Inkludering i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
I grunderna för planen för småbarnspedagogik och i grunderna för förskoleundervisningens läroplan finns inskrivet att småbarnspedagogik och förskoleundervisning ska ordnas och utvecklas i enlighet med inkluderande principer.
På sidan finns mångsidig information om de inkluderande principerna, inkluderande ledarskap och utveckling samt på vilket sätt inkludering styr arbetet inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.
Sidan kompletteras med svenskspråkigt material 05/2024.
Innehållet på sidan utgår från grunderna för planen för småbarnspedagogik och grunderna för förskoleundervisningens läroplan
Vad är inkludering?
där varje barn kan agera, utvecklas och lära sig som en unik individ och som medlem i gemenskapen.
Videon beskriver på vilket sätt läroplansgrunderna styr hur småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen ska utvecklas i enlighet med inkluderande principer.

Att implementera, utveckla och leda inkludering

Ekosystemisk modell för inkluderande småbarnspedagogik
Den ekosystemiska modellen för inkluderande småbarnspedagogik komkretiserar inkluderingens många dimensioner. Modellen kan användas för professionella diskussioner när der gäller att förverkliga inkludering i praktiken, ansvar och utvecklingsbehov.

Att leda och utveckla en inkluderande småbarnspedagogik
För att utveckla inkludering i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen förutsätts pedagogiskt ledarskap och att en inkluderande verksamhetskultur utvecklas. På den här sidan hittar du bland annat videomaterial som behandlar dessa teman.

Stöd för barnet i småbarnspedagogiken
Inkludering hänger samman med ordnandet av stöd för barnet. I stödmaterialet hittar du information om hur de inkluderande principerna ska beaktas när stödet planeras och genomförs.
Inkluderande principer
Enligt lagen om småbarnspedagogik är syftet med småbarnspedagogiken att stödja barnets förutsättningar för lärande och främja livslångt lärande och uppfyllandet av utbildningsmässig jämlikhet i enlighet med inkluderande principer. Till dessa principer hör alla barns lika rättigheter, jämlikhet, likabehandling, icke-diskriminering, värdesättning av mångfald samt social delaktighet och gemenskap. Här nedan finns olika stödmaterial som anknyter till inkludering.
Lag om småbarnspedagogik 540/2018 (Finlex)Inkluderande principer i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen

Barnets rättigheter
I stödmaterialet hittar du information om alla barns rättigheter. Vad är förpliktande och hur kan man ta upp barnets rättigheter tillsammans med barnen?

Planering av jämställdhet och likabehandling i verksamheten
I stödmaterialet hittar du information om hur jämställdhet och likabehandling ska främjas i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen på gruppnivå och vid verksamhetsstället.

Förebyggande av mobbning, trakasserier, diskriminering och våld
Stödmaterialet behandlar bland annat förebyggande av diskriminering och hur man ingriper i diskriminering.

Barnens delaktighet
Stödmaterialet består av videomaterial som behandlar delaktighet utgående från inkludering, pedagogisk dokumentation, mångfald och ett ledarskapsperspektiv.

Språkens rika värld
Stödmaterialet innehåller bland annat information om språklig mångfald och hur man kan beakta och värdesätta mångfalden i verksamheten. Sidan omarbetas och publiceras inom kort på svenska..

Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
Stdömaterialet innehåller bland annat information om kulturell mångfald och hur man kan beakta och värdesätta mångfalden i verksamheten.

Åskådningsfostran i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
Stödmaterialet innehåller bland annat information om åskådningsmässig mångfald och hur man kan bekanta sig med och värdesätta mångfalden.

Gemenskap
Stödmaterialet riktar sig i första hand till skolpersonalen, men kan även användas i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Materialet är på finska.
Att stödja barnens kommunikativa färdigheter som en del av förverkligandet av inkludering
fungerar som modell för barnen. Genom samarbete i gruppen uppmuntrar man barnen till uppbyggande kommunikation och till att fungera som medlemmar i gruppen. Positiva känsloupplevelser och kommunikation med andra främjar lärandet. Barngruppen och känslan av att ingå i en gemenskap är av central betydelse för barnets lärande och delaktighet.
(Rapporter och utredningar 2017:17)
(Guider och handböcker 2022:4)
Rapporter och utredningar om inkludering
Verkostot tukena inkluusion kehittämisessä ja johtamisessa
Opetushallituksen koordinoimilla verkostoilla, kuten Loisto-Tindra, Purje-Seglet ja Reimari -verkostoilla on tärkeä tehtävä tukea paikallisia varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestäjiä inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämistä opetussuunnitelmien mukaisesti.
Kansalliset verkostot ja hankkeetTutustu myös
Jokaisella lapsella on oikeus kuulua ryhmään, osallistua yhteiseen toimintaan sekä kasvaa omaan potentiaaliinsa vahvuuksien ja myönteisten oppimiskokemusten avulla yhdessä vertaistensa kanssa.
Varhaiskasvatuksen ja esiopetukseen liittyviä uutisia

Nyheter
Prenumerera på våra nyhetsbrev – du får aktuell information om utbildning och internationalisering!
Nyheter
Det är nu lättare att hitta information i eGrunder
Nyheter
Tryggare användning av digitala apparater för alla barn och unga – Utbildningsstyrelsens Cygnaeus-pris tilldelades Lovisa stads projekt Digipolku
Nyheter
Vi ses på Educa – en stor skara sakkunniga från UBS medverkar i mässprogrammetVarhaiskasvatukseen ja esiopetukseen liittyviä blogeja

Blogg
Vi bör lyfta fram det positiva inom utbildning
Blogg
Vi kan lära oss av varandra i Norden – tillsammans är vi starka
Blogg
En språkmedveten verksamhetskultur kräver särskilt fokus på ledarskapet
Blogg
Svenska språket öppnar låsta dörrar