Yrkesutbildningen grundar sig på arbetslivets kompetensbehov och ett starkt samarbete med arbetslivet. Företrädarna för arbetslivet spelar en viktig roll när examensgrunderna för yrkesutbildningen utarbetas. Detta säkerställer att innehållet i olika examina motsvarar kompetensbehoven i de praktiska arbetsuppgifterna inom olika yrkesområden.
Det finns 161 olika yrkesinriktade examina (yrkesinriktade grundexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina), vilket ger en bild av mångfalden av yrken och därmed också kompetenserna. Betydelsen av och innehållet i kompetensen inom hållbar utveckling varierar i olika yrken. En närvårdare behöver annorlunda kompetens inom hållbar utveckling i sitt arbete än en husbyggare, men i bådas kompetens ingår också samma kunskaper och färdigheter. Bland annat är kunskaper om cirkulär ekonomi och förståelse av produkternas livscykel, en bred betraktelsegrund och resurseffektivitet sådana kunskaper som behövs både i vårdarbetet och inom byggbranschen, liksom i andra branscher.
Hållbar utveckling ingår i yrkesinriktade examina på många olika sätt:
- som kunnande som genomsyrar hela verksamheten,
- i kraven på yrkesskicklighet,
- som examensdelar,
- som examina.