Understöd beviljas för följande åtgärdshelheter, som beskrivs nedan med hjälp av konkreta exempel. Den sökande kan ansöka om understöd för en eller flera av följande åtgärdshelheter:
Åtgärder för att stärka de grundläggande färdigheterna hos elever med invandrarbakgrund i årskurserna 7–9: Åtgärderna kan till exempel vara att utveckla stödundervisning som ges av en ämneslärare för att öva de grundläggande färdigheterna, specifikt stöd som ges av en speciallärare på heltid för att öva till exempel gestalningsförmågan eller förmågan att läsa flytande. Åtgärderna kan vara att kartlägga och rikta digitalt och tryckt stödmaterial som stöd för elevens studier, att stärka verksamhetssätten inom elevhandledningen och den intensifierade personliga elevhandledningen i syfte att stödja elevens inlärningsfärdigheter och -strategier samt för att stödja elevens förmåga att fatta beslut om sin framtid.
Åtgärder för att i ett tidigt skede identifiera och förebygga utmaningar som anknyter till elevernas lärande, i synnerhet språkliga och neuropsykiatriska utmaningar och utmaningar som hänför sig till ett trauma eller till skolgången: Åtgärderna kan till exempel vara att skapa verktyg för att kartlägga utmaningar (blankett för att kartlägga bakgrundsuppgifter och skapa en helhetsbild, intervju med vårdnadshavare, synpunkter som samlas in av läraren i elevens eget modersmål och av dem som undervisar eleven). Det kan vara frågan om åtgärder för att skilja mellan utmaningar som har att göra med hur eleven lär sig undervisningsspråket och utmaningar som beror på andra inlärningssvårigheter. Åtgärderna kan till exempel också gå ut på att organisera och planera samarbete med lärare i svenska/finska, speciallärare, psykolog och kurator samt skolhälsovården, förebyggande och habiliterande åtgärder och arbetsfördelning samt uppföljning av åtgärderna.
Åtgärder för att utveckla kompanjonundervisningen och det språkliga stödet för att stödja studierna i olika läroämnen och för att stärka elevernas läsfärdigheter och textkompetens: Åtgärderna kan till exempel vara att planera kompanjonundervisning med ämneslärare och lärare i svenska/finska eller speciallärare (antalet gemensamma lektioner, undervisningens mål och innehåll). Åtgärderna kan också gälla arbetsfördelning och etablering av språkmedvetna arbetssätt (centrala begrepp, begreppskarta, textkompetens i läroämnet, färdigheter att känna igen texttyper, handledd läsning, förklaringar till begrepp, färdigheter att producera egen text). Åtgärderna kan vara stöd för ämnesläraren/klassläraren i användningen av språkmedvetna arbetssätt (stödmaterial, t.ex. begreppskartor över centrala begrepp, modelltexter över olika texttyper och tillhörande uppgifter, modellfrågor för att förklara begrepp, material som gör det lättare att känna igen strukturerna i språket inom ämnesområdet i fråga).
Åtgärder för att främja och stödja en smidig övergång från förberedande undervisning till grundläggande utbildning och till grundläggande utbildning för vuxna, utbildning i övergångsskedet och utbildning på andra stadiet: Åtgärderna kan vara till exempel stöd i undervisningen efter förberedande undervisning i nära anslutning till ämnesundervisning och/eller genom att erbjuda individuell stödundervisning (språkligt stöd för att stärka kunskaper i svenska/finska, stärka textkompetensen i olika läroämnen i samarbete med ämnesundervisningen), stöd som läraren i svenska/finska ger till ämnesläraren när eleven övergår från förberedande undervisning till den grundläggande utbildningen (språkmedvetna arbetssätt, kompanjonundervisning, hur man känner igen och lär sig texttyper som är karakteristiska för läroämnet), utveckling av samarbete och gemensamma verksamhetsmodeller för att utbyta information mellan grundläggande utbildning, utbildning i övergångsskedet, grundläggande utbildning för vuxna och utbildning på andra stadiet (framförhållning vad gäller stödåtgärder som behövs, hur innehåll som studerats i den grundläggande utbildningen motsvarar innehållen i den grundläggande utbildningen för vuxna), utveckling av samarbetsmodell för den grundläggande utbildningen och utbildning i övergångsskedet (höjandet av vitsord i Hux-utbildningen, handledning, utlämnande av information osv.).
Åtgärder för samarbetet mellan hemmet och skolan, stöd med läxor samt åtgärder för att stärka stödet på elevernas eget språk och stödet på flera språk i undervisningen i olika läroämnen: Åtgärderna kan till exempel vara samarbete med vårdnadshavarna (till exempel stödpersoner för samarbete mellan hemmet och skolan, uppmuntran och starkare delaktighet för vårdnadshavarna med hjälp av regelbundna sammankomster, produktion av digitalt eller tryckt material på olika språk som tar fasta på läroplanens innehåll och i synnerhet grunderna för bedömningen och på utbildning i övergångsskedet och alternativ till utbildning på andra stadiet), läxläsningsklubbar och stödundervisning på det egna modersmålet i matematiska och naturvetenskapliga ämnen och realämnen såsom historia och samhällslära, utveckling av gruppbildningen bland eleverna och olika former av kamratstöd, samarbete med ungdomstjänsterna.
Åtgärder för att utarbeta undervisningsmaterial som stöder lärandet i språket inom olika kunskapsområden: Åtgärderna kan till exempel vara att göra en kartläggning av befintliga material och samla in informationen i en gemensam materialbank, att producera material som är fritt tillgängligt (begreppskartor och centrala begrepp jämte förklaringar, material som underlättar att känna igen olika texttyper, material som underlättar läsningen, material som underlättar tolkningen av uttryck, grafer och tabeller som är typiska för kunskapsområdet, modeller över texttyper och material med vilket eleven kan öva producera egna texter utifrån modellerna), göra en kartläggning av digitala material på olika språk samt inkludera dem som stöd för undervisningen i synnerhet i årskurserna 7−9.
Särskilda utmaningar bland små utbildningsanordnare när det gäller att ordna stöd för elever med invandrarbakgrund: Åtgärderna kan vara till exempel lösningar för samarbete mellan kommuner och användning av ny teknologi.