Kulturell och kommunikativ kompetens (K2)
- Eleverna övar sina sociala färdigheter, lär sig att uttrycka sig på olika sätt och att uppträda i olika situationer.
- Skolarbetet ger eleverna mångsidiga möjligheter att arbeta med händerna. Eleverna lär sig att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor och åsikter, tankar och idéer. I skolarbetet uppmuntras eleverna att använda sin fantasi och sin uppfinningsrikedom. De lär sig att främja det estetiska och att njuta av dess olika uttrycksformer.
Multilitteracitet (K4)
-
Med kompetens i multilitteracitet avses förmågan att tolka, producera och värdera olika slag av texter i olika medier och miljöer. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Texterna kan tolkas och produceras till exempel i skriven, talad, tryckt, audiovisuell eller digital form.
Digital kompetens (K5)
- I den grundläggande utbildningen ska alla elever ha möjligheter att utveckla sin digitala kompetens. Informations- och kommunikationsteknik ska systematiskt användas i den grundläggande utbildningens alla årskurser, i de olika läroämnena, i de mångvetenskapliga lärområdena och i det övriga skolarbetet.
- Eleverna får lära sig att förstå centrala begrepp och principerna för hur digitala verktyg används och fungerar och ges möjlighet att utveckla sin praktiska digitala kompetens när de utarbetar egna produkter.
- Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt.