-
Får alla barn positiv uppmärksamhet? Vem får ingen uppmärksamhet? Vem får mycket negativ uppmärksamhet? Påverkar barnets kön, hudfärg eller förmågor vad hen får beröm för?
-
Vem får sin röst hörd? Hur fördelas ordet?
-
Fundera på vilka ord du kan använda i stället för att tala om flickor och pojkar. Till exempel kompisar, hjärtegryn eller barnens namn fungerar bra i många situationer!
-
Fundera på vilka ord du använder när du talar om barnen. När du till exempel talar om barn som flyttat till Finland, är det nödvändigt att understryka att de är personer som har flyttat till Finland? Beskriv och stöd alltid själva handlingen, inte bakgrunden. Om det handlar om att barnet behöver stöd för sin språkinlärning, fokusera på det och inte på barnets egenskaper eller bakgrund.
-
Fundera på hur du själv talar: tilltalar du till exempel barnen utgående från deras kön? Varför? Kopplar du ihop leksaker, lekar, färger och beteendemönster med ett visst kön? Hur kunde du undvika detta?
-
Ta fasta på barnens initiativ till att tala om kön, hudfärg, funktionsnedsättning och andra normer. Ingrip i barnens stereotypa eller kränkande kommentarer, såsom “rosa är en flickfärg” eller “jag vill inte leka med hen, för att hen är...”. Förundras över och diskutera tillsammans med barnen och introducera nya perspektiv som barnen kan reflektera över.
-
Vad uppskattas? Vad anses vara fult eller vackert? Vad är pinsamt? Vad anses vara normalt inom småbarnspedagogiken och vad anses vara konstigt? Det är viktigt att reflektera över sina egna uppfattningar om vad som är bra och vackert och hur dessa förmedlas till barnen. Dessa uppfattningar är ofta inlärda.
-
Vilken slags lek styr du barnen till? Varför? Behöver leken bli mer mångsidig?
-
Vem får hjälp? Vem får vänta på hjälp eller klara sig själv?
-
Hur och till vilka aktiviteter styrs barnen? Uppmuntras och handleds alla barn på samma sätt i att röra på sig, utan att barnets kön inverkar? Uttalas alla barns aktivitet likvärdigt som fysisk aktivitet?
Interaktion och handledning
- Lärare och pedagogisk personalFörskoleundervisningSmåbarnspedagogik
Avsnittet innehåller konkreta tips och frågor att reflektera över. Dessutom presenteras iakttagelser som kommit fram i forskning.
- Delta aktivt i barnens lekar och introducera element som bryter normen. Stöd i lekar de barn för vilka det är utmanande att bekanta sig med en ny leksak eller en ny lek. Ta med dinosaurierna i hemleken för att laga mat eller rita en prinsessa som sitter i rullstol eller har kort hår när barnen ber dig rita en prinsessa.
- När du hjälper barnen klä på sig, be dem ställa sig i kö framför dig och hjälp dem i tur och ordning. På detta vis inverkar inte barnets kön på vem som får hjälp eller i vilken ordning.
- När du hjälper barnen klä på sig, uppmana dem att först själva försöka och sedan att be en kompis om hjälp – först om detta inte är tillräckligt får barnet hjälp av en vuxen. På detta vis stöder du barnets delaktighetsfärdigheter, genom att de inledningsvis försöker på egen hand, och deras sociala färdigheter, när de lär sig att kompisen hjälper vid behov. Försäkra dig dock om att det inte blir en vana att enbart flickor eller vissa barn hjälper de andra barnen. Alla barn bör oberoende av kön lära sig att ta hand om andra.
- Bilder som stöd för kommunikationen hjälper alla barn, men är särskilt viktiga för barn som håller på att lära sig svenska, barn med funktionsnedsättning och barn med neuropsykiatriska drag. Ett illustrerat dagsprogram utgör ett stöd för många barn. Ett illustrerat dagsprogram eller läsordning ger en bild av vad som kommer att hända under dagen och gör det lättare att skapa sig en uppfattning om övergångar mellan olika aktiviteter. Illustrerade dags- eller veckoprogram ger en känsla av trygghet, när barnet vet vad som kommer att hända till näst.
