Hur kan vi då utvärdera och vidareutveckla skolans transformativa verksamhet? OKKA-stiftelsen har tillsammans med forskare och aktörer vid läroanstalter tagit fram indikatorer för en hållbar framtid. De grundar sig på den ovan presenterade modellen för lärandets nivåer och de fyra perspektiven på skolans förändring. Skolan kan använda indikatorerna för att bedöma hur dess verksamhet återspeglar ett reproduktivt, ett förutseende och ett transformativt verksamhetssätt. Indikatorerna är indelade i tre delområden: undervisning, verksamhetskultur och ledning.
INDIKATOR |
REPRODUKTIV |
FÖRUTSEENDE |
TRANSFORMATIV |
UNDERVISNING |
|
|
|
VERKSAMHETSKULTUR |
|
|
|
LEDARSKAP |
|
|
|
Målet för självutvärderingen är att identifiera hur starkt skolan styrs av de reproduktiva, förutseende och transformativa verksamhetssätten. Ofta kan man se drag av alla dessa verksamhetssätt i verksamheten. Därför utesluter de inte varandra. Skolan kan alltså samtidigt delvis reproducera det som redan finns och sträva efter att förutspå framtiden och till och med förnya samhället.
De reproduktiva verksamhetssätten är inte heller sämre än de förutseende och transformativa verksamhetssätten, utan frågan är hur dessa förhåller sig till varandra. De reproduktiva verksamhetssätten grundar sig på regler, planer, anvisningar och gemensamt godkänd praxis. De är nödvändiga för att skolan ska kunna fungera. De skapar trygghet och möjliggör lärande. De är också en förutsättning för att aktörerna i skolgemenskapen ska våga testa saker och sträva efter sådant som ännu inte finns.
De reproduktiva verksamhetssätten kan också bromsa förnyelsen. De kan förhindra ifrågasättandet av den nuvarande verksamheten och inskränka skolans framtidsperspektiv. I självutvärderingen är det därför viktigt att identifiera de drag i den reproduktiva verksamheten som begränsar de förutseende och transformativa verksamhetssätten.