Målet för programmet En läsande småbarnspedagogik är att öka informationen om den tidiga utvecklingen av läskunnighet och erbjuda stöd för det arbetet.

Programmet En läsande småbarnspedagogik grundar sig på den Nationella läskunnighetsstrategin 2030 samt på grunderna för planen för småbarnspedagogik och grunderna för förskoleundervisningens läroplan. I läskunnighetsstrategin fastställs riktlinjerna för det läsfrämjande arbetet

  1. Vi skapar och stärker strukturer för det läsfrämjande arbetet 
  2. Vi stärker kompetensen vad gäller multilitteracitet 
  3. Vi inspirerar till läsning och gör läskunnigheten mer mångsidig

Utifrån dessa riktlinjer har programmet En läsande småbarnspedagogik våren 2023 pilottestats i 27 daghem eller familjedagvårdsgrupper runt om i Finland. Med hjälp av programmet eftersträvas permanenta strukturer för att stödja tidig utveckling av multilitteracitet och för att växa in i texternas och litteraturens värld. Programmet En läsande småbarnspedagogik byggs upp för att stöda grunderna för planen för småbarnspedagogik.


Updated