Pedagogiken och kvaliteten utvecklas i småbarnspedagogiken i enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik och grunderna (2022) för förskoleundervisningens läroplan (2014) och med beaktande av de lokala utgångspunkterna och behoven. Det är viktigt att utvecklingsarbetet även kopplas till andra projekt t.ex. statsunderstödda projekt. De som deltar i nätverket förutsätts förbinda sig till utvecklingen och uppföljningen av utvecklingsverksamheten. Dessutom till spridningen av resultaten och samarbetet inom nätverket och med andra enheter och samarbetspartners.
Målen för utvecklingsnätverket
- Stärka den nationella utvecklingen av småbarnspedagogiken i enlighet med lagstiftningen och styrdokumenten/planerna för småbarnspedagogik.
- Skapa en enhetlig struktur för utvecklingen och samarbetet.
- Öka och stärka utvecklingskompetensen hos aktörerna inom småbarnspedagogik samt uppmuntra till en målinriktad utvecklings- och försöksverksamhet.
- Främja att lära sig tillsammans och att dela med sig av goda modeller regionalt och nationellt.
- Stärka ledarskapskompetensen och tillvägagångssätten regionalt och nationellt.
- Främja samarbete mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
- Dela aktuell information regionalt och nationellt.