Statsunderstöd

Statsunderstöd för utvidgning av undervisning på två språk 2021

Grundläggande utbildning
Status
Avgjord
Ansökningstid
3.3.2021 – 14.4.2021 kl 16:15
Ansökningsblankett
Ansökningar om finansiering
Statsunderstöd
842 000 €
Mer information
Undervisningsrådet Yvonne Nummela, tfn. 029 533 1523

Syftet med understöden är att i enlighet med Finlands språkutbildningspolitik stödja verksamhet som bidrar till att finländarna får mångsidigare och djupare språkkunskaper samt till att öka den regionala jämlikheten inom utbildningen. En av utgångspunkterna är den nationalspråksstrategi (Statsrådets kanslis publikationsserie 4/2012) som godkändes 2012 och som syftar till att trygga att det i Finland finns två livskraftiga nationalspråk, bland annat genom att förbättra förutsättningarna för en tillräcklig språkbadsundervisning av hög kvalitet. Målet med språkbad och undervisning på två språk är att eleverna utvecklar en funktionell tvåspråkighet. Målet uppnås effektivast när språkbadet och undervisningen på två språk inleds inom småbarnspedagogiken och pågår ända till slutet av den grundläggande utbildningen.

Definitioner

I Grunderna för läroplanen för grundläggande utbildning (2014), Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014), Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning (2021) samt i Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2018) bestäms om småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning på två språk, som indelas i omfattande och mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara tidigt fullständigt språkbad i de inhemska språken eller annan omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
 

Med språkbadsundervisning avses ett program som börjar tidigast i småbarnspedagogiken när barnet är tre år eller senast när förskoleundervisningen börjar, och som pågår till slutet av den grundläggande utbildningen och där en del av undervisningen ordnas på det språk som används i småbarnspedagogiken eller skolans egentliga undervisningsspråk och en del på det andra inhemska språket, finska eller svenska. Språkbadsundervisning kan också ordnas på samiska. Andelen undervisning som ges på språkbadsspråket ska till exempel i tidigt fullständigt språkbad utgöra minst 50 procent av hela programmet så att andelen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen är närmare 100 procent, i årskurserna 1–2 cirka 90 procent, i årskurserna 3–4 cirka 70 procent och i årskurserna 5–9 i genomsnitt 50 procent.

 

Annan omfattande undervisning på två språk kan inledas i småbarnspedagogiken eller i förskolan och pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. I detta fall ska minst 25 procent av den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken ordnas på målspråket.

 

Språkberikad undervisning kan ordnas inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den kan pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. Med språkberikad undervisning i den grundläggande utbildningen avses undervisning där mindre än 25 procent av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk. I språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas mindre än 25 procent av verksamheten regelbundet och planenligt på något annat språk än språket inom småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen.

Fokusområden

1.    Anordnande av språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds

2.    Utvidgning och utveckling av språkberikad undervisning i småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas

3.    Anordnande av språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska på orter där sådan undervisning inte erbjuds

4.    Utvidgning och utveckling av befintlig språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas

5.    Anordnande av omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds

6.    Utvidgning och utveckling av befintlig omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas

7.    Anordnande eller utvidgning av annan småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning som stöder nationalspråksstrategin (till exempel tandemundervisning och stärkande av kunskaperna i romani samt i finskt och finlandssvenskt teckenspråk)

 

 Understöd kan beviljas

  • kommunala anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning
  • privata sammanslutningar med tillstånd att ordna förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning.

En privat anordnare av småbarnspedagogik kan medverka som samarbetspartner i ett nätverk där den huvudsakliga sökande är en kommunal anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning.

Statliga läroanstalter kan medverka i projekt som får statsunderstöd, men inte själva vara mottagare av statsunderstöd.

Nödvändiga förutsättningar för att beviljas understöd

  • sökanden är behörig att söka understöd
  • ansökan har lämnats in inom utsatt tid
  • understödets användningsändamål motsvarar målen som ställts upp för understödet
  • verksamheten som understöds genomförs under användningstiden för understödet
  • den sökande har lämnat in de redovisningar som begärs om användningen av tidigare beviljade statsunderstöd.

Understödets användningsändamål

Språkbadsundervisning (det andra inhemska språket svenska eller finska, samiska)

  • att inleda språkbadsundervisning även som försöksverksamhet på orter där det inte finns språkbadsundervisning
  • att utvidga och utveckla nuvarande språkbadsundervisning som sökanden ordnar
  • att stärka språkbadsundervisningens kontinuitet från småbarnspedagogiken ända till slutet av den grundläggande utbildningen
  • nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för utvecklingen av språkbadsundervisning
  • språkbadsundervisning som ordnas ömsesidigt av de finskspråkiga och svenskspråkiga anordnarna av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning.
     

Omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och

den grundläggande utbildningen

  • att inleda omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning och grundläggande utbildning på två språk även som försöksverksamhet på orter där det inte erbjuds
  • att utvidga och utveckla nuvarande omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk
  • att stärka kontinuiteten inom omfattande undervisning på två språk från småbarnspedagogiken till slutet av den grundläggande utbildningen
  • nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för utvecklingen av omfattande undervisning på två språk.

