På vägen mot hållbar utveckling bildar naturmiljöns bärkraft ramarna för människans verksamhet. Ekologisk hållbarhet är fundamentet och grunden för vår verksamhet som den sociala, kulturella och ekonomiska hållbarheten tar hänsyn till och bygger på. Det viktigaste är att beakta beroendeförhållandena mellan de ovan nämnda dimensionerna. Ett barn och en ung person som mår bra har också styrkan att åstadkomma välbefinnande i sin gemenskap och närmaste omgivning.
I planen för småbarnspedagogik och läroplansgrunderna nämns den ekologiska hållbarheten dock inte lika ofta som den sociala och kulturella hållbarheten. Till exempel förekommer ordet klimat i olika samband (klimatförändring, klimatansvar, klimatfostran) på flera ställen i läroplanerna för den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen, men inte i planen för småbarnspedagogik eller grunderna för förskoleundervisningens läroplan. Å andra sidan förekommer begreppen hållbar utveckling, utvecklingsmål, Agenda 2030, hållbar framtid och hållbar livsstil oftare i planen för småbarnsfostran och olika läroplansgrunder än begreppet klimatförändring. Dessa begrepp bildar en tydlig lärstig för hållbar utveckling på olika årskurser från småbarnspedagogiken till andra stadiet, med beaktande av varje åldersstadium. Eftersom ekologisk hållbarhet är en viktig grund för all hållbar verksamhet och utveckling, gör användningen av begreppet hållbar utveckling i olika läroplansgrunder att den ekologiska hållbarheten stärks inom fostran och utbildning.