Lärmiljöer och definitionen av dem är viktiga sätt för anordnare av småbarnspedagogik, undervisning och utbildning att strukturera sin verksamhet. Lärmiljöer definieras i planerna för småbarnspedagogik och läroplanerna på ett mycket mångfacetterat sätt som är specifikt för de olika verksamheterna. De definieras bland annat som lokaler och platser som främjar lärandet och som är sunda, trygga och tillgängliga. På samma sätt används begreppet lärmiljö om gemenskaper, praxis samt redskap och material med hjälp av vilka och genom vilka lärande och växelverkan sker och genomförs.
På gymnasieskolorna och inom yrkesutbildningen är lärmiljöerna ännu mer omfattande. I undervisningen på andra stadiet kan bland annat distans- och webbundervisning utnyttjas mångsidigt vid sidan av andra lärmiljöer. Inom yrkesutbildning är också arbetsplatserna viktiga miljöer som utvecklar de studerandes kompetens.
Med hjälp av lärmiljöerna kan den ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella dimensionen av hållbar utveckling förverkligas och konkretiseras på många olika sätt och genom många olika lösningar som lämpar sig för de lokala förhållandena. Välfungerande lärmiljöer främjar hållbar utveckling med alla dess dimensioner samt kvaliteten i fostran och utbildning.