- Känslokort, situationsbilder och orsak-verkan-bilder hjälper barnen att uttrycka känslor, sätta sig in i en annan persons situation, klara av olika sociala situationer och förutsäga vad som händer före och efter en situation.
- Om utvecklingen av barnets kommunikativa färdigheter är fördröjd kan man ta hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). AKK utgörs av metoder som stöder, kompletterar och korrigerar kommunikation, såsom stödtecken, bilder, gester, beröring och kroppsspråk. Metoderna utgör ett stöd för barn som håller på att lära sig språket som används i småbarnspedagogiken, barn som håller på att lära sig att prata och barn som har svårigheter med språklig kommunikation. Läs mer till exempel på Folkhälsans webbplats.
Mera konkreta tips
- Folkhälsan: Kommunikationsstöd, visuellt stöd och stöd för kognition
- Folkhälsan: Tecken som stöd
- Papunet: Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
- Autismiliitto: Esteettömyysohjelma
- Papunet: Bildbank
- Papunet: Bildverktyg
- Kehitysvammaliitto: Päiväohjelma
- Mixed Finns ry: Opas antirasistisempaan koulutusjärjestelmään
- Rauhankasvatusinstituutti: Antirasismi nuorisotyössä -opas antaa välineitä rasi…
- Ruskeat tytöt: Kaikkien koulu - podcast-sarja valkonormatiivisuudesta ja keskil…
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Myönteisen kohtaamisen harjoitus
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Lelun ja leikkikaverin arpominen!
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Sosiogrammi
- Tikoteekki: LOVIT-vuorovaikutusmenetelmä
- Tikoteekki: Esteetön leikki
- Yhteiset lapsemme: Ole rohkea ja reilu -opas yhdenvertaisuuden käsittelemiseen …
Ett genussensitivt synsätt innebär inte att man förnekar att det finns flickor och pojkar eller att man inte får kalla barnen för flickor och pojkar, utan handleder vuxna att fästa uppmärksamhet vid sina egna ordval: När använder du könande ord och när behövs dessa? Ofta skapas krav och förväntningar på barnen utgående från deras kön genom vilka ord man väljer att använda. Att till exempel säga ”visst kan också pojkar lacka sina naglar”, ”flickor tycker om att leka prinsessa” och ”var nu en stor pojke” lär barnen att det finns vissa saker som förväntas av dem på grund av deras kön. Man gör antagandet om barnens kön bland annat utgående från färgen på deras kläder eller längden på deras hår. Det händer att man till exempel kallar alla barn med långt hår som sitter och ritar vid ett bord för flickor, trots att även pojkar ingår i gruppen. I en jämställd småbarnspedagogik ingår att barnen tilltalas med sitt namn och att man undviker fokus på barnets kön som bidrar till diskriminerande könsnormer eller att göra antagandet utgående från barnets kön.
Det är inte förbjudet att kalla barn för flickor och pojkar, men man bör noga överväga när man använder dem. När är det nödvändigt att kalla barn för flickor och pojkar? När är det nödvändigt att koppla ihop olika egenskaper eller aktiviteter med kön? I en svensk undersökning framkom att könsgränserna stärktes när lärarna kategoriserade barnen enligt kön. Genom att sätta fokus på könet skapas alltså en indelning i vi och dem, som leder till att såväl barnen som de vuxna börjar begränsa aktiviteter utgående från kön. Olika saker förväntas av barn av olika kön. Samtidigt skapas uppdelningar utgående från kön som styr barnens aktiviteter i vardagen inom småbarnspedagogiken.
Man bör även komma ihåg att det finns andra kön än flickor och pojkar och att alla flickor och pojkar inte är ciskönade. Att man beaktar mångfalden av kön innebär dock inte att man inte längre får tala om flickor och pojkar.
En vanlig observation i undersökningar och jämställdhetsprojekt är att könet påverkar den uppmärksamhet som ges åt barnet. Pojkar får stor uppmärksamhet och även en stor del av den negativa uppmärksamheten. Tysta barn och barn som man litar på att klarar sig själva lämnas lätt helt utan uppmärksamhet. I en svensk undersökning framkom att upp till tre fjärdedelar av all negativ uppmärksamhet riktades mot pojkar.
