Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Resultatprogram
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Resultatprogram
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Dialogfärdigheter och emotionella färdigheter
  3. Betydelsen av uppfattningar om formbarhet i utvecklingen av dialog- och känslofärdigheter
  1. Dialogfärdigheter och emotionella färdigheter

Betydelsen av uppfattningar om formbarhet i utvecklingen av dialog- och känslofärdigheter

Lärare och pedagogisk personal

På den här sidan

  • Uppfattningar om formbarhet påverkar känslor och kommunikation
  • Uppfattningar om formbarhet kan påverkas
  • Tips för stärkande av formbarhetstänkande i undervisningen
  • Övning: Utveckling av färdigheter
Dela sida

Uppfattningar om formbarhet påverkar känslor och kommunikation

Punasävyinen piirros  kahdesta tytöstä, joista toinen näyttää iloiselta ja itsevarmalta ja osoittaa toista tyttöä, joka näyttää varautuneelta ja pitää käsiä puuskassa suojaavasti.

Många omedvetna uppfattningar och antagandet styr vårt sätt att vara i sociala situationer, tolka budskap och reagera på dem. Att bli medveten om dessa uppfattningar och påverka dem är en viktig del av utvecklingen av känslo- och dialogfärdigheter. Antaganden om människors och gruppers förmåga att förändras och formas är en viktig grupp av uppfattningar. De styr vårt sätt att dra slutsatser om såväl oss själva och våra egna möjligheter att växa och utvecklas som om andra människor och deras möjligheter att lära sig och vara samarbetspartner.

Uppfattningar som betonar formbarhet i människans egenskaper kan också kallas exempelvis ”tillväxtorienterat tänkesätt”, ”tillväxtattityd” eller ”vardagsteori om formbarhet”. Både läraren och eleverna har olika uppfattningar om i vilken utsträckning intelligens, personlighet och andra individuella egenskaper är medfödda, permanenta och oföränderliga eller påverkade av miljön och formbara genom hela livet.

Punasävyinen piirros peukkuemojista

En tro på egenskapers formbarhet kan väntas leda till

  • uthållighet
  • mod att möta nya utmaningar
  • bevarad motivation vid svårigheter
  • positivare känsloreaktioner i situationer med lärande.

I synnerhet när man gör misstag skyddar en tro på formbarhet mot reaktioner där man blir förlamad av starka känslor, och skapar möjligheter att lära sig av sina misstag.

En tro på att egenskaper är permanenta kan däremot väntas leda till

  • fokus på att bevisa sina egna förmågor i stället för att lära sig nya
  • undvikande av utmaningar
  • benägenhet att dela in människor i fack och stämpla både sig själv och andra
  • kraftigare negativa känsloreaktioner vid misstag och misslyckanden.

Ofta påverkar en tro på egenskapers permanens och oföränderlighet också på så sätt att andra människors framgång inte upplevs som en inspiration, utan som ett hot.

Även uppfattningarna om människogruppers möjligheter att förändras kan vara mycket olika. En tro på att kulturella, etniska eller religiösa gruppers erfarenheter (såsom de värderingar som grupperna värnar om) hela tiden förändras minskar fördomarna och leder till positivare attityder till medlemmar i andra grupper. Det kan också leda till en vilja att ha kontakt med olika slags människor.

Punasävyinen piirros kiroilun sarjakuvaefekteistä

En tro på att gruppers egenskaper är permanenta leder i stället till en benägenhet till stereotyper, generaliseringar och fördomar. Bristande tro på gruppers möjligheter att förändras hänger också ihop med negativa attityder, en strävan att undvika kontakt med representanter för grupper som upplevs som främmande och diskriminerande beteende.

Antaganden om gruppers oföränderlighet orsakar polarisering. (Se del 4 Svåra ämnen och samhällelig diskussion i klassrummet.) Även välmenande positivt prat om andra grupper och deras medlemmar kan bidra till generaliserande och fördomsfulla förhållningssätt, om man inte samtidigt försöker stärka uppfattningen om gruppernas interna mångfald och formbarhet.

Fundera på

Vad tänker du om människors möjligheter att utveckla sin intelligens och personlighet under livets gång? Vad tänker du om gruppers och exempelvis kulturers formbarhet eller permanens? Vad grundar sig dina uppfattningar på?

Fundera också på hur du tolkar dina elevers beteende och lärande. När antar du att en elevs agerande beror på hens egenskaper – exempelvis intelligens eller permanenta drag i kulturen? När förklarar du beteende med faktorer som anknyter till situationen och lärprocessens skeden? Hur kan dessa tolkningar påverka dina pedagogiska val och din kommunikation?

Tillbaka upp

Uppfattningar om formbarhet kan påverkas

En positiv nyhet är att uppfattningar om formbarhet kan påverkas. Effektiva sätt att stärka tron på formbarheten är exempelvis att undervisa om hjärnans neuroplasticitet, det vill säga formbarhet, samt att undervisa om människogruppers formbarhet med hjälp av historiska exempel.