 

Språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning

  • att systematiskt utvidga och utveckla nuvarande språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning, tvåårig förskoleundervisning eller grundläggande utbildning så att verksamheten i språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas regelbundet och planenligt på något annat språk än språket i småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen eller att en del av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk i grundläggande utbildning
  • att förbättra småbarnspedagogikens, undervisningens och lärandets kvalitet och att knyta verksamheten till organisationens verksamhetskultur, lärande, undervisning och språkpedagogik
  • att stärka kontinuiteten inom språkberikad undervisning från småbarnspedagogiken till slutet av den grundläggande utbildningen
  • nätverksverksamhet mellan två eller flera anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och/eller grundläggande utbildning för utvecklingen språkberikad undervisning.

 

Övrig verksamhet som stöder nationalspråksstrategin

  • att stärka lärandet av de inhemska språken, finska och svenska samt samiska genom samarbete mellan skolor till exempel i form av tandemundervisning. Samarbetet kan också omfatta olika studiehelheter så att båda språken kan vara både undervisnings- och målspråk.
  • att på olika sätt stärka kunskaperna i romani samt kunskaperna i finskt och finlandssvenskt teckenspråk.

Anslaget för statsunderstödet

Av anslaget i statsbudgeten för år 2021 utlyser Utbildningsstyrelsen statsunderstöd för att utvidga undervisningen på två språk. Sammanlagt 842 000 euro har reserverats för ändamålet.

Kostnader som kan täckas med statsunderstödet

Det statliga specialunderstödet får användas enligt följande för verksamhet som motsvarar understödets ovan nämnda användningsändamål:

  • lönekostnader för lärare inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt koordinatorer
  • kostnader för planering, utbildning och information
  • kostnader för vikarier och resekostnader som uppkommer av deltagande i planeringsmöten och utbildningar
  • kostnader för stödmaterial för att kunna genomföra projektet
  • kostnader för nätverkande
  • kostnader för nätbaserad undervisning och kontakter på distans.

Sökanden ska beakta att statsunderstödet får täcka högst 80 procent av projektkostnaderna. Självfinansieringsandelen är 20 procent.

Understödet kan inte användas för sådan verksamhet som den sökande har beviljats annat statsunderstöd för. Understödet kan inte användas för utlandsresor, för att bekosta elevernas resor i hemlandet eller för anskaffning av utrustning.

Statsunderstödets användningstid

Användningstiden för understödet börjar från och med dagen för understödsbeslutet och slutar 31.12.2022. En slutredovisning över användningen av det beviljade understödet ska lämnas in till Utbildningsstyrelsen senast 28.2.2023 på Utbildningsstyrelsens elektroniska redovisningsblankett.

Ansökan om understöd görs på Utbildningsstyrelsens elektroniska ansökningsblankett. Ansökan ska göras i den anordnares namn som ordnar undervisningen eller småbarnspedagogiken. Den som undertecknar ansökan ska ha namnteckningsrätt inom organisationen. Allmänna anvisningar för sökande och användare av statsunderstöd.

Kontaktpersoner

Förfrågningar på svenska

Undervisningsrådet Yvonne Nummela, tfn. 029 533 1523

Varhaiskasvatus

Opetusneuvos Kati Costiander, puh. 029 533 1526

Esiopetus

Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa, puh. 029 533 1371

Perusopetus

Opetusneuvos Annamari Kajasto, puh. 029 533 1596

Saamen kielet, romanikieli ja viittomakielet

Opetusneuvos Susanna Rajala, puh. 029 533 1129
 

Förfrågningar på svenska

Undervisningsrådet Yvonne Nummela, tfn. 029 533 1523

 

E-postadressen är i formen förnamn.efternamn [at] oph.fi.

 

 

Urvalsgrunder och bedömningskriterier

  • Implementeringen av grunderna för planen för småbarnspedagogik, grunderna för förskoleundervisningens läroplan, griunderna för tvåårig förskoleundervisning och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen på ett innovativt och mångsidigt sätt i projektet
  • Projektets mål och verksamhet för genomförandet
  • Projektplanens tydlighet och genomförbarhet
  • Koordinatorns, arbetsgruppens och/eller nätverkets verksamhet är ändamålsenlig och innovativ
  • Behovet av projektet, projektets kunskapsbas och eventuella anknytning till forskning
  • Projektets kostnadsberäkning och realistiska tidtabell
  • Projektets effekt
  • De konkreta resultaten som eftersträvas med hjälp av projektet
  • Projektresultatens och produkternas spridning samt information för vårdnadshavare om undervisning på två språk
  • Projektets utvärderings- och redovisningsverksamhet

Vid beviljandet av understöd beaktas den regionala jämlikheten och i synnerhet nya projekt som inleds betonas. Därtill fästs uppmärksamhet vid att undervisningen på två språk ska skapa en kontinuitet i de kommuner där verksamheten inte tidigare har ordnats. Av ansökningarna om fortsatt understöd ska framgå hur den redan påbörjade verksamheten kommer att utvecklas.

Om den sökande har statsunderstöd som beviljats 2020 och som ännu inte har använts ombeds den sökande överväga om det finns behov av att ansöka om nytt statsunderstöd.

Besluten fattas då alla ansökningar är behandlade. Beslutet skickas via Utbildningsstyrelsens elektroniska statsunderstödstjänst till den aktör som anges i ansökan.