa opettajankoulutuksen ja ammatillisen kehittymisen tueksi kahden teeman alla: 1) opettajien työhyvinvointi ja opettajapula ja 2) opettajien ammatillinen kehittyminen.
Rahoitettavaksi valitut tutkimushankkeet
“Supporting Teacher Education, Wellbeing, and Retention via Informing Feasible Educational Policies and Incentives in Africa”
Kumppanit: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK (Suomi), University of Nairobi (Kenia); Egerton University (Kenia); University of Juba (Etelä-Sudan); Dar es Salaam University College Education (Tansania); Mkwawa University College of Education (Tansania)
“The Drivers of Teacher Wellbeing and Retention in Contexts of Protracted Violence and Displacement”
Kumppanit: Institute of Development Studies (Iso-Britannia), Institut Supérieur Pédagogique de Bukavu (DRC); The Secretariat for Support and Coordination of The Education Sector, SPACE (DRC); Luigi Giussani Foundation (Uganda); Oxfam Novib (Uganda); Oxfam Denmark (Tanska)
“Teacher Professional Development at Scale: Leveraging Teachers’ Perspectives for Success"
Kumppanit: HELVETAS Swiss Intercooperation (Sveitsi), University of Bern (Sveitsi); Ruaha Catholic University (Tansania); University of Zambia (Sambia)
“Investigating the outcomes of professional development linked to the Mental Starters Learner Workbooks for Early Number Learning at pre- and in-service teacher education levels”
Kumppanit: Dublin City University (Irlanti), Rhodes University (Etelä-Afrikka); Abubakar Tafawa Balewa University (Nigeria)
“Implementation of Professional Learning Communities in selected African Countries: Implications for Policy and Practice”
Kumppanit: South African Insitute for Distance Education, SAIDE (Etelä-Afrikka), Institute of Education, University College London (Iso-Britannia); University of Education, Winneba (Ghana); Botswana Open University (Botswana)
“Strengthening Primary School Teacher Professional Development in Tanzania: Generating Evidence for Policy and Practice”
Kumppanit: University of Dodoma (Tansania), University of Graz, Institute for Education Research and Teacher Education (Itävalta); Arusha Technical College (Tansania)