Beskrivning av ansökan
Syftet med detta understöd är att inom den grundläggande utbildningen stödja, utveckla och införa rutiner och modeller inriktade på att förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier, diskriminering och våld. Därtill är syftet med understödet att främja enhetligheten och effekten av de åtgärder som vidtas för att förebygga och ingripa i mobbning och våld inom den grundläggande utbildningen samt att stärka den regionala samordningen. Avsikten med understödet är att främja åtgärder som enligt regeringsprogrammet ska vidtas för att trygga varje barns rätt till en trygg lärmiljö i den egna skolan. Genom understödet främjas regeringsprogrammets mål om att införa enhetliga planer och handlingsmodeller för förebyggande av våld i skolan och ingripande i våldssituationer. Understödet ska stärka det sektorsövergripande samarbetet, främja samarbetet mellan hem och skola och stärka likabehandling och jämställdhet samt tryggheten under skoldagen.
Understöd beviljas utvecklingsprojekt som anordnare av grundläggande utbildning ordnar. Projektet kan förverkligas som ett samprojekt mellan flera utbildningsanordnare eller som en enskild utbildningsanordnares projekt. Utvecklings- och samprojekten syftar till att stärka det egna och det regionala arbetet med dessa fenomen. Understödet är inriktat på att stärka kunskapsbasen och kompetensen hos skolans personal och på att utveckla och införa lokala och regionala goda rutiner och handlingsmodeller i skolans strukturer. Understödet kan användas för löne- och verksamhetskostnader för en person som samordnar, utvecklar och förverkligar regional verksamhet. Genom samordningen stärks den lokala och regionala kompetensen. Det betraktas som en fördel om projektet enligt projektansökan ska stärka det sektorsövergripande samarbetet med aktörer utanför skolan (såsom polisen, välfärdsområdenas social- och hälsovårdstjänster och aktörer inom tredje sektorn).
Under projekttiden stöder Utbildningsstyrelsen de projekt som fått understöd med ett avgiftsfritt fortbildningspaket för insatser inriktade på att förebygga och ingripa i mobbning, diskriminering, trakasserier och våld och på att skapa en trygg verksamhetskultur. I början av fortbildningspaketet ges deltagarna även möjlighet att sätta sig in i befintliga modeller, till exempel Södra Karelens modell.
Observera att understöden beviljas under förutsättning att riksdagen godkänner det anslag som reserverats för ändamålet i 2025 års statsbudget.
Mål för ansökan
Utvecklingsarbetet ska inriktas på att utveckla rutiner för förebyggande av och ingripande i mobbning och våld och på att införliva dem i skolans verksamhetskultur.
Följande målområden kan utnyttjas i projektplanen. I varje projekt bör förebyggande och ingripande i mobbning, trakasserier och våld samt att stärka det sektorsövergripande samarbetet ingå.
Förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier och våld
- stärka den psykiska tryggheten i skolan
- vidareutveckla skolans trygga verksamhetskultur
- vidareutveckla arbetet utgående från de planer för förebyggande av och ingripande i mobbning, trakasserier och våld som ingår i utbildningsanordnarnas elevvårdsplaner
- vidareutveckla det systematiska likabehandlings- och jämställdhetsarbetet
- utveckla konkreta förebyggande åtgärder
- dela goda rutiner och verksamhetsmodeller och införliva dem i strukturerna
- stärka kunskapsbasen och kompetensen hos skolans personal
- beakta även olika mobbningsfenomen, till exempel diskriminerande mobbning och nätmobbning
- minska ensamhet, utanförskap och utfrysning
Främja en trygg och gemensamskapsfrämjande verksamhetskultur i skolan
- utveckla en trygg gemenskap, lärmiljö och verksamhetskultur
- stärka det gemensamma elevvårdsarbetet
- stärka elevernas emotionella och kommunikativa färdigheter samt trygghetsfärdigheter
Stärka det sektorsövergripande samarbetet
- i skolan med skolans personal och elevvårdstjänsternas personal
- med aktörer utanför skolan, till exempel med ungdomsväsendet, fritidsverksamheten (klubbar, föreningar etc.) eller välfärdsområdena
- samarbetet mellan skolan, socialvårdstjänsterna och polisen
- särskilt för att avbryta/avsluta utdragna och allvarliga fall
Stärka elevernas och vårdnadshavarnas delaktighet
- stärka elevernas möjligheter till deltagande i arbetet med att förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier och våld
- stärka samarbetet mellan hem och skola
- stärka vårdnadshavarnas delaktighet
Bakgrundsinformation
Mobbning i skolan berör en stor del av eleverna inom den grundläggande utbildningen. Enligt enkäten Hälsa i skolan uppgav 43 procent av eleverna i årskurs 4 och 5 och 34 procent av eleverna i årskurs 8 och 9 inom den grundläggande utbildningen år 2023 att de blivit mobbade i skolan eller deltagit i skolmobbning under läsåret. Nio procent av eleverna i årskurs 4 och 5 och åtta procent av eleverna i årskurs 8 och 9 uppgav år 2023 att de blivit mobbade i skolan minst en gång i veckan, och jämfört med tidigare år har dessa siffror börjat stiga. År 2023 uppgav fyra procent av eleverna i årskurs 8 och 9 att de deltagit i skolmobbning minst en gång i veckan. Endast 56 procent av de mobbade eller elever som mobbade andra i årskurs 4 och 5 och 33 procent av de mobbade eller de elever som mobbade andra hade berättat om saken för en vuxen i skolan.