Om ett barn avviker från normen till exempel till sin hudfärg kan särskild uppmärksamhet riktas mot barnets utseende, till exempel hens mörka, lockiga hår. Det kan hända att svarta och bruna barn får beröm för sina kunskaper i svenska eller finska, trots att språket är barnets modersmål. Det kan även hända att man antar att barnet har en viss kulturell eller åskådningsmässig bakgrund, som barnet får frågor om eller utgående från vilken barnets beteende förklaras och tolkas. Detta kallas för mikroaggression och innebär (ofta välmenande) frågor, konstateranden eller handlingar i vardagen, som i själva verket kan skapa utanförskap eller rasifiera eller köna barnen. Mikroaggressioner och att ständigt bli utsatt för stereotypier kan ge upphov till depression, känslor av utanförskap, ångest, stress, fysiska symtom, självförebråelse och känslor av att vara mindre värd.
Könet påverkar även enligt undersökningar beröm som ges barnen. Flickor får i stor utsträckning beröm för sitt utseende och för att de hjälper andra, medan pojkar i högre grad får beröm som har koppling till deras person och aktivitet. Beröm styr barnets agerande och förmedlar ett budskap om vad hen är bra på och för vilka saker hen uppskattas. Om uppmärksamhet och beröm ofta har koppling till exempel till utseendet, såsom en fin klänning eller en ny frisyr, lär sig barnet att hen uppskattas just för sitt utseende. Om man alltid berömmer nya kläder, betyder det att barn som aldrig har nya, hela eller rena kläder aldrig får beröm för sina kläder? Har beröm alltid koppling till utseende eller prestationer? Utöver hur uppmärksamheten fördelas och dess art är det viktigt att även fästa uppmärksamhet vid berömmets innehåll. Alla barn förtjänar att mångsidigt få beröm för olika saker.
Barnen ska bemötas och uppmuntras på ett positivt sätt. Givetvis finns det även ett behov av direkta förbud i vardagen inom småbarnspedagogiken, men det är bra att fästa uppmärksamhet vid att inte vissa barn får mest negativ uppmärksamhet och förbud. Samtidigt är det bra att fästa uppmärksamhet vid att ingen lämnas helt utan uppmärksamhet eller får endast ytterst lite uppmärksamhet under dagen. Barn i behov av stöd behöver mer uppmärksamhet inom småbarnspedagogiken, men det är bra att fundera på hur man kan ge uppmärksamhet även till tysta barn och barn vars förmåga att klara sig själva man litar på.
Könet kan även inverka på hur man utmanar barnen språkligt. I en svensk undersökning granskades olika vardagssituationer i ett daghem. De anställda inom småbarnspedagogiken riktade 78 procent av alla öppna frågor till flickor och 69 procent av alla slutna frågor till pojkar. En öppen fråga kräver att barnet svarar med en fullständig mening (”vad vill du att jag hjälper dig med?”), medan en sluten fråga (”ska jag hjälpa dig dra upp dragkedjan?”) kan besvaras med endast ett ord, som den vuxna kanske redan vet på förhand. Med öppna frågor utmanas barnet att använda språket och man kommunicerar med barnet, medan en sluten fråga inte förutsätter att barnet ska bilda en mening eller bjuder in till ett samtal med den vuxna. Barn utvecklas språkligt i olika takt, men utgående från undersökningen påverkade könet uttryckligen vilken slags kommunikation som uppmuntrades mellan personalen och barnet. Reflektera över hur du talar med barnen: inverkar barnets kön till exempel på ditt tonfall, vilka frågor och följdfrågor du ställer eller den icke-verbala kommunikationen? Vem får ordet utan att be om det? Utmanar du barnens tankesätt, om barnet ger uttryck för stereotypa uppfattningar eller diskriminerande normer?
