Elevkårsdag
Genomförare: Alla elevkårer inom den grundläggande utbildningen i Kemi
För vem: Årskurs 1–6 och 7–9
Längd: Planeringstid en månad + evenemangsdagen
Mål: Målet är att aktivera elevkårens verksamhet och utveckla samarbetet med hjälp av olika stationer.
Sammanfattning: Stadens alla elevkårer inom den grundläggande utbildningen samlas till en elevkårsdag som planerats tillsammans. Under dagen övar man på centrala teman inom påverkan samt demokrati- och människorättsfostran.
Tilläggsmaterial (på finska)
Oppilaskuntapäivässä oppilaat jaetaan koululla väriryhmiin. Oppilaat jakaantuvat värinsä mukaan ryhmään. Ryhmät kiertävät eri pisteitä ja jokaisessa pisteessä ollaan kaksikymmentä minuuttia. Pisteet ovat:
- Oppilaskunnan eri edustajien tehtävät
- Mistä oppilaskunta voi päättää?
- Oppilaskunnasta se voi alkaa
- Vaikuttamisen polku
- Oppilaskunnan hallituksen kokous
- Yhteisöllisyyttä tunne- ja kaveritaidoin koulukuraattoreiden vetäminä
- Kouluyhteisö- ja harrasteohjaajien ohjaamat ulkoleikit.
Juldörrar
Genomförare: Skolor inom den grundläggande utbildningen i Kemi
För vem: Den grundläggande utbildningen (årskurs 1–6 och 7–9)
Längd: Tre veckor
Mål: Målet är att öka klassernas enhetliga arbete och beslutsfattande för att skapa en gemensam juldörr.
Sammanfattning: Juldörrstävlingen genomfördes i samarbete mellan elevkårerna. Skolornas intresserade klasser i årskurserna 1–6 och 7–9 dekorerade dörren till sitt klassrum inför julen. Därefter röstade varje skola om skolans tre finaste juldörrar. Skolorna med årskurs 1–6 och 7–9 hade egna serier.
Skolornas tre bästa dörrar fick delta i finalen mellan skolorna på Facebook-sidan Perusopetus Kemissä. Forms-röstningsformuläret på sidan delades också till alla föräldrar via Wilma. Röstningstiden pågick en vecka. Vinnaren röstades fram genom en publikomröstning och klassen fick en liten julgåva som pris.
Juldörrstävlingen var ett trevligt projekt och relativt lätt att genomföra.
Tilläggsmaterial (på finska)
Påverkanstrappan
Genomförare: Alla skolor inom den grundläggande utbildningen i Kemi, Jyväskylä universitet
För vem: Årskurs 1–6 och 7–9
Längd: Planering en månad + evenemangsdag 4 timmar
Mål: Målet är att öka barns och ungas medvetenhet om påverkan och kommunens beslutsfattande på rätt platser.
Sammanfattning: Påverkanstrappan genomfördes i samarbete med studerande och lärare från institutionen för lärarutbildning vid Jyväskylä universitet. I dagen deltog alla ordinarie ledamöter från elevkårerna i Kemi samt de handledande lärarna. Varje deltagare besökte de olika workshopparna i en liten grupp.
Evenemanget behandlades i efterhand i skolorna bland annat så att elevkårsmedlemmarna berättade om dagen i klasserna eller vid en gemensam samling.