Mål
Hälsokunskap är inte ett särskilt läroämne i årskurserna 1–4, utan det är integrerat i biologi, geografi, fysik och kemi. Tillsammans utgör dessa ett läroämne som kallas miljö- och naturkunskap. Nedanstående mål, innehåll och beskrivning av goda kunskaper finns under rubriken miljö- och naturkunskap i årskurserna 1–4 i Utbildningsstyrelsens läroplansgrunder för den grundläggande utbildningen från 2004. I målen för undervisningen i människans hälsa har målen för främjande av jämställdheten i förordningen om timfördelningen i grundskolan tagits i betraktande. I paragraf 4 i denna förordning nämns att ”utbildning och fostran skall ordnas i samarbete med hemmen och vårdnadshavarna så, att varje elev får undervisning, handledning och stöd enligt sin utvecklingsnivå och sina behov. I undervisningen beaktas särskilt flickors och pojkars olika behov samt skillnader i hur de växer och utvecklas.” (Terveystieto ja uudet opetussuunnitelman perusteet 21.1.2003. Utbildningsstyrelsen).
De socioemotionella målen för hälsokunskap på årskursnivåerna 1–4.
Eleven lär sig
- psykisk och fysisk självkännedom, social kompetens samt att uppskatta sig själv och andra
- begrepp, termer och handlingssätt som anknyter till hälsa, sjukdom och hälsofrämjande
- göra hälsofrämjande val
Innehållet i hälsokunskap
- Att lära känna människokroppen samt i huvuddrag hur den växer och utvecklas.
- Att sköta sin hälsa samt ha goda dagliga hälsosamma vanor.
- Att förstå betydelsen av familj och vänner, av identifieringen av känslor samt av interaktion för att upprätthålla sitt välbefinnande och sin mentala hälsa.
- Att förebygga mobbning och våld, att respektera fysisk okränkbarhet.
- Att följa regler, överenskommelser och goda seder samt att ta hänsyn till andra, att respektera andras egendom.
Profil för goda insikter i hälsokunskap
Eleven
- kan beskriva olika stadier i en människas utveckling, tillväxt och levnadslopp.
- kan namnge människans viktigaste kroppsdelar och centrala livsfunktioner.
- känner till hälsofrämjande vanor och rutiner.
- behärskar de grundläggande normerna för hur man fungerar i grupp och uppför sig artigt; känner igen och kan namnge olika känslor och vet att det går att behärska sina känslor.
kan beskriva olika tecken på mobbning och våld; har kännedom om individens rätt till fysisk integritet och känner till skillnaderna mellan acceptabel och oönskad beröring; eleven vet hur han eller hon vid behov kan söka hjälp och vet vem som erbjuder hjälp i skolan och närmiljön. - vet vad som är lagligt och olagligt för åldersgruppen.
(Källa: Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, Utbildningsstyrelsen.)
Målen för undervisningen i kunskap om människans hälsa på årskursnivåerna 1-4
- Eleven lär sig att uppskatta sin egen kropp och att ta ansvar för sin egen hälsa.
- Eleven bekantar sig med människans utveckling och olika skeden av livet.
- Elevens självkänsla, självbild och förmåga att hantera sina känslor förstärks.
- Eleven uppmuntras till självständig reflektion och till självständiga beslut.
- Elevens tolerans och inställning till jämlikhet stärks.
- Eleven lär sig vilka förändringar som sker under puberteten.
- Eleven kan göra sunda val i livet och klarar av att tacka nej till rusmedel.
- Samarbetet mellan hem och skola utvidgas.
Innehållet i undervisningen i människans hälsa
- Eleverna erbjuds ett sådant block om människokroppen och dess funktioner som är anpassad till behoven i deras åldersgrupp.
- Sunda levnadsvanor och förnuftiga måltidsalternativ tas upp.
- Eleverna får lära sig vad självbestämmanderätt är och får information om hur olyckor kan förebyggas.
- Eleverna får saklig information om pubertet och sexualitet som motvikt till kamratkretsens mytiska, medias översvallande och nyhetsrubrikernas skrämmande innehåll för att bättre kunna bemöta dessa uppgifter.
- Eleverna får lära sig om den mänskliga naturens mångfald.
- Jämställdhet mellan flickor och pojkar samt könsrollerna tas upp till diskussion.
- Eleven ges inlärningserfarenheter via aktiviteter; experiment, dramatiseringar och observationer ger barnen upplevelser och insikter som gynnar hälsobeteendet.
- Lärarna får modeller för samarbetet med elevens vårdnadshavare.
Profil för goda kunskaper i människans hälsa
Eleven
- känner till olika stadier i utvecklingen och levnadsloppet.
- är bekant med rätten till okränkbarhet, skillnaderna mellan acceptabel och oönskad beröring och kan respektera de här gränserna.
- vet vad som är nyttigt och vad som är farligt för hälsan.
- är medveten om sunda levnadsvanor.
- har kännedom om individuella skillnader mellan människor och sätter värde på dessa.
- kan relatera till olikheterna mellan flickor och pojkar samt hantera dem.
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto