Syftet med statsunderstödet är att stödja anordnarna av gymnasieutbildning i finansieringen av tilläggsresurser som behövs för undervisning, handledning och stödåtgärder på grund av coronavirusepidemin. Målet är att förbättra de gymnasiestuderandes förutsättningar att fortsätta sina studier enligt grunderna för gymnasiets läroplan läsåret 2020–2021.
Från och med 18.3.2020 ordnades undervisningen och handledningen i gymnasiet i huvudsak som distansundervisning och -studier samt i form av självständiga studier. På grund av lärarnas och de studerandes goda digitala kompetens samt tillgången till digital utrustning och digitala läromedel, fanns det inom gymnasieutbildningen tämligen goda möjligheter att ordna undervisningen och handledningen på alternativa sätt. Trots det här orsakade avsaknaden av närundervisning utmaningar för den normala utvecklingen av de studerandes kunnande under undantagsförhållandena, och för en del studerande har målen för kunnandet kanske inte uppnåtts till fullo i distansstudierna och de självständiga studierna. Avsaknaden av närundervisning har därmed medfört ett ökat behov hos de studerande att repetera vårens studier under hösten.
Särskilt sådana studerande som har inlärningssvårigheter eller utmaningar i att hantera sitt liv, har varit i en svagare ställning än andra i undantagssituationen då det stöd för lärandet som fås av läraren kan ha minskat eller på annat sätt avvikit från det normala. De studerande behöver sannolikt mera stöd än tidigare i att planera och strukturera sina studier. Antalet studerande som är i behov av handledning och stöd som ordnas i samarbete med studerandevården och studerandehälsovården förmodas också ha ökat.
Understöd kan beviljas för följande områden:
- ordnande av extra undervisning
Understödet riktas till repetitionsstudier och stödåtgärder för sådana studerande som man bedömer att, på grund av undantagsförhållandena som coronaviruset förorsakat, har bristfälligt kunnande i förhållande till målen som ställts upp i läroplansgrunderna. Undervisningen och handledningen kan koncentreras till exempel till enskilda läroämnen eller kurser utgående från de behov som konstaterats på lokal nivå.
I beräkningen av tilläggsanslaget har man uppskattat att behovet av tilläggsundervisning i genomsnitt skulle motsvara timantalet för en gymnasiekurs per gymnasiestuderande. En kurs beräknas ha 20 studerande.
- ordnande av extra handledning och stödåtgärder
Understödet kan riktas som en tilläggsresurs till stödet för lärandet och studiehandledningen som ordnas för de studerande. Understödet kan också användas för att ordna extra handlednings- och stödtjänster som utbildningsanordnarna erbjuder i samarbete med studerandevården och studerandehälsovården, i synnerhet för sådana unga som har haft problem med orken och den psykiska hälsan eller som i övrigt är i en svagare ställning.
I beräkningen av tilläggsanslaget har man uppskattat att det per studerande under läsåret 2020 behövs tilläggsresurser som motsvarar ungefär tio arbetstimmar av en studiehandledare eller annan stödpersonal. Tilläggsresurserna skulle riktas till ungefär 25 procent av de studerande.