När läraren försöker identifiera och stödja olika identiteter på ett positivt sätt är det viktigt att hen samtidigt stärker tron på formbarheten. Det kan bli utmanande att identifiera elevernas styrkor om det sker på ett sätt som stärker uppfattningen om egenskapers permanens och oföränderlighet.

Det är också viktigt att tänka på hurdana uppfattningar som upprätthålls i kommunikationen i klassrummet. Lärarens egna uppfattningar om formbarhet eller permanens kommer lätt fram som finkänsliga antydningar för eleverna, vilket påverkar utvecklingen av elevernas uppfattningar. Uppfattningar om formbarhet är dock delvis situationsbundna och aktiveras på olika sätt i olika situationer i enlighet med de modeller man lärt sig. Även om tron på egenskapers oföränderlighet skulle stärkas i elevens hem eller under lektioner i andra läroämnen, kan läraren i sitt eget klassrum eller i en viss lärsituation skapa en stämning som aktiverar antaganden om formbarhet.

När man försöker stödja tron på formbarhet bör man medvetet rikta uppmärksamheten mot processfaktorer i stället för egenskaper. Det här innebär att inte heller positiv uppmärksamhet och respons ska riktas mot individers och gruppers egenskaper. Även om det kan verka uppmuntrande att berömma en elev för att hen är smart eller begåvad, stärker det upplevelsen av att det är personliga egenskaper som bedöms i undervisningssituationen. Detta kan leda till att eleven undviker utmaningar och förstärka ångest över misslyckanden och fel.

En granskning av processfaktorer i samband med såväl framgångar som misslyckanden stärker däremot tron på formbarhet. Sådana faktorer är exempel arbetsinsatsen, studiestrategierna samt de fysiska förutsättningarna för lärande och prestationer (vila, näring, stress). Eleverna bör också göras medvetna om formbarhetsuppfattningar som fenomen och det interna talets betydelse.

Formbarheten bör också lyftas fram när man talar om sådant som olika grupper har olika uppfattningar om. När man till exempel identifierar olika kulturella sätt att tänka om en viss sak, kan man undvika stereotypier genom att lyfta fram processer genom vilka dessa uppfattningar kan ha uppstått, och olika riktningar som de utvecklas i. Exempel på människors och gruppers förmåga att förändras som presenteras i början av en dialogsituation aktiverar en tro på formbarhet hos deltagarna i diskussionen.

Fundera på

Hur förmedlas dina uppfattningar om elevernas möjligheter att växa och utvecklas till dem? Hur förmedlas dina uppfattningar om människogruppers egenskapers formbarhet eller permanens till eleverna? Gäller den respons du ger eleverna deras egenskaper eller faktorer i processen och situationen? Hur kan du rikta mer uppmärksamhet mot människors och gruppers möjligheter att förändras och utvecklas?

Läs, lyssna eller se mer

  • Muuttuvatko lahjakkuus ja älykkyys elämän aikana? -podcast (på finska) 
  • Professor Kirsi Tirri berättar om hur man ger respons enligt ett tillväxtorienterat tankesätt (på finska) 
  • Professor Tirris blogginlägg "Miten oppimismotivaatio voisi säilyä läpi elämän?" (på finska)
  • Om hjärnans struktur, funktion och formbarhet på Rakkaat aivot -kampanjens webbplats (på finska)
Tillbaka upp

Tips för stärkande av formbarhetstänkande i undervisningen

Innan man ska lära sig om något svårt, undervisa eller påminn eleverna kortfattat och med beaktande av deras ålder med hjälp av bilder om hur lärande sker i hjärnan.  För små barn kan man enkelt förklara att när man övar på en ny sak, uppstår nya förbindelser mellan nervceller i hjärnan. (Man kan ta hjälp av bilder av nervceller.) När man fortsätter öva stärks förbindelserna och informationen börjar förflyttas allt snabbare mellan cellerna.

Punasävyinen piirros  hämmästyneestä emojista

Reflektera över likheterna med träning och motion: precis som musklerna blir starkare när man tränar, har också hjärnan nytta av ansträngning och övning. Det kan ibland kännas jobbigt och svettigt att träna såväl musklerna som hjärnan, men man kan också lära sig att njuta av det.

Läraren kan också berätta om hur många jobbiga känslor, såsom rädsla för att misslyckas, tar energi från de områden i hjärnan där lärande sker. Man bör försöka minska elevernas tendenser att tolka framgångar och misslyckanden i lärandet som något som beror på deras egna egenskaper (intelligens, begåvning, ”mattehuvud”, ”språkhuvud”). Man kan rikta uppmärksamheten mot processen: finns det något i situationen eller i ens egen sinnesstämning som förhindrar lärande? Man kan få eleverna att förstå att svåra känslor och att kämpa är en vanlig del av lärprocessen.

