Hoppa till huvudinnehåll

Grunderna i dataekonomikompetens för den grundläggande utbildningen och andra stadiet

Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  1. Hem
  2. Grunderna i dataekonomikompetens för den grundläggande utbildningen och andra stadiet
  3. Länkar
  1. Grunderna i dataekonomikompetens för den grundläggande utbildningen och andra stadiet

Grunderna i dataekonomikompetens för den grundläggande utbildningen och andra stadiet

Vad är rättvis dataekonomi? Vad borde alla veta?
Dela sida
  • Grunderna i dataekonomikompetens för den grundläggande utbildningen och andra stadiet
    • Inledning
    • Materialets författare
    • Vad innebär dataekonomi?
    • Vad är då digitalisering?
      • Digitaliseringen utvecklas. Näst på tur är föremål och biologi. Vad innebär det här?
      • Vilken är kopplingen mellan digitalisering till dataekonomi?
    • Vad jämförs dataekonomi historiskt sett med?
      • Hur hör begrepp som 'data', 'information' och kunskap ihop?
    • Vem har mest data till sitt förfogande?
    • Varför talar vi om "rättvis dataekonomi"?
    • Vad är "orättvis" dataekonomi?
    • Vad är plattformsekonomi och dataekonomi?
    • Vilken samhällelig betydelse har dataekonomin för ekonomin?
      • Hurdana yrken och vilken kompetens behövs inom dataekonomin?
    • På vilket sätt hänger dataekonomi och demokrati ihop?
    • EU:s dataskyddsförordning och behandling av personuppgifter
    • Frågor och svar relaterade till digitala profiler och digiprofiltest
      • Kunskap
        • 1. Vad är en kaka? Vad är en nödvändig kaka?
        • 2. Vad avses med personuppgifter?
        • 3. Varför samlar digitala tjänster in information om användarna?
        • 4. Vad är en tjänsteleverantör?
        • 5. Spelar det någon roll med tanke på insamlingen av uppgifter om en applikation laddas ner från appbutiken eller om man använder webbläsarversionen?
        • 6. Varför skulle någon vilja veta vilken webbplats en person besöker?
        • 7. Hur vet man vilka uppgifter tjänsteleverantören kan samla in om man tillåter att all information används?
        • 8. Varför skulle integritet vara viktigt? Får man inte dela allt om man vill?
        • 9. Kan information som samlats in på nätet användas för politisk påverkan online? Hur är det möjligt?
        • 10. Vilken nytta kan en person ha av att en tjänst använder data som samlats in om personen i många andra tjänster?
        • 11. Hur vet man eller hur kan man vara helt säker på att de uppgifter som samlas in om en är i tryggt förvar?
      • Attityd
        • 1. Görs det fortfarande något för att förbättra säkerheten när det gäller data som webbtjänsterna samlat in? Vad?
        • 2. Varför borde var och en känna till de centrala principerna i EU:s dataskyddsförordning?
        • 3. Vilka är de allmänna feluppfattningarna när det gäller att skydda sina egna uppgifter mot övervakning, till exempel incognito-läge?
        • 4. Varför kan det inte finnas avgiftsfria digitala tjänster?
        • 5. Hur kan utomstående få kunskap om en användare bara för att man läser nyheterna?
        • 6. Hur kan den insamlade datan påverka de digitala tjänster vi använder?
      • Aktivitet
        • 1. Vad avses med delning av positionsdata? Vilka fördelar eller nackdelar finns det med att dela positionsdata?
        • 2. Varför kan man logga in i olika tjänster med sina konton i sociala medier och vilka följder kan det ha? Är det bra att utnyttja sina konton i sociala medier i olika tjänster?
        • 3. Hur kan man påverka reklamers synlighet i webbläsaren?
        • 4. Hur påverkar användningen av data miljön? Vad innebär hållbarhetskompetens i digitala miljöer?
        • 5. Varför borde man bekanta sig med användarvillkoren för digitala tjänster?
    • Länkar

Länkar

  • Den registrerades rättigheter – Dataombudsmannens byrå
  • Barnets dataskyddsrättigheter – Dataombudsmannens byrå
  • Kan personuppgifter om barn samlas in? - europa.eu
  • Minderårigs rättshandlingsförmåga - Minilex (på finska)
  • Rättigheter och skyldigheter vid användningen av dator, mobiltelefon och andra …
  • Digiprofiltest - Sitra
  • Framtidsordbok - Sitra


  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar
Hem

© Utbildningsstyrelsen 2025