Även i eventuella undantagssituationer ska man sträva efter att trygga varje barns rätt till förskoleundervisning och småbarnspedagogik som ges utöver förskoleundervisningen. Den temporära bestämmelsen om exceptionella undervisningsarrangemang, såsom distansundervisning, i 20 a § i lagen om grundläggande utbildning gäller inte förskoleundervisning och inte sådana barn inom förskoleundervisningen som har fått ett beslut om förlängd läroplikt. Förskoleundervisningen ordnas som närundervisning i daghemmet eller skolan. Om barnet inte deltar i förskoleundervisningen ska vårdnadshavaren se till att barnet på andra sätt uppnår förskoleundervisningens mål.
I skolorna och daghemmen ska man iaktta grunderna för förskoleundervisningens läroplan och de lokala läroplanerna samt barnens egna planer. Coronasituationen medför inga ändringar i tiderna för barnets deltagande i förskoleundervisning eller barnets rätt till förskoleundervisning. Loven inom förskoleundervisningen ska genomföras enligt förskoleundervisningens läsårsplan. Vad gäller fester och andra tillställningar inom förskoleundervisningen ska man följa myndigheternas anvisningar som gäller tryggheten och säkerheten.
Trots effektivare hygienrutiner och säkerhetsåtgärder är det viktigt att se till att barnet på samma sätt som tidigare kan samverka och få den närhet och trygghet av en vuxen som hen behöver. På grund av undantagssituationen är det möjligt att en del barn har varit borta från småbarnspedagogiken en längre tid från förskoleundervisningen. Även den allmänna osäkerheten och eventuella sociala och ekonomiska problem i hemmet kan återspegla sig i barnets välbefinnande. Betydelsen av förskoleundervisningens uppdrag som berör omsorg för barnet och barnets välbefinnande framhävs. Behoven som berör barnets utveckling och stöd för lärande samt behoven av elevvårdens stöd har ökat. Det är viktigt att på det sätt som föreskrivs i grunderna för förskoleundervisningens läroplan utvärdera och trygga stödet för utvecklingen, lärandet och välbefinnandet samt elevvårdens stöd på det sätt som beskrivs i grunderna för förskoleundervisningens läroplan.