Hur kan vi bidra till en verksamhetskultur där barn och unga blir en del av skolgemenskapen?
Lucina Hänninen
I början av det nya läsåret är det viktigt att tillsammans fundera över vilken slags gemenskap eleverna behöver för att uppleva det dagliga skolarbetet som meningsfullt och känna iver inför att lära sig nya saker. Hur kan alla känna att de är en del av gemenskapen och att de kan påverka frågor som gäller dem själva? Hur kan varje elev dra nytta av sina egna styrkor? Särskilt viktiga arbetsverktyg i vardagen är pedagogiska metoder till stöd för välbefinnande, positiva sociala relationer och tillvägagångssätt som skapar samhörighet.
Delad förståelse av inkluderande småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning bör stärkas, eftersom varje barn har rätt att vara en del av gemenskapen. Varje barn ska kunna delta i den gemensamma verksamheten och växa till att uppnå sin fulla potential tillsammans med andra. Att föra en diskussion om inkluderande principer är en viktig del av uppgörandet och användningen av de lokala läroplanerna.
Planer som utarbetats tillsammans utgör även en grund för gemensamma åtgärder. En lokal förståelse av behoven i verksamhetsmiljön är en viktig del av planeringen. Det är viktigt att arbetet med att främja likabehandling och jämställdhet i vardagen inleds redan inom småbarnspedagogiken.
Vi rekommenderar att skolorna förbjuder störande användning av mobilen under lektioner och begränsar användningen under raster.
En viktig förutsättning för en bättre verksamhetskultur är fredad undervisning och arbetsro. För att trygga elevernas möjligheter att koncentrera sig rekommenderar vi att alla skolor och läroanstalter förbjuder störande användning av mobiltelefoner under lektioner och även begränsar användningen under raster. Stöd för detta finns redan i den nuvarande lagstiftningen, samtidigt som preciserande lagstiftning är under beredning.
I fokus för vårt arbete under läsåret är även att stärka den pedagogiska kompetensen och ledarskapsfärdigheterna hos lärare och rektorer.
Inom framtidsarbetet lyssnar man på och inkluderar sakkunniga, lärare och unga inom olika samhällsområden.
Målet för undervisnings- och kulturministeriets framtidsarbete inom grundskolan är att utveckla utbildningen på lång sikt samt att stärka grundläggande färdigheter och främja jämställdhet. Viktiga teman är artificiell intelligens och teknik, grundläggande färdigheter och lärande samt ekologisk och social hållbarhet. Inom framtidsarbetet lyssnar man på och inkluderar under läsåret sakkunniga, lärare och unga inom olika samhällsområden. Välkommen att dela med dig av dina tankar!
Även vid Utbildningsstyrelsen har vi inlett det framtidsorienterade arbetet med att fastställa de centrala riktlinjerna för utvecklingen den grundläggande utbildningen och grunderna för läroplanen. Till grund för riktlinjerna ligger omfattande forskningsbaserad information. Utbildningsstyrelsens utvecklingsarbete utgör ett stöd för undervisnings- och kulturministeriets framtidsarbete samt för följande större reform av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen.
Vi behöver i ännu högre grad föra en offentlig diskussion om framtidstro och vikten av utbildning.
Elevernas inlärningsresultat påverkas av flera olika faktorer på olika nivåer: i samhället, skolan och för enskilda elevers del. Forskning visar att i synnerhet läskunnighet och läsiver samt elevernas inställning och uthållighet har en inverkan på lärandet. Vi behöver i ännu högre grad föra en offentlig diskussion om framtidstro och vikten av utbildning.
Vid Utbildningsstyrelsen tittar vi närmare på om grunderna för läroplanen motsvarar förändringarna i samhället och behoven i framtiden. Det är viktigt att skapa pedagogiska lösningar som främjar välbefinnande och stärker det positiva som utbildningssystemet ger upphov till.
Trots att resultaten av PISA-undersökningarna avslöjar en försämring av inlärningsresultaten i enskilda läroämnen, är resultaten när det kommer till kreativt tänkande och problemlösning utmärkta. Finländska 15-åringar är bland de bästa i världen när det kommer till kreativt tänkande och social problemlösning.
Våra PISA-resultat är bland de bästa i världen när det kommer till kreativitet och problemlösning.
I Utbildningsstyrelsens viktigaste uppgifter ingår att göra upp grunderna för läroplaner och planer för småbarnspedagogik. Utifrån grunderna utarbetar utbildningsanordnarna och anordnarna av småbarnspedagogik sina lokala planer. Vid enheten Grundläggande utbildning och småbarnspedagogik arbetar vi under läsåret i hög grad utgående från regeringsprogrammet.
Den största reformen under arbete är reformen av stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen som träder i kraft 1.8.2025. När regeringens proposition är klar bereder Utbildningsstyrelsen grunderna för läroplanen, varefter kommunerna gör upp sina egna lokala läroplaner. Utöver arbetet med grunderna utarbetas gemensamma riktlinjer och anvisningar och fortbildning ordnas till stöd för den lokala implementeringen av den nya timfördelningen, som även den träder i kraft nästa höst. Även stödet för tillägget på en undervisningstimme i B1-språket fortsätter nu under hösten.
Den största reformen under arbete är reformen av stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
Under våren grundade vi nätverket Purje – Seglet till stöd för implementeringen av stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. I nätverket ingår sakkunniga från nästan alla kommuner. Inom nätverket kan vi tillsammans förbereda oss på ändringarna i lagstiftningen och läroplansgrunderna som gäller stödet samt skapa tillvägagångssätt för planeringen, genomförandet och utvärderingen av stödet. Välkommen med!
Till Utbildningsstyrelsens uppgifter hör att stöda utbildningsanordnarna, skolorna, rektorerna och lärarna vid implementeringen av läroplanen: ni kan kontakta oss med allt det ni undrar över! På vår webbplats finns information och tips om många olika ämnen. Jag hoppas att vi kommer att träffas under evenemang, fortbildningar, webbinarier och nätverksträffar under läsåret.
Med önskan om ett framgångsrikt nytt läsår inom er arbetsgemenskap!
Mer information
- Nyheter 7.8.2024: Utbildningsstyrelsen rekommenderar att användningen av mobiltelefoner i skolor och läroanstalter begränsas
- Meddelanden 5.8.2024: Ett nytt läsår inleds i skolorna och läroanstalterna för nästan en miljon barn och unga
- Nyheter 1.8.2024: Stödet för lärande förnyas på alla utbildningsstadier