I läroanstaltens vardag finns många saker som kräver uppmärksamhet. Det räcker inte att ge hållbarhetsfrågorna principiell betydelse, utan de måste också sättas tillräckligt högt upp på prioritetslistan. I vardagen uppstår många krav som kräver omedelbar uppmärksamhet. Hållbarhetsfrågor däremot utvecklas på lång sikt, inom ramen för arbetet för en hållbar framtid. Enskilda individers miljöångest kan driva förändringen framåt och allt fler krav på att bedriva verksamheten på ett nytt sätt kan aktualiseras. Förändringskraven kan också komma till skolan via förvaltningen, till exempel när det behövs nya åtgärder i anslutning till mer omfattande planer och strategier – som också de ursprungligen har uppstått till exempel utifrån oro som forskare och forskningsresultat har gett upphov till. Förändringsbehovet kan alltså röra sig både nerifrån upp och vice versa – eller i båda riktningarna samtidigt.
Det väsentliga är att
- ingen verklig förändring kommer att ske om inte människorna upplever att det finns behov av den just nu,
- förändringen måste ske på många verksamhetsnivåer,
- sambandet mellan varje delområde i verksamheten och hållbarheten måste identifieras.