Alla barn ska kunna ta del av olika lekar och aktiviteter på ett mångsidigt sätt. Även om man tänker sig att barnen fritt kan göra egna val, finns det flera små ledtrådar i barnets miljö och i de vuxnas beteende både i hemmet och inom småbarnspedagogiken som styr barnen till stereotypt beteende utgående från barnets kön. Det är viktigt att titta närmare på lärmiljöerna inom småbarnspedagogiken och personalens tillvägagångssätt, och fundera på vilka slags hinder det kan finnas för att barnen mångsidigt ska kunna delta i olika aktiviteter. Det är även viktigt att försäkra sig om att könet inte begränsar någon aktivitet för barnet. På detta vis får barnen fritt välja intresseområden utan att de definieras på förhand utgående från barnets kön.
Redan hos barn i fyra-års åldern har man kunnat observera fördomar som utgår från kön och hudfärg. I en undersökning med fokus på kön och hudfärg noterades att alla barn förhöll sig mindre positivt till svarta pojkar jämfört med svarta och vita flickor och vita pojkar. Alla barn förhöll sig mest positivt till vita barn. Resultaten visar att vuxna måste kunna bryta ner fördomar redan hos små barn och ge barnen verktyg för att identifiera och motarbeta diskriminering. Resultaten vittnar även om att redan i tidig ålder påverkas barnens fördomar av makt och social status samt majoritetsstatus. Hur påverkar de vem barnen bildar vänskapsrelationer med? Hur kan personalen uppmuntra barnen att leka med varandra utan fördomar?
Könet inverkar på barnens fysiska aktivitet. I en undersökning som genomfördes i Finland noterade man att pojkarna var mer fysiskt aktiva än flickorna bland barn i åldern 4–6 år. Det fanns även skillnader till exempel när det gäller balans, där flickorna hade betydligt bättre resultat än pojkarna, och hanteringen av redskap, där pojkarnas resultat var bättre. Pojkar upplevde även oftare än flickor att de är fysiskt aktiva. Flickorna fick över en minut mindre ansträngande motion per daghemstimme än pojkarna. Per dygn innebär detta ungefär 10 minuter mindre och under en hel vecka nästan en timme mindre ansträngande motion. Flickorna fick mindre rask och ansträngande motion än pojkarna i alla sammanhang som ingick i undersökningen.
I en svensk undersökning där man filmade barnen och personalen i tambursituationer observerades att personalen hjälpte pojkar att klä på sig 52 gånger utan att de bad om hjälp medan flickor fick hjälp tre gånger. Flickorna var tvungna att be om hjälp oftare än pojkarna, som man hjälpte utan att de behövde be om detta. Videoinspelningen avslöjade personalens (omedvetna) antagande om att flickorna klarade sig själva och att pojkarna behövde hjälp redan före de själva hunnit be om detta. Om man inte fäster uppmärksamhet vid omedvetna könsnormer, kan man styras av dem och på det sättet ojämlikt stöda barnens självständighet och utvecklande av färdigheter.
I en annan svensk undersökning noterades att personalen bad alla barnen att hjälpa till, men att flickorna ombads hjälpa till i situationer som involverade pojkarna i gruppen och att flickor placerades bredvid högljudda pojkar i syfte att lugna situationen. Den roll som flickorna tilldelades stärker könsnormer enligt vilka flickor är tysta, snälla och tillmötesgående – och pojkar motsatsen. Att använda flickor för att lugna ner en situation skapar olika förväntningar på barnens beteende utgående från deras kön och tar bort ansvaret från personalen för att lugna ner situationen. De i personalen som intervjuades för undersökningen hade inte tänkt på att de gav flickorna ansvaret för att lugna ner pojkarna. Detta avslöjar att vi medvetet måste stanna upp och observera verksamheten för att kunna avgöra om vi främjar jämställdhet och likabehandling i vår verksamhet.
Genom fostran i kulturell mångfald strävar man efter att främja mångfald och jämlikhet. I vissa fall kan fostran i kulturell mångfald i stället öka ojämlikhet, om man inte reflekterar över vilka värderingar och mål som man utgår från inom småbarnspedagogiken.
