Statsunderstöd

Projektunderstöd för utveckling av stöd för lärandet inom gymnasieutbildning 2025

Gymnasieutbildning
Status
Pågående
Ansökningstid
27.10.2025 – 24.11.2025 kl 16:15
Ansökningsblankett
Statsunderstöd
550 000 €

Understödet är avsett för anordnare av gymnasieutbildning som redan tidigare har beviljats statsunderstödsfinansiering och utvecklat stödet för lärande och specialundervisningen i gymnasiet. Det särskilda målet för understödet är att fördjupa de resultat som erhållits inom utvecklingsarbetet och sprida dem nationellt.

Revideringen av stödet för lärandet inom gymnasieutbildningen stärker de studerandes rätt till stöd för lärande och förtydligar specialundervisningens uppgift. Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för gymnasiets läroplan i fråga om stöd för lärande och specialundervisning i enlighet med den reviderade gymnasielagen. Ändringarna gäller läroplansgrunderna för såväl gymnasieutbildningen för unga som gymnasieutbildningen för vuxna och de trädde i kraft den 1 augusti 2025. Utbildningsstyrelsen ansvarar för styrningen, uppföljningen och rapporteringen om resultaten för verksamhet som utvecklar stödet för lärande och specialundervisningen i gymnasiet och som finansieras med statsunderstödet.

Understödet är avsett för anordnare av gymnasieutbildning som redan tidigare har beviljats statsunderstödsfinansiering och utvecklat stödet för lärande och specialundervisningen i gymnasiet. Det särskilda målet för understödet är att fördjupa de resultat som erhållits inom utvecklingsarbetet och sprida dem nationellt.

Målet är att vidareutveckla systemet för stöd för lärande och specialundervisning inom gymnasieutbildningen. Utvecklingsåtgärderna kan även delvis omfatta studerande inom utbildning som handleder för examensutbildning. På så sätt förbättrar man de studerandes förutsättningar att avlägga examen på andra stadiet och stärker de studerandes välbefinnande, vilket gradvis höjer utbildnings- och kompetensnivån och tryggar tillgången på kompetent arbetskraft.

Stärkandet av stödet för lärandet och specialundervisningen stöds förutom av grunderna för gymnasiets läroplan av kvalitetsstrategin för gymnasieutbildningen som utarbetades 2022 och vars kvalitetsfaktorer är högklassigt lärande, välbefinnande och delaktighet, en verksamhetskultur stadd i utveckling samt gymnasieutbildningens tillgänglighet.

Syftet med statsunderstödet är att förtydliga och utveckla systemet för stöd för lärande och specialundervisning inom gymnasieutbildningen så att varje gymnasiestuderande får tillräckligt stöd i rätt tid med tanke på gymnasiestudierna, studentexamen och fortsatta studier. Med dessa åtgärder hjälper man de studerande att avancera i sina studier och bidrar till att antalet studerande som avbryter sina studier minskar.

Utvecklingsprojekt som finansieras med det understöd som nu kan sökas kan ha ett eller flera av följande teman:

  • Fortsatt utveckling av samarbets- och verksamhetsmodeller för speciallärare, studiehandledare, ämneslärare och övrig personal i frågor som gäller undervisning för studerande som behöver stöd för lärande.
  • Stärkt kompetens för ämneslärare, grupphandledare och studiehandledare bland annat när det kommer till att identifiera de studerandes styrkor och inlärningsutmaningar samt i undervisningen av studiefärdigheter och -tekniker, inklusive språk- och kulturmedvetenhet.
  • Utveckling av läroanstaltens verksamhetskultur genom att stärka undervisningspersonalens förmåga att identifiera, stöda, handleda och bedöma inlärningen hos studerande som behöver stöd tillsammans med specialläraren, andra lärare och yrkespersoner.
  • Utveckling av pedagogiken och verksamhetsmodellerna för specialundervisningen i form av kompanjonundervisning, gruppundervisning och individuellt stöd.
  • Utveckling av gemensamma verksamhetsmodeller regionalt i samarbete med andra utbildningsanordnare och läroanstalter samt andra aktörer. Man ska i synnerhet beakta särdragen hos och möjligheterna för små och avlägset belägna utbildningsanordnare och gymnasier att ordna stöd för lärande och specialundervisning.

I de understödda projekten ska man sträva efter sådana innovativa och konkreta resultat som kan utnyttjas även efter projektet. Verksamhetsmodellerna och produkterna som har utvecklats inom projekten ska vara skalbara och de ska även spridas nationellt. Arbetet med att sprida resultaten ska beskrivas i tillräcklig detalj i projektplanen och tillräckliga resurser ska reserveras för arbetet. Önskemålet är att spridningen av resultaten i mån av möjlighet utförs på både finska och svenska.

I utvecklingsarbetet kan man utnyttja de möjligheter som artificiell intelligens och digitalisering medför samt tidigare utvecklade digitala verktyg för bedömning av stödbehovet.

Småskalig utrednings-, utvärderings- eller forskningsverksamhet som stöder utvecklingsarbetet kan fogas till projekten.

