I enlighet med lagstiftningen ska man inom småbarnspedagogiken utarbeta en jämställdhetsplan och en plan för likabehandling som syftar till att utveckla verksamheten, dvs. en operativ jämställdhetsplan och plan för likabehandling. I denna guide har vi valt att använda begreppen jämställdhetsplan och plan för likabehandling i verksamheten (fi. toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma) eller planering av jämställdhet och likabehandling i verksamheten (fi. toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu).
Om jämställdhetsplanen och planen för likabehandling föreskrivs i två olika lagar: Lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) (nedan jämställdhetslagen) och diskrimineringslagen (1325/2014). Jämställdhetsplanen och planen för likabehandling kan utarbetas tillsammans eller var för sig – det viktigaste är att båda perspektiven inkluderas vid planeringen. Anordnaren av småbarnspedagogik och serviceproducenten bär ansvaret för att planerna utarbetas.
Enligt lagen avses med jämställdhet lika rättigheter och möjligheter för alla kön och jämlik fördelning av makt och resurser. Syftet med jämställdhetslagen är att förhindra diskriminering på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck och främja jämställdhet mellan könen. Inom småbarnspedagogik innebär jämställdhet att vi fäster uppmärksamhet vid att könet inte försätter barn eller vuxna i en ojämlik ställning i vardagen inom småbarnspedagogiken.
Enligt lagen avses med likabehandling att ingen får diskrimineras på grund av ålder, nationalitet, språk, religion eller övertygelse, åsikt, funktionsnedsättning, hälsotillstånd, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Syftet med diskrimineringslagen är att främja likabehandling och förhindra diskriminering på grund av personliga egenskaper. Såväl jämställdhet som likabehandling är grundläggande rättigheter och innebär samma sak: icke-diskriminering och lika möjligheter oberoende av personliga egenskaper. Inom småbarnspedagogik innebär likabehandling att vi fäster uppmärksamhet vid att människors olika egenskaper, såsom hudfärg, religion eller hälsotillstånd, inte försätter barn eller vuxna i en ojämlik ställning.