Mistä unelmoimme?

Yhteisen tahtotilan luominen on paikallisen opetussuunnitelman lähtökohta. Uudistamista siivittää unelma paremmasta esiopetuksesta ja koulusta. Samalla on hyvä käydä keskustelua siitä, mitkä jo nyt olemassa olevista ja toimivista asioista ovat niin arvokkaita, että niitä halutaan uudistukseenkin lähdettäessä vaalia. On myös tarpeen miettiä, miten opetussuunnitelmatyöhön osallistuvat eri toimijat saadaan kokemaan, että heidän on tärkeää osallistua, heitä kuullaan ja että he voivat ja haluavat vaikuttaa. Pohdittavia kysymyksiä voivat olla:

Millainen

  • Millainen on oma unelmamme hyvästä kasvusta ja oppimisesta?
  • Millainen on hyvinvoiva koulu eri osapuolten silmin?
  • Millainen on unelmakoulu oppilaittemme mielestä? Mitkä asiat auttavat oppimaan ja viihtymään koulussa?
  • Millainen on unelmakoulu opettajien ja henkilöstön mielestä?
  • Millainen on unelmakoulu oppilaittemme huoltajien mielestä?

Mikä on hyvää

  • Mitkä asiat edistävät jo nyt koulussamme oppilaiden hyvää kasvua ja oppimista?
  • Mikä on niin arvokasta, että sitä kannattaa vaalia? Miten sitä kehitetään edelleen?

Miten saavutamme

  • Mitä asioita tai toimintatapoja lähdemme muuttamaan, jotta oppilaiden kasvu ja oppiminen menisivät koulussamme entistä parempaan suuntaan?
  • Miten eri osapuolten näkemykset unelmakoulusta muuttavat suuntaamme/työtämme?
  • Miten työtä voitaisiin entistä paremmin tehdä yhdessä?

© Opetushallitus, Hakaniemenranta 6, PL 380, 00531 Helsinki, puhelin 029 533 1000, faksi 029 533 1035 etunimi.sukunimi@oph.fi | Tulosta
27.02.2015