Fysisk aktivitet en viktig del av vardagen inom yrkesutbildningen

Blogg
Yrkesutbildning Idrott och sport
Endast var sjätte yrkesstuderande rör på sig minst en timme varje dag. Läraren kan med pedagogiska metoder införa fysisk aktivitet för de studerande. När de studerande deltar i planeringen av fysisk aktivitet får de motivation och förståelse för att röra på sig och må bra.

Mia Vartiainen, Pekka Tiitinen och Tuija Artama

Dekorativ bild.

Det är en gemensam uppgift för var och en som arbetar vid läroanstalten att främja de studerandes hälsa och välbefinnande. Fysisk aktivitet och motion stöder de studerandes fysiska, psykiska och sociala välbefinnande. Detta främjar också de studerandes lärande och ork i arbetet. Studerandevården och metoderna för undervisningen och handledningen är av stor betydelse då man vill utöka den fysiska aktiviteten.

 

Av de studerande inom yrkesutbildningen som svarade på enkäten Hälsa i skolan år 2023 uppgav 17 procent att de rör på sig minst en timme per dag. Under tidigare år var andelen något mindre, ungefär 15 procent. Av pojkarna rörde 20 procent på sig minst en timme dagligen medan andelen bland flickorna endast var 13 procent. 

Andelen som utövade fysisk aktivitet en timme eller mer högst en dag i veckan var ungefär 16 procent år 2023. År 2019 var motsvarande siffra fem procent och 2021 åtta procent. Även om utvecklingen därmed går åt rätt håll, rör inte alla studerande på sig tillräckligt enligt rekommendationerna. Det krävs fortsättningsvis arbete för att främja fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet och motion borde betonas mer i studerandevårdsplanen. Med planen främjar man både det gemensamma och det individuella välbefinnandet och säkerställer en sund och trygg lärmiljö. Det planerade arbetet bör aktivt förankras som en del av vardagen.

Personalen kan med pedagogiska metoder införa fysisk aktivitet i vardagen för de studerande.
 

Det är viktigt att ta med hela personalen när man vill utöka den fysiska aktiviteten. Det här är en central utgångspunkt för den gemensamma studerandevården. Genom att personalen använder aktiverande metoder i lärandet kan man med små medel öka den fysiska aktiviteten under veckan. Fysisk aktivitet kan med pedagogiska metoder användas i lärandet i de yrkesinriktade examensdelarna och i yrkesutvecklingen. Aktiverande metoder kan till exempel vara pausgymnastik som främjar koncentrationen, förbättrar minnet och ökar kreativiteten. Metoderna kan även användas i olika uppgifter både inomhus och utomhus på läroanstalten.


Arbetskapacitetsintyget är ett verktyg för att stärka de färdigheter som de studerande behöver för att upprätthålla sin arbetsförmåga och sitt välbefinnande. Syftet med arbetskapacitetsintyget är att öka den studerandes kunskaper, färdigheter och motivation att ta hand om den egna hälsan och välbefinnandet både under studierna och efteråt. Arbetskapacitetsintyget är ett sätt att göra fysisk aktivitet och motion till en del av studierna och den studerandes utveckling i yrket. De studerande bör uppmuntras att avlägga arbetskapacitetintyget för yrkesutövare eller delar av intyget.

Mål för kunnande och krav på yrkesskicklighet som främjar hälsa, säkerhet och funktionsförmåga i en yrkesinriktad grundexamen stöder och främjar de studerandes arbetsförmåga och välbefinnande. Delområdet upprätthållande av arbetsförmågan och välbefinnandet fokuserar på att upprätthålla och främja den studerandes hälsa och funktionsförmåga. Delområdets omfattning är liten i förhållande till det totala antalet kompetenspoäng i examen. Delområdet kan ändå användas för att främja fysisk aktivitet till exempel genom att fördela undervisnings- och handledningsresurserna över hela studietiden. 

På så sätt ingår främjande av den studerandes hälsa och funktionsförmåga i studierna under hela studietiden. Därtill kan läraren under hela studietiden ge den studerande uppgifter att utföra på egen hand utgående från målen för kunnande om fysisk aktivitet och upprätthållande av hälsa. 

Lokalerna för inomhusgymnastik på verksamhetsställena kan användas ännu mer under studiedagen utanför undervisningstid. Därtill kan man fundera på att öka samarbetet med studerandehälsovården för att främja fysisk aktivitet bland de studerande. Man kan även fästa uppmärksamhet vid hur de studerande tar sig till studieplatsen.

De studerande kan delta i planeringen av den fysiska aktiviteten.

I bästa fall uppmuntrar gemenskapen vid läroanstalten till sunda och aktiva levnadsvanor. Man kan främja den fysiska aktiviteten genom såväl små saker som ger vardagsmotion som mer gymnastik.

När de studerande deltar i planeringen och genomförandet av den fysiska aktiviteten ökar deras motivation och förståelse för hur fysisk aktivitet påverkar det egna välbefinnandet. Verksamhet som främjar fysisk aktivitet kan planeras och genomföras tillsammans med de studerande och personalen, till exempel i undervisningen, under pauser samt under olika evenemang och temadagar. 

Det lönar sig också att använda läroanstaltens lokaler samt kommunens och föreningars verksamhet för att främja fysisk aktivitet och motion.

Varje steg mot en sund och välmående gemenskap vid läroanstalten är ett viktigt steg!
 

 


Skribenter

Mia Vartiainen
Mia Vartiainen
Undervisningsråd, yrkesutbildning, Utbildningsstyrelsen
Pekka Tiitinen
Pekka Tiitinen
Ledande expert, Utbildningsstyrelsen
Tuija Artama
Tuija Artama
Undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen