En läsande skola -programmet stöder lärare och hela skolans personal till att skapa en språkmedveten verksamhetskultur som inspirerar till läsning. Programmet erbjuder verktyg för planering och uppföljning av skolans läsfrämjande arbete, webbinarium om läskunnighet samt information och arbetsmetoder för lärare gällande multilitteracitet.

Modellen Läsande skola grundar sig på pilotprojektet Läsrörelsen i skolan, där modellen testades av 54 finskspråkiga grundskolor under hösten 2020.

En läsande skola-programmets logo

Grundandet av ett läskunnighetsteam i skolorna främjade läskunnighetsarbetet på ett mångsidigt sätt. Teamen ställde upp tydliga mål för läskunnigheten och planerade åtgärder som främjar läskunnigheten som ska genomföras tillsammans.

  • Läsningen synliggjordes till exempel genom att lägga till böcker som kan läsas i klassen och genom olika elevarbeten som beskriver läsandets framskridande i skolans korridorer eller på klassens väggar (t.ex. en bokmal till vilken man lägger till varje bok som lästs för att göra malen längre).
  • Tiden som erbjuds för läsning och elevernas läsentusiasm ökade. Man röjde tid för läsning när man tog i bruk till exempel läsraster och regelbundna lästimmar i skolorna.
  • I pilotprojektets skolor upplevdes det att läskunnighetsföreläsningarna var nyttiga och utvecklade läskunnighetsarbetet. Föreläsningarnas tips och metoder togs genast i bruk i många skolor. 

I pilotprojektet ställde läskunnighetsteamen upp 1–3 mål för sin egen verksamhet, och 64 procent av skolorna meddelade att målen uppnåddes antingen bra eller till och med bättre än förväntat.


Updated