När eleverna övar på något nytt och det kräver ansträngning:

Pausa övningen och be eleverna blunda. Instruera dem att rikta sina tankar mot hjärnan och föreställa sig vad som händer där. Beskriv nervcellerna, hur förbindelser bildas mellan dem och hur övningar som kan kännas svåra i bästa fall formar hjärnan, så att informationen börjar röra sig snabbare. Be dem iaktta sina egna känslor och om hjärnan för närvarande används för lärande. Lönar det sig att fortsätta kämpa, eller skulle det vara bättre att först göra något för att hjärnans energi ska styras tillbaka mot lärandet? Fundera tillsammans på olika metoder.

Man kan också återkomma till dessa föreställningar i situationer där man ska diskutera exempelvis samhällsfrågor eller frågor som rör elevernas liv. Fundera på hur även olika åsikter och värderingar formas i hjärnan. Individers och gruppers värderingar och åsikter stärks när de upprepas och övas. De kan dock även förändras och formas: det uppstår nya vägar och förbindelser i hjärnan när man lär sig mer om sådana sätt att se på världen som i början kan kännas obegripliga. Ibland kan starka känslor och i synnerhet upplevelser av hot rikta hjärnans krafter bort från förståelse för det nya.

Reflektera också över det här:

  • Vilken typ av övning har format värderingar eller åsikter? Vad formar dem fortfarande?
  • Fundera på situationer där en egen stark uppfattning om något har förändrats. Vilka känslor anknyter till den här förändringen och berättelsen om den? Varför?
  • Vilka känslor och upplevelser av ett hot i en diskussion kan ibland uppstå, som gör det svårare för hjärnan att lära sig av andra sätt att tänka. Hur kan man tillsammans reglera dessa känslor?
  • Hur kan man tillsammans bidra till att diskussionen stärker känslor som påskyndar formandet av hjärnan – det vill säga lärandet – såsom känslor av trygghet och intresse?

Man kan väcka diskussion om uppfattningar om formbarhet och om processinriktat tänkande genom att tillsammans med eleverna utvärdera exempelvis följande påståenden:

  • Om jag måste kämpa för att lära mig något nytt betyder det att jag inte är så smart.
  • För intelligenta och begåvade människor är det oftast lätt och roligt att lära sig.
  • Alla kan lära sig nya saker, men man kan inte utveckla sin intelligens.
  • Alla kan lära sig nya saker, men en människa kan egentligen inte förändra sin personlighet.
  • Hjärnan kan utvecklas och bli smartare om man tar hand om den.
  • Människans djupaste uppfattningar och värderingar brukar i stort sett inte förändras.
  • Det är en svaghet att inte kunna försvara sina viktigaste värderingar och uppfattningar, så att de förändras.
  • Gruppers (till exempel släkters, nationers eller religiösa gruppers) viktiga värderingar och uppfattningar förblir ofta likadana fastän världen förändras.
  • Kulturer förändras hela tiden, när olika människor och grupper har kontakt med varandra.
Tillbaka upp

Övning: Utveckling av färdigheter

Be eleverna göra en lista över färdigheter som de har lärt sig under en viss tidsperiod, exempelvis den är veckan, i år eller under högstadietiden. Man kan lista färdigheterna på en gemensam plattform, så att eleverna får tips av varandra. Eller så kan man fundera på dem i små grupper så att varje grupp har som mål att komma på exempelvis 15 färdigheter. Det kan vara fråga om färdigheter som man lärt sig i skolan eller på fritiden, och både små och stora färdigheter: jag har lärt mig räkna i liggande stolen, jag har lärt mig en sång till vårfesten utantill, jag har lärt mig att medla i konflikter, jag har lärt mig tala engelska, jag har lärt mig spela Kalle Johansson.

Varje elev får ett papper som är indelat i tre stora serierutor. Alla får välja en färdighet som de lärt sig, som de tycker är viktig. I den första rutan ska eleven rita sig själv innan hen lärde sig färdigheten, i en situation där hen för första gången märkte att hen behövde den nya färdigheten. I den sista rutan ritar eleven sig själv när hen använder färdigheten. Den mittersta rutan lämnas tom. Elevernas uppgift är att berätta för sitt par vad som händer i den tomma mittrutan i så enkla ordalag som möjligt.

Man kan ta hjälp av följande frågor:

  • Var är du?
  • Vem är du tillsammans med?
  • Vad händer först? Vad händer sedan?
  • Hur känns det?

Man ska lyssna noggrant på sitt pars berättelse, för den som lyssnar ska sedan tänka ut och skriva instruktioner för hur även andra kan lära sig den färdighet som kamraten beskrivit. Dessa anvisningar presenteras för hela klassen eller för ett annat par. Till slut fyller var och en också i sin egen eller parets mittruta med en lämplig teckning. Teckningarna och de anvisningar som paren gjort hängs upp på väggen.

Tillbaka upp

  • Tillbaka till publikationen som helhet
  • Se den föregående artikeln om dialogicitet (på finska)
  • Läs följande artikel om känslofärdigheter i skolan (på finska)
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025