Utbildningsstyrelsens strategiska mål för digitaliseringen utgår från undervisnings- och kulturministeriets (UKM) vision om att Finland ska vara ledande i världen när det gäller utvecklingen och utnyttjandet av hållbar digitalisering inom fostran, undervisning och utbildning 2027.
Kuvituskuva: silmä ja numeroita

Riktlinjer för digitaliseringen av fostran och utbildning 2027

Med hjälp av digitaliseringen främjas jämlika möjligheter för alla att lära sig och utvecklas. De digitala verktygen och miljöerna stöder elevernas individuella behov och främjar jämlikheten och tillgången till utbildning. Digitaliseringen av småbarnspedagogiken och utbildningen stöder samarbetet mellan aktörerna och lärandet i olika skeden av livet. Digitaliseringen främjas på ett informationsbaserat sätt i enlighet med principerna för hållbar utveckling, på ett etiskt hållbart sätt och med omsorg om individernas välbefinnande.

  1. Digitaliseringen stöder lika möjligheter till lärande och utvecklande av kunnande av hög kvalitet.
    •    Allas möjligheter att lära sig och utveckla sitt kunnande förbättras i och med digitaliseringen.
    •    Den digitala kompetensen utvecklas kontinuerligt under hela skolgången.
    •    Den digitala kompetensen hos individen utvecklas systematiskt.
  2. Digitala lösningar skapar en högklassig och interoperatibel digital verksamhetsmiljö som stöder samarbetet mellan aktörerna.
    •    Nätförbindelserna och utrustningen möjliggör en digital verksamhetsmiljö som stöder det pedagogiska arbetet.
    •    De digitala tjänsterna och infrastrukturen till stöd för tjänsterna utvecklas som en helhet.
    •    De digitala tjänsterna och innehållen för undervisning och lärande är högklassiga och trygga.
    •    Utvecklingen av digitala lösningar för undervisning och lärande sker i brett samarbete.
  3. Digitaliseringen utgör ett stöd för informationsbaserad utveckling.
    •    Informationsunderlaget i olika register är aktuellt och högklassigt.
    •    Lösningar inom informationsproduktion, rapportering och analys möjliggör ledning och utveckling som bygger på information.
    •    Ledning, prognostisering, styrning och utveckling utgår från information.