År 2023 uppgav 16 procent av eleverna i årskurs 4 och 5 och 18 procent av eleverna i årskurs 8 och 9 att de upplevt fysiskt hot under året. Sex procent av eleverna i årskurs 8 och 9 uppgav 2023 att de upplevt sexuella trakasserier under året. Denna typ av trakasserier var emellertid vanligare på offentliga platser: 14 procent av eleverna i dessa årskurser hade råkat ut för sexuella trakasserier på offentliga platser. Av eleverna i årskurs 8 och 9 uppgav 33 procent att de upplevt diskriminering i skolan eller på fritiden. Av de svenskspråkiga eleverna hade 36 procent upplevt diskriminering.
Med tanke på likabehandling och jämställdhet är det bra att fästa uppmärksamhet vid att eleverna upplever mobbning, trakasserier, diskriminering eller våld på olika sätt. En viktig fråga som bör dryftas är till exempel hur erfarenheterna hos elever i en utsatt ställning beaktas när det gäller förebyggande, ingripande och delaktighet.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomförde under åren 2021–2023 en utvärdering av antimobbningsmetoder som en del av det dåvarande åtgärdsprogrammet för förebyggande av mobbning, trakasserier och våld. Med antimobbningsmetoder avsågs i den utvärderingen metoder som är avsedda för den grundläggande utbildningen och som syftar till att förebygga, ingripa i eller följa upp mobbning, dvs. ordna behövligt stöd efter en mobbningssituation. I utvärderingen konstaterades att det med tanke på förankringen av metoderna i skolan var till fördel om personalen var engagerad i användningen av metoden, om ledningen stödde arbetet och om metoden införlivades i skolans övriga verksamhet och den gemensamma elevvården. Utvärderingen visade att användningen av metoden i många skolor tyvärr hängde på bara ett fåtal personer, vilket gjorde det mer utmanande att införliva metoden i skolans vardag. Det innebar också att kontinuiteten i användningen av metoden i skolan var i fara på grund av eventuella personalförändringar.
Enligt lagen om grundläggande utbildning har varje elev rätt till en trygg lärmiljö. Skolorna ska ha en plan för hur eleverna ska skyddas mot våld, mobbning och trakasserier, och skolans vuxna är skyldiga att meddela om fall av mobbning, trakasserier, diskriminering och våld som kommit till deras kännedom till vårdnadshavarna för de elever som varit delaktiga i fallen. För skolornas arbete med att förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier och våld finns det olika slags metoder och handlingsmodeller tillgängliga. Det systematiska arbetet med att förebygga och ingripa i mobbning, trakasserier och våld är en viktig del av skolans trygga verksamhetskultur. Utbildningsstyrelsen har också gett ut olika stödmaterial för detta arbete i skolorna, till exempel guiden Antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter samt Handbok för att förebygga och ingripa i sexuella trakasserier i skolor och läroanstalter.
Projektunderstödet
Understödet kan sökas mellan 19 december 2024 och 12 februari 2025. Ett informationsmöte om understöden ordnas den 13 januari 2025 kl. 15.00–16.00. En Teams-länk till informationsmötet hittas här. Projektperioden börjar när beslutet meddelas och slutar vid utgången av vårterminen 2027 (31 juli 2027).
Eventuella material som tas fram i projektet ska publiceras med öppen licens, och Utbildningsstyrelsen bedömer om materialet är lämpligt för nationell distribution.
Rättslig grund:
- Statsunderstödslagen 688/2001