Rättsgrund
Statsbudgeten för 2021, moment 29.10.30.08 och 29.20.35.03
Lagen om grundläggande utbildning 628/1998, Gymnasielagen 714/2018, Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), Statsunderstödslagen 688/2001
Det allmänna målet för understödet är utveckla och göra internationaliseringen mångsidigare i läroplansarbetet, undervisningen och lärandet samt i småbarnspedagogiken och i arbetet med planerna för småbarnspedagogiken. Samtidigt är målet att med internationell verksamhet öka ansvarstagandet för och förbättra kvaliteten på det internationella kunnandet bland annat genom att fästa uppmärksamhet vid mänskliga rättigheter, språklig och kulturell mångfald samt värnande om en hållbar miljö. Understöd kan också beviljas för internationella projekt som främjar särskilt kunnande. Tyngdpunkterna för ansökan grundar sig på målen för avsnitt 4.7 i FN:s handlingsplan för hållbar utveckling (Agenda 2030), med hjälp av vilken man strävar efter att försäkra sig om att eleverna och de studerande har det kunnande som behövs för att främja en hållbar utveckling. (Ytterligare information t.ex. Statsrådets kansli; UNESCO; UBS.)
Det allmänna målet för utvecklingsprojekten är att utveckla och göra internationaliseringen mångsidigare i läroplansarbetet, undervisningen och lärandet samt i småbarnspedagogiken och i arbetet med planerna för småbarnspedagogiken. Målet är samtidigt att förbättra kvaliteten på och effekten av den internationella verksamheten inom utbildningen och småbarnspedagogiken.
Med understödet stöds projekt vars syfte är att:
- erbjuda barn, elever och studerande jämlika möjligheter att tillägna sig de kunskaper och färdigheter samt den värdegrund som anknyter till ett globalt medborgarskap
- erbjuda möjligheter att bekanta sig med olika kulturer och möjligheter till interkulturell växelverkan
- mångsidigt utnyttja språkkunskaper som förvärvats i skolan eller på andra sätt som en del av den internationella fostran
- stärka mångsidig kompetens enligt läroplansgrunderna, i gymnasieundervisningen så att den studerande i enlighet med Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 har möjlighet att utveckla sitt internationella kunnande
- utveckla internationellt samarbete virtuellt.
Understöd kan även beviljas till internationella projekt som främjar särskilt kunnande.
I första hand prioriteras projekt som
- utvecklar internationaliseringsvägar från småbarnspedagogiken till gymnasieutbildningen, och som
- tar fram innovativa och kostnadseffektiva sätt som kan utnyttjas mångsidigt för att agera internationellt och globalt.