I skolorna och läroanstalterna bör man planera hur krisen i Ukraina och dess följder behandlas i den egentliga undervisningen i olika läroämnen eller i samarbetet mellan olika läroämnen och även mer informellt som en del av den övriga verksamheten i skolan eller läroanstalten, till exempel under grupphandledarens eller klassföreståndarens lektioner. Det är viktigt att utbildningsanordnaren ser till att ämnet behandlas med eleverna och de studerande med hänsyn till deras ålder och utvecklingsnivå.
Man ska ge korrekt och förtydligande information, men ärendet ska inte heller behandlas för intensivt med barnen och de unga då det kan vara ångestframkallande.
Det är skäl att erbjuda eleverna och de studerande möjligheter att tillsammans prata om olika känslor och upplevelser. När man behandlar en kris kan det väcka svåra och även väldigt kraftiga känslor. Därför behöver man se till att eleverna och de studerande vid behov har möjlighet att få samtalshjälp och stöd från elev- och studerandevårdens tjänster. Det är också viktigt att säkerställa att elever och studerande som hör till olika språkgrupper får information och stöd.
En krissituation väcker ofta oro för framtiden. Det kan vara första gången barnet eller den unga upplever en situation som är förvirrande och ångestframkallande också för de vuxna, och därmed kan den ge upphov till rädsla och en känsla av ovisshet. Det är viktigt att hålla fast vid de vanliga rutinerna. Det lönar sig att tala om krisen som ett tillfälligt tillstånd och att trots allt som pågår fästa uppmärksamheten på även små positiva händelser som väntar i framtiden. Det lönar sig inte att lova något som man inte kan veta med säkerhet.
För att skapa framtidstro är det viktigt att upprätthålla tilltron till att man klarar allt tillsammans. Här har skolans verksamhetskultur en central roll. De vuxna i skolan ska stödja eleverna och ingen ska behöva klara sig eller ta sig igenom saker och ting ensam. Det är viktigt att prata om olika känslor och upplevelser och hjälpa eleverna att reflektera över sina egna upplevelser och sätta ord på känslor som hör samman med dem. För att stärka framtidstron och tilliten är det viktigt att uppmuntra eleverna till regelbunden skolgång och stärka känslan av att skolan är en trygg plats för alla.