Revideringen av stödet för lärandet inom gymnasieutbildningen stärker de studerandes rätt till stöd för lärande och förtydligar specialundervisningens uppgift. Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för gymnasiets läroplan i fråga om stöd för lärande och specialundervisning i enlighet med den reviderade gymnasielagen. Ändringarna gäller läroplansgrunderna för såväl gymnasieutbildningen för unga som gymnasieutbildningen för vuxna och de trädde i kraft den 1 augusti 2025. Utbildningsstyrelsen ansvarar för styrningen, uppföljningen och rapporteringen om resultaten för verksamhet som utvecklar stödet för lärande och specialundervisningen i gymnasiet och som finansieras med statsunderstödet.
Understödet är avsett för anordnare av gymnasieutbildning som redan tidigare har beviljats statsunderstödsfinansiering och utvecklat stödet för lärande och specialundervisningen i gymnasiet. Det särskilda målet för understödet är att fördjupa de resultat som erhållits inom utvecklingsarbetet och sprida dem nationellt.
Målet är att vidareutveckla systemet för stöd för lärande och specialundervisning inom gymnasieutbildningen. Utvecklingsåtgärderna kan även delvis omfatta studerande inom utbildning som handleder för examensutbildning. På så sätt förbättrar man de studerandes förutsättningar att avlägga examen på andra stadiet och stärker de studerandes välbefinnande, vilket gradvis höjer utbildnings- och kompetensnivån och tryggar tillgången på kompetent arbetskraft.
Stärkandet av stödet för lärandet och specialundervisningen stöds förutom av grunderna för gymnasiets läroplan av kvalitetsstrategin för gymnasieutbildningen som utarbetades 2022 och vars kvalitetsfaktorer är högklassigt lärande, välbefinnande och delaktighet, en verksamhetskultur stadd i utveckling samt gymnasieutbildningens tillgänglighet.
Syftet med statsunderstödet är att förtydliga och utveckla systemet för stöd för lärande och specialundervisning inom gymnasieutbildningen så att varje gymnasiestuderande får tillräckligt stöd i rätt tid med tanke på gymnasiestudierna, studentexamen och fortsatta studier. Med dessa åtgärder hjälper man de studerande att avancera i sina studier och bidrar till att antalet studerande som avbryter sina studier minskar.