Många omedvetna uppfattningar och antagandet styr vårt sätt att vara i sociala situationer, tolka budskap och reagera på dem. Att bli medveten om dessa uppfattningar och påverka dem är en viktig del av utvecklingen av känslo- och dialogfärdigheter. Antaganden om människors och gruppers förmåga att förändras och formas är en viktig grupp av uppfattningar. De styr vårt sätt att dra slutsatser om såväl oss själva och våra egna möjligheter att växa och utvecklas som om andra människor och deras möjligheter att lära sig och vara samarbetspartner.
Uppfattningar som betonar formbarhet i människans egenskaper kan också kallas exempelvis ”tillväxtorienterat tänkesätt”, ”tillväxtattityd” eller ”vardagsteori om formbarhet”. Både läraren och eleverna har olika uppfattningar om i vilken utsträckning intelligens, personlighet och andra individuella egenskaper är medfödda, permanenta och oföränderliga eller påverkade av miljön och formbara genom hela livet.
En tro på egenskapers formbarhet kan väntas leda till
- uthållighet
- mod att möta nya utmaningar
- bevarad motivation vid svårigheter
- positivare känsloreaktioner i situationer med lärande.
I synnerhet när man gör misstag skyddar en tro på formbarhet mot reaktioner där man blir förlamad av starka känslor, och skapar möjligheter att lära sig av sina misstag.
En tro på att egenskaper är permanenta kan däremot väntas leda till
- fokus på att bevisa sina egna förmågor i stället för att lära sig nya
- undvikande av utmaningar
- benägenhet att dela in människor i fack och stämpla både sig själv och andra
- kraftigare negativa känsloreaktioner vid misstag och misslyckanden.
Ofta påverkar en tro på egenskapers permanens och oföränderlighet också på så sätt att andra människors framgång inte upplevs som en inspiration, utan som ett hot.
Även uppfattningarna om människogruppers möjligheter att förändras kan vara mycket olika. En tro på att kulturella, etniska eller religiösa gruppers erfarenheter (såsom de värderingar som grupperna värnar om) hela tiden förändras minskar fördomarna och leder till positivare attityder till medlemmar i andra grupper. Det kan också leda till en vilja att ha kontakt med olika slags människor.
En tro på att gruppers egenskaper är permanenta leder i stället till en benägenhet till stereotyper, generaliseringar och fördomar. Bristande tro på gruppers möjligheter att förändras hänger också ihop med negativa attityder, en strävan att undvika kontakt med representanter för grupper som upplevs som främmande och diskriminerande beteende.
Antaganden om gruppers oföränderlighet orsakar polarisering. (Se del 4 Svåra ämnen och samhällelig diskussion i klassrummet.) Även välmenande positivt prat om andra grupper och deras medlemmar kan bidra till generaliserande och fördomsfulla förhållningssätt, om man inte samtidigt försöker stärka uppfattningen om gruppernas interna mångfald och formbarhet.
Fundera på
Vad tänker du om människors möjligheter att utveckla sin intelligens och personlighet under livets gång? Vad tänker du om gruppers och exempelvis kulturers formbarhet eller permanens? Vad grundar sig dina uppfattningar på?
Fundera också på hur du tolkar dina elevers beteende och lärande. När antar du att en elevs agerande beror på hens egenskaper – exempelvis intelligens eller permanenta drag i kulturen? När förklarar du beteende med faktorer som anknyter till situationen och lärprocessens skeden? Hur kan dessa tolkningar påverka dina pedagogiska val och din kommunikation?