Understödet kan beviljas kommuner, samkommuner eller privata anordnare av gymnasieutbildning, som har tillstånd att ordna gymnasieutbildning. Även övningsskolor vid universiteten kan beviljas understöd. Statliga läroanstalter kan inte stå som mottagare av understödet.

Vid bedömningen av ansökningarna prioriteras de sökande som har tydliga belägg för goda verksamhetsmodeller och tillvägagångssätt inom stöd för lärande och specialundervisning som utvecklats inom ett tidigare projekt samt beredskap för att omfattande sprida resultaten. På grund av det begränsade anslaget finansierar Utbildningsstyrelsen högst cirka tio projekt.

Utbildningsstyrelsen beviljar anordnare av gymnasieutbildning ett statligt specialunderstöd för fortsatt utveckling av stödet för lärande och specialundervisningen inom gymnasieutbildningen samt för att sprida resultaten och produkterna nationellt. Totalt beviljas cirka 550 000 euro i specialunderstöd.

Högst 90 procent av de totala utgifterna beviljas i statsunderstöd, så utbildningsanordnarens självfinansieringsandel är minst 10 procent.

Understödet kan inte användas för att finansiera stöd för lärande eller specialundervisning för mottagaren av understödet när det är fråga om utbildningsanordnarens basverksamhet. Med understödet kan man dock anställa tilläggspersonal, om man genom detta utvecklar och stärker ordnandet av specialundervisning och övrigt stöd för lärande.

En del av den beviljade finansieringen kan användas för att ordna gemensamma nätverksevenemang tillsammans med andra aktörer som fått ett positivt finansieringsbeslut i syfte att sprida projektresultaten.

Understödet kan även användas för att främja personalens kompetens i enlighet med den godkända budgeten i understödsbeslutet. Personalens utbildningskostnader ska vara skäliga och motiverade med tanke på projektets syfte och verksamhet, och de får inte enbart vara inriktade på utbildning för understödsmottagarens egen personal.

Programvaruanskaffningar och -licenser i anslutning till stödet för lärandet är tillåtna endast av motiverade skäl och de kan utgöra högst tio procent av de godkända totala kostnaderna för projektet. Kostnader för programvara som används inom projektet godkänns som programvarukostnader endast för den tid projektet pågår. Anskaffningar av utrustning, byggkostnader och möbelanskaffningar godkänns inte som kostnader för projektet.

Användningstiden för understödet inleds den dag beslutet är daterat och upphör den 31 juli 2027.

I första hand önskas ansökningar för gemensamma projekt som genomförs tillsammans av flera anordnare av gymnasieutbildning. Anordnaren av gymnasieutbildning som är huvudsökande för det gemensamma projektet koordinerar uppgörandet av ansökan, administrationen av projektet, implementeringen, ekonomin och uppgörandet av utredningar.

Samarbetspartnerna, som har egna planer för delgenomförande och en egen budget, antecknas separat på ansökningsblanketten. Samarbetspartnerna i det gemensamma projektet ska vara utbildningsanordnare som är behöriga att ansöka om understöd och de omfattas av samma villkor och skyldigheter som den sökande organisationen. Samarbetspartnerna gör upp ett samarbetsavtal med huvudsökanden.

Alternativt kan utbildningsanordnare ansöka om understöd för ett projekt som genomförs ensam av en utbildningsanordnare.

Ansökan om understöd görs med en elektronisk ansökningsblankett. Ansökningstiden går ut måndagen den 24 november 2025 kl. 16.15.

Ansökan ska sparas och skickas för behandling i Utbildningsstyrelsens statsunderstödssystem inom tidsfristen. En ansökan som inkommit efter tidsfristen behandlas inte.

Den sökande ska ta del av Utbildningsstyrelsens Anvisningar för sökande och användare av understöd.

Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier:

  • Projektets mål, verksamhet och eftersträvade resultat motsvarar de mål och utvecklingsområden som ställts upp i ansökningsmeddelandet
  • De resultat som eftersträvas i projektet kan skalas och spridas även nationellt
  • Kostnadskalkylen för projektet är realistisk i förhållande till den planerade verksamheten.

Utbildningsstyrelsen beslutar utgående från en helhetsbedömning av projektplanen om det slutliga understödsbeloppet för varje sökande.

För att beviljas understöd ska den sökande ha gett de begärda redogörelserna för hur de statsunderstöd som tidigare beviljats den sökande har använts.

Besluten fattas när alla ansökningar har behandlats, dock senast den 15 december 2025. Besluten skickas till de aktörer som anges i ansökan från Utbildningsstyrelsens elektroniska statsunderstödssystem.

Följande personer ger mer information:

Yvonne Nummela, undervisningsråd, tfn 029 533 1523 (svenskspråkig utbildning)

Jukka Vetoniemi, undervisningsråd, tfn 029 533 1720

Nina Tatti, undervisningsråd, tfn 029 533 1077

Kimmo Koskinen, undervisningsråd, tfn 029 533 1107

E-postadresserna har formen: fornamn.efternamn [at] oph.fi.