Publiceringstillfälle: Utredning om det andra inhemska språket i småbarnspedagogiken
Utbildningsstyrelsen publicerar en rapport om det andra inhemska språket i småbarnspedagogiken 22.4.2024.
Inom ramen för det nationella programmet för att utveckla det andra inhemska språket från småbarnspedagogiken till andra stadiets utbildning (2022–2023) har Utbildningsstyrelsen i samarbete med Helsingfors universitet, Jyväskylä universitet och Åbo Akademi kartlagt personalens och ledarnas uppfattningar om det andra inhemska språket i småbarnspedagogiken. Resultaten presenteras i en rapport som även innehåller åtgärdsförslag för hur man kan främja varje barns språklärande i det andra inhemska språket inom småbarnspedagogiken och hur man kan stärka kontinuiteten i barnets språkstig.
Program
Välkommen och inledande ord
Direktör Jarkko Niiranen och direktör Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen
Kontinuitet i språkpedagogik
– att inkludera det andra inhemska språket redan i småbarnspedagogiken
Docent i pedagogik Mari Bergroth, Helsingfors universitet
Professor i tillämpad språkvetenskap Karita Mård-Miettinen, Jyväskylä universitet
Docent i pedagogik Katri Hansell, Åbo Akademi
Kontinuiteten i barnets språkstig
– att stödja varje barns språklärande i det andra inhemska språket
Kommentarsanföranden och diskussion.
Avslutning och kaffeservering
Tillställningen är tvåspråkig. Du är välkommen att delta i tillställningen som ordnas vid Utbildningsstyrelsen, Hagnäskajen 6 i Helsingfors. Det är också möjligt att delta på distans. Anmäl dig senast 18.4.2024.
Ytterligare information om publiceringstillfället ges av Charlotta Rehn, charlotta.rehn [at] oph.fi.
Datum och plats
Utbildningsstyrelsen
Hagnäskajen 6, Helsingfors
+ Live Stream