Uutta tilastotietoa ammatillisen koulutuksen tiedolla johtamisen tueksi Vipuseen

Raporttien myötä avautuu uusia mahdollisuuksia seurata ammatillisen koulutuksen arvosanojen kehitystä, tutkinnon osien ja osa-alueiden suorituksia sekä tietoja näyttöpaikoista ja arvioijista. Tiedot antavat mielenkiintoista tilannekuvaa ja vertailutietoa, jota hyödyntää osana koulutuksen järjestäjän omaa laatutyötä.
Tiedot näyttöjen suorituspaikoista ja arvioijista antavat kuvaa koulutuksen työelämälähtöisyydestä
Näytöt ja arvioijat -raportilta saa tietoa ammatillisten tutkinnon osien näyttöjen arvioinnista ja suorituspaikoista. Tutkinnon osien edellyttämä ammattitaito ja osaaminen tulee lain mukaan osoittaa tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa. Näyttö voidaan perustelluista syistä järjestää muualla, ja työelämän edustajan tulisi tällöinkin osallistua näyttöjen arviointiin. Käytännön toteutuksessa on eroja eri tutkinnoissa ja koulutuksen järjestäjillä edelleen, mihin on kiinnitetty huomiota sekä Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin oppimistulosten arvioinneissa että työelämätoimikuntien tuottamissa tilannekuvissa.
Uudelta raportilta voi tarkastella myös tutkinnon osien suoritusmääriä ja niiden kehittymistä eri vuosina, myös koulutuksen järjestäjittäin. Vaikka ammatillisten perustutkintojen yhteiset tutkinnon osat eivät sisälly näyttöjen arviointi- ja suorituspaikkatietoihin, ne on mahdollista saada näkyviin, jotta raportti palvelee myös laajempaa tarvetta saada tietoa tutkinnon osien suoritusmääristä.
Tietoa julkaistaan nyt sekä arvosanoista että opintosuorituksista
Ammatillisen koulutuksen arvosanat -raportti sisältää tietoja ammatillisen perustutkintokoulutuksen ammatillisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden suorituksista ja arvosanojen keskiarvoista. Vaikka yhteisistä tutkinnon osista ei anneta numeerista arvosanaa todistukseen, on tällä raportilla laskettu keskiarvo yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden arvosanoista.
- Keskiarvotiedot on mielenkiintoista tehdä näkyväksi ammatillisen koulutuksen suorittaneiden korkeakoulutukseen hakeutumisen edellytysten näkökulmasta. Tavoitteena on, että vuonna 2030 vähintään puolet nuorista aikuisista suorittaa korkeakoulututkinnon, toteaa asiantuntija Johannes Peltola opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Ammattikorkeakouluvalinnoissa huomioidaan ammatillisen perustutkinnon suorittaneilta kolmen yhteisen tutkinnon osan arvosanat ja tutkinnon painotettu keskiarvo.
Raportilta on nyt mahdollista seurata yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden suorituksia.
- Esimerkiksi viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi tai ruotsi toisena kielenä opintojen tai toisen kotimaisen kielen suoritusmääriä on kysytty, mutta niitä ei ole saatu aikaisemmin raporteilta, kertoo opetusneuvos Tuija Artama.
- Raportilta voi tarkastella arvosanojen kehitystä eri taustamuuttujia vasten, mutta raportit palvelevat myös opetushallintoa seurattaessa tutkinnon perusteuudistusten vaikutuksia, avaa yli-insinööri Jaana Villikka-Storm.
Raportit opetushallinnon tilastopalvelu Vipusessa
Lisätietoa:
Opetushallitus, opetusneuvos Laura Jauhola, laura.jauhola [at] oph.fi (laura[dot]jauhola[at]oph[dot]fi)
Opetus- ja kulttuuriministeriö, asiantuntija Johannes Peltola, johannes.peltola [at] gov.fi (johannes[dot]peltola[at]gov[dot]fi)