Till grund för fostran i kulturell mångfald kan det finnas en tanke om att invandrare och andra personer som avviker från vithetsnormen ska lära sig landets seder och bruk och bli en del av den västerländska kulturen. Kulturella skillnader kan betraktas som permanenta och aspekter av invandrares liv som främmande och exotiska. Detta kan innebära utanförskap och rasifiering av personer som avviker från vithetsnormen och bidra till en uppdelning i ”vi och dem”. Sett ur denna synvinkel är kulturell mångfald endast någonting som gäller utrymmen och platser där man kan identifiera människor som avviker från vithetsnormen, såsom invandrare.
Å andra sidan kan kulturell mångfald betraktas som en rikedom, som man vill värna om, och nya kulturer och seder som intressanta. I detta fall beaktar man dock inte alltid inom småbarnspedagogiken saker som upplevs som svåra, såsom maktstrukturer som skapar ojämlikhet och vithetsnormen, som utgör ett hinder för jämställdhet och likabehandling. De som väljer perspektiven i pedagogiken och anger vilken slags kulturell mångfald som är tillåten och acceptabel kan vara privilegierade personer som inte själva avviker från normen. Detta kan innebära att man håller sig inom bekvämlighetszonen och göra det svårare att lyfta fram och prata om upplevd rasism.
För att fostran i kulturell mångfald verkligen ska främja jämställdhet och likabehandling måste man identifiera och avveckla maktstrukturer, normer och privilegier som skapar ojämlikhet och titta närmare på processerna som skapar utanförskap och rasifiering. Inom småbarnspedagogiken kan man avveckla motsättningar mellan ”vi” och ”dem” genom att betrakta kultur som dynamisk och föränderlig och som någonting som inte enbart är förknippat med vissa människor, utan alla ses som en del av olika kulturer. Enligt detta synsätt omfattar fostran i kulturell mångfald alla, inte enbart vissa.
Det är viktigt att inom småbarnspedagogiken även kritiskt granska välmenande handlingar och tillvägagångssätt: vem utgår de från, för vem är de avsedda och vilka värderingar bygger de på?
Om man inom småbarnspedagogiken tänker sig att alla barn automatiskt är jämlika och inte beaktar exempelvis ojämlikhet som hudfärg, namn eller religion medför, kan man inte identifiera hierarkier och ojämlikhet som de ger upphov till. Barnen tillägnar sig kunskap om rasism genom att observera hur de vuxna agerar: Vad talar de vuxna om och vad talar de inte om, men uttrycker med sitt kroppsspråk eller andra reaktioner? Att de vuxna inte talar om rasism innebär inte att barnet inte blir medvetet om och lär sig om rasism av omgivningen. Därför är det viktigt att tala med barnen om hudfärg och rasism för att ge dem en möjlighet att behandla och lära sig om ämnet i en trygg miljö.
Enligt undersökningar utgör vithetsnormen ett skydd för barn redan före de börjar i skolan. Om barnet avviker från vithetsnormen kan det hända att man förklarar hens agerande och handlingar med hens kulturella bakgrund eller religion, medan man för andra barns del skulle förklara agerandet med barnets individuella egenskaper. Ett tankesätt av detta slag kan utgå från en snäv uppfattning om finskhet och vilka egenskaper som anses vara eftersträvansvärda och godtagbara. I detta fall kan det vara svårare för barn som inte omfattas av denna definition av finskhet att delta och känna sig delaktiga inom småbarnspedagogiken än för dem som uppfyller dessa egenskaper. Det är därför viktigt att bemöta varje barn och familj som individer i stället för att göra antaganden utgående från allmän kunskap om olika kulturer.
För att börja använda ett antirasistiskt arbetssätt krävs omfattande och djup förståelse av hur rasism uttrycks. Därför bör antirasism beaktas i all verksamhet i vardagen inom småbarnspedagogiken, och inte till exempel endast under temaveckor eller när det uppkommer (särskild) anledning till att behandla rasism i vardagen. Med antirasism eftersträvas ett aktivt och förebyggande arbetsgrepp, därför räcker inte bara ett nej till rasism. Personalen ska kunna identifiera makt och privilegier samt strukturer som skapas av dessa, och hitta sätt att avveckla dessa strukturer. För att utveckla kompetens av detta slag krävs långsiktigt gemensamt arbete inom personalen.
Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) ska personalen reflektera över hur attityder i anslutning till exempelvis språk, etnicitet, åskådning, funktionsnedsättning, kön och dess mångfald återspeglas i tal, gester, handlingar och tillvägagångssätt. Kommunikationssätt, språkbruk och handlingsmönster som utgår från stereotypa antaganden överförs till barnen. Det är viktigt att lägga märke till om det förekommer ojämlikt bemötande bland barnen och ingripa på ett finkänsligt och konsekvent sätt. Positiv och uppmuntrande kommunikation stöder utvecklingen av barnets identitet och självkänsla.
Småbarnspedagogiken ska vara genussensitiv och personalen ska uppmuntra barnen att göra val oberoende av stereotypa normer och förväntningar med koppling till kön, ursprung, kulturell bakgrund eller andra personliga egenskaper. Personalen ska utgående från inkluderande principer trygga förutsättningarna för lek, handleda leken på ett lämpligt sätt och se till att alla barn har möjlighet att delta i gemensamma lekar utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. Personalen ska systematiskt och målinriktat stödja barnens lek och handleda den antingen utanför leken eller genom att själv vara med i leken. Personalens fysiska och psykiska närvaro stöder kommunikationen mellan barnen och förebygger konfliktsituationer.
Personalen inom småbarnspedagogiken ska iaktta och dokumentera barnens lek. Genom att observera leken får personalen insikt i barnens tänkande och intressen, deras känslor och upplevelser. Observationerna ska användas för att planera och handleda leken och den övriga verksamheten. Personalen ska vara lyhörd, ha yrkeskompetens och ett genussensitivt förhållningssätt för att upptäcka barnens initiativ till lek och kunna bemöta dem på ett lämpligt sätt.
- Alemanji, Aminkeng Atabong 2016: Is there such a thing…? : A study of antiracism education in Finland. Doktorsavhandling, Institutionen för lärarutbildning, Beteendevetenskapliga fakulteten, Helsingfors universitet.
- Armila, Päivi 2020: Antirasismin perusteet. DigiCampus, verkkoaineisto.
- Eerola-Pennanen, Paula 2013: Yksilönä vaan ei yksin: Lapset minuuden muodostajina päiväkodissa. Doktorsavhandling. Jyväskylä universitet.
- Eidevald, Christian 2009: Det finns inga tjejbestämmare – Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Dissertation No 4. Jönköping University.
- Hummelstedt, Ida 2022: Acknowledging diversity but reproducing the Other: A critical analysis of Finnish multicultural education. Doktorsavhandling. Helsingfors universitet.
- Kehitysvammaliitto: Päiväohjelma
- Luukkonen, Veera 2021: Antirasistinen pedagogiikka Helsingin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa Metropolia Ammattikorkeakoulu Sosiaalialan YAMK Sosiaaliala, Opinnäytetyö
- Määttä, Suvi, Lehto, Reetta, Sajaniemi, Nina, Erkkola, Maijaliisa & Roos, Eva 2017: Sukupuolen ja äidin koulutustaustan yhteydet 3–6-vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun liikkumiseen. Liikunta & Tiede 54 (6).
- Odenbring, Ylva 2010: Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Doctoral thesis. University of Gothenburg
- Odenbring, Ylva 2014: Gender, Order and Discipline in Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood 46 (3)
- Perszyk, Danielle R., Lei, Ryan F., Bodenhausen, Galen V., Richeson, Jennifer A. & Waxman, Sandra R. 2019: Bias at the intersection of race and gender: Evidence from preschool-aged children. Developmental Science 22 (3).
- Sääkslahti, Arja, Mehtälä, Anette & Tammelin, Tuija (toim.) 2021: Piilo – Pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seuranta. Kehittämisvaiheen 2019–2021 tulosraportti. Liikunnan ja kansansterveyden julkaisuja 398. Likes
- Teräs, Tiina 2010: Tasa-arvoinen varhaiskasvatus? Tapaustutkimus sukupuolesta ja tasa-arvosta päiväkodin arjessa. Pro gradu -avhandling. Helsingfors universitet.
- Väänänen, Saara 2014: Kuvien kanssa päivähoidossa. Opaskirjanen lapsille ja aikuisille. Opinnäytetyö, Karelia ammattikorkeakoulu.