Offentlig maktutövning ska ske utgående från lag. Rätten att använda maktmedel innebär en allvarlig kränkning av den personliga integriteten som är en grundläggande rättighet enligt grundlagen. Den personliga integriteten får inte kränkas godtyckligt eller utan laglig grund. I lagen om småbarnspedagogik förskrivs inte om personalens användning av maktmedel eller fysisk begränsning av ett barn. Målet för småbarnspedagogiken är att garantera en sund och trygg miljö som främjar utveckling och lärande för alla.
I praktiken ingriper man i barnets beteende i första hand på samma sätt inom förskoleundervisningen som inom småbarnspedagogiken. I lagen om grundläggande utbildning, som även gäller förskoleundervisning, föreskrivs med stor exakthet om lärarens användning av maktmedel när en elev avlägsnas från klassrummet eller när ett ämne eller föremål omhändertas.
Eftersom förutsättningarna för eller förfarandet vid fasthållande av barnet eller eleven inte föreskrivs i lagen om småbarnspedagogik eller lagen om grundläggande utbildning, kan begränsning av elevens grundläggande rättigheter komma på fråga i enskilda fall endast i form av nödvärn eller i nödtillstånd i enlighet med 4 kap. 4 och 5 § i strafflagen, när mindre begränsande åtgärder inte kommer på fråga. I detta fall rör det sig om rätten att ingripa i en situation genom fysisk begränsning, som omfattar alla yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken eller i skolan oberoende av yrkesbeteckning.
Fysisk begränsning är en åtgärd som kan användas i sista hand. Fysisk begränsning kan enbart komma på fråga om situationen förutsätter att man omedelbart ingriper och det inte är möjligt att förhindra agerandet som orsakar fara på något annat sätt. Det kan endast vara fråga om en undantagssituation. Barnet utgör i situationen en omedelbar fara för sig själv, en annan person eller egendom. Fysisk begränsning får under inga omständigheter användas som en disciplinär åtgärd eller pedagogisk metod. Fysisk begränsning får inte användas till exempel på grund av att barnet vägrar lyda eller om barnet uppvisar passivt motstånd. Barnet får inte provoceras på ett sätt som leder till att situationen eskalerar, till exempel till fasthållande. Muntliga hot eller kränkande språkbruk från barnets sida berättigar inte till fysisk begränsning.
I riksdagens justitieombudsmans laglighetsövervakningspraxis betonas att en persons grundläggande rättigheter endast kan begränsas om användningen av den begränsande åtgärden utgår från lagen och uppfyller kraven på nödvändighet, proportionalitet och ändamålsenlighet. Vid användningen av begränsande åtgärder är det av största vikt att den tid som begränsningen används är begränsad. Åtgärderna får inte vara mer begränsande eller pågå i längre tid än nödvändigt. Begränsande åtgärder får alltså endast användas i den mån som de är nödvändiga för att omedelbart skydda eller trygga personen eller personerna. Utöver detta ska de begränsande åtgärderna som används vara ändamålsenliga och proportionerliga. Begränsande åtgärder ska endast användas i situationer där övriga åtgärder inte är tillräckliga eller inte kan tillämpas, och det således är nödvändigt att vidta begränsande åtgärder.
Det är inte möjligt att med samtycke på förhand avstå från grundläggande rättigheter, såsom personlig frihet och integritet, till exempel med barnets eller vårdnadshavarens samtycke. Vårdnadshavaren kan inte samtycka till fysisk begränsning av sitt barn, utan grundläggande rättigheter kan endast begränsas utgående från lagen. Fysisk begränsning av ett barn kan endast komma på fråga vid nödvärn eller nödtillstånd enligt strafflagen. Om personalen inom småbarnspedagogiken eller förskoleundervisningen på förhand kan bedöma att man kan komma att vara tvungen att använda fysisk begränsning av ett barn, är det bra att på förhand diskutera tillvägagångssätten med vårdnadshavarna. Tillsammans med vårdnadshavarna kommer man överens om hur man informerar vårdnadshavarna. Det är bra att anteckna tillvägagångssätten för kommunikationen i barnets plan för småbarnspedagogik.