Utvecklingsprojektet inom klimat- och hållbarhetsfostran har som mål att stödja en förändring av grundskolornas, gymnasieutbildningens och yrkesutbildningens verksamhetskultur i riktning mot en mer ekologiskt hållbar livsstil och att stärka elevernas och de studerandes kunskaper, färdigheter och attityder som anknyter till att stävja och anpassa sig till klimatförändringen. De mest centrala utmaningarna för att uppnå målen för Agenda 2030 i Finland hänför sig till ekologisk hållbarhet, såsom hållbarheten som gäller konsumtion och produktion samt klimatåtgärder och förlusten av arter. Utvecklingsprojektet inom klimat- och hållbarhetsfostran tar i synnerhet fasta på att dessa teman på ett systematiskt sätt beaktas i all verksamhet som utbildningsanordnaren ordnar, särskilt i utvecklingen av verksamhetskulturen så att den stöder målen om hållbarhet.
Att stärka klimat- och hållbarhetsfostran hör på ett övergripande sätt samman med förändringen av skolornas och läroanstalternas verksamhetskultur. Målet är att hållbarhetsmålen på ett heltäckande sätt genomsyrar utbildningsanordnarens verksamhet. En förutsättning för att lyckas är att utbildningsanordnarens ledning och personal förbinder sig till och aktivt arbetar för att uppnå målen enligt Agenda 2030 samt engagerar och involverar eleverna och de studerande. Målet är också att få till stånd bestående förändringar i verksamheten och strukturerna för att skolorna och läroanstalterna ska fostra och engagera till en hållbar framtid.
Utmaningarna är omfattande och tidtabellen är snäv och därför betonas betydelsen av samarbete. För att klimat- och hållbarhetsfostran ska ha effekt förutsätts att hela skol- och läroanstaltsgemenskapen bjuds med i arbetet. Det behövs såväl kunniga lärare som elever och studerande, en engagerad ledning hos utbildningsanordnaren samt insatser från den övriga personalen och stöd från verksamhetsmiljön. Det behövs samarbete mellan utbildningsanordnarna och med andra utbildningsformer, medborgarorganisationer och arbetslivet. Utbildningsstyrelsens utvecklingsprogram för hållbarhetsfostran genomförs också i nätverk och för att projekten ska lyckas förutsätts nätverksarbete och samarbete med Utbildningsstyrelsen.
Utvecklingsprojekten inom hållbarhets- och klimatfostran bildar en utvecklingshelhet tillsammans med utvecklingsprogrammet för hållbar utveckling och en grön övergång inom yrkesutbildningen. Verksamheten kommer också att kombineras med andra aktuella nationella och internationella program och insatser.
Syftet med understödet är att på ett helhetsmässigt sätt främja klimat- och hållbarhetsfostran i den grundläggande utbildningen och utbildningen på andra stadiet och att utveckla verksamhetskulturen och innovativa undervisningsmetoder. Målet är att utveckla lösningar och verksamhetsmodeller som ökar kvaliteten och genomslagskraften på klimat- och hållbarhetsfostran samt främjar den gröna övergången inom utbildningen utgående från läroplans- och examensgrunderna.