Gemensamma verksamhetsprinciper för medlemmarna i Education Finland:

- Kunden som utgångspunkt
- Öppen och transparent verksamhet
- Forsknings- och kunskapsbaserad verksamhet
- Hållbar och etisk affärsverksamhet
- Ekosystem/samarbetsnätverk som utgår från förtroende (intern dimension)

Alla medlemmar i programmet har tagit del av, godkänt och förbundit sig till att följa principerna för etisk verksamhet som beskrivs närmare nedan.

Kunden som utgångspunkt 

Utbildningsexport är affärsverksamhet som utgår från lösningar och serviceverksamhet. En av våra verksamhetsprinciper är att verksamheten ska ha kunden som utgångspunkt. Verksamheten utgår i första hand från kunden och vi svarar på ett verkligt behov som kunden har. För att lyckas med detta måste vi känna till varandras (medlemsföretagens och medlemsorganisationernas) kompetens och utbud av tjänster samt möjligheterna till samarbete om det ligger i kundens intresse. 

Öppen, transparent och kunskapsbaserad verksamhet 

Vi kommunicerar om vår verksamhet, våra produkter och våra tjänster på ett tydligt och sanningsenligt sätt. Vi använder inte i vår egen verksamhet eller marknadsföring vilseledande uppgifter eller uppgifter som lätt kan missförstås om oss själva, vår verksamhet, våra lösningar eller de grundläggande principerna för det finländska utbildningssystemet. 

Vi kommunicerar öppet och använder verifierad information om det finländska utbildningssystemet. Vi ger inga tomma löften. Vi ger inte en felaktig bild av till exempel skolornas eller läroanstalternas eller andra aktörers roll, den behörighet som utbildning ger, hur man söker till utbildning, hur förvaltningen fungerar eller om offentliga tjänster. 

Hållbar och etisk affärsverksamhet 

Vi följer de gemensamma principerna för etisk verksamhet i all vår affärsverksamhet samt den lagstiftning i Finland och mållandet som styr utbildning och kompetens.  

Det finländska utbildningssystemet utgår från jämlikhet och lika rättigheter. Den här värdegrunden vill vi värna om i vårt arbete och all vår verksamhet. 

Vi förbinder oss till att följa internationellt erkända mänskliga rättigheter (bland annat av FN) i vår verksamhet och främja förverkligandet av rättigheterna. I vår verksamhet främjar vi förverkligandet av FN:s konvention om barnets rättigheter inom utbildning. Vi respekterar och tar i beaktande lokala och kulturella seder, när de inte strider mot våra egna värderingar och verksamhetsprinciper. 

Vi accepterar inte mutor eller korruption i någon form. Vi försäkrar oss om att gästfrihet gentemot kunder, personal eller företrädare är förenlig med lagarna och bestämmelserna i Finland och/eller mållandet och inte rimligtvis kan anses vara mutor eller ett försök att uppnå otillbörlig fördel för egen vinning.  

Vi undviker intressekonflikter och söker inte egen vinning genom att missbruk vår ställning. Vi främjar öppenhet och transparens i vår verksamhet. Vi bryter inte mot upphovs- eller äganderätt. 

Vi beaktar principerna för hållbar utveckling i vår verksamhet och är medvetna om vårt gemensamma ansvar för miljön. Vi följer lagar och bestämmelser om miljöskydd. 

Vi agerar ansvarsfullt och etiskt även när det kommer till våra underleverantörer. Vi har kännedom om våra samarbetspartner och förutsätter att även de agerar ansvarsfullt och följer lagar och bestämmelser. Vi försäkrar oss om kvaliteten hos våra underleverantörers verksamhet och servicekedja till de delar som det är möjligt med våra egna tillsynsåtgärder och hanterar vid behov problemsituationer som kan åtgärdas. 

Samarbete som utgår från förtroende  

Alla medlemmar i programmet är likvärdiga, även om våra behov av service ser olika ut beroende på karaktären hos våra organisationer och funktioner. I stället för att konkurrera med varandra stärker vi omfattande vårt inbördes samarbete och kommunikation med tanke på kundens bästa. 

Vi förmedlar anbudsbegäranden och frågor via programteamet till de övriga medlemmarna och till den öppna webbplatsen MarketOpps, om vi inte själva kan svara. Vi ger medlemsorganisationer som inlett förhandlingar med en kund förhandlingsro. 

Vi behandlar personuppgifter konfidentiellt. 

Vi följer god sed för behandling av personuppgifter samt dataskyddslagstiftningen. Vi planerar behandlingen av personuppgifter på förhand och samlar endast in nödvändiga uppgifter med tanke på användningssyftet i vårt personregister. 

Påföljder vid brott mot principerna för etisk verksamhet 

Om en medlem i programmet eller dess personal har brutit mot principerna för etisk verksamhet, lagstiftningen som gäller verksamhetsområdet, lagstiftningen i hemlandet eller mållandet eller har försummat sina ansvarsområden och skyldigheter som medlem i programmet, är det här grund för uteslutning ur programmet. 

Beroende på hur allvarlig överträdelsen är kan medlemmen uteslutas ur programmet permanent eller för en viss tid. Relevanta myndigheter informeras även om överträdelsen. Medlemsavgiften återbetalas inte i samband med att medlemmen utesluts och medlemmen har inte rätt att använda programmets tjänster. 

Allmänna anvisningar för användningen av medlemslogotypen finns i programmets medlemsguide. Medlemslogotypen är endast avsedd för användning av medlemsföretagen och får inte användas av underleverantörer eller kunder. 

Hur kan jag försäkra mig om att jag agerar i enlighet med programmets principer för etisk verksamhet? 

Om du är osäker på om du agerar i enlighet med principerna för etisk verksamhet, svara på följande frågor: 

  • Är affären, verksamheten eller beslutet förenligt med lagen eller myndighetsregleringen? 
  • Är affären, verksamheten eller beslutet förenligt med tillvägagångssätten, principerna eller de övriga anvisningarna för programmet? 
  • Anser du att affären, verksamheten eller beslutet gjorts på ett korrekt sätt och med beaktande av mänskliga rättigheter, avtalsrätt och IPR-rättigheter? 
  • Verkar affären, verksamheten eller beslutet utåt sett vara godtagbart och etiskt? 
  • Om information om din egen verksamhet eller din samarbetspartners eller underleverantörs verksamhet skulle hamna i tidningen eller i sociala medier, skulle reaktionen vara positiv? 

Om du svarade JA på alla frågor, är det troligt att ditt agerande är förenlig med programmets principer för etisk verksamhet. 

Om du svarade NEJ på någon av frågorna, är det troligt att ditt agerande inte är förenligt med programmets principer för etisk verksamhet och att du måste göra en ny bedömning. Vid behov kan du kontakt programteamet för råd och sparring.


Updated