Uppgifter
I uppgifterna undersöks hur de olika sinnena fungerar.
Värmesinnet testas
Eleverna får pröva att lägga något kallt och något varmt mot huden; de stoppar ned ena handen i ett tvättfat med kallt vatten och den andra i ett tvättfat med varmt vatten. Efter det prövar de att lägga vardera handflatan mot bordet eller mot väggen: den ena handen känner att underlaget är varmt, den andra att det är kallt! Eleverna kan också stoppa händerna i tvättfatet i mitten och uppleva samma sak: den ena handen upplever att det är varmt, den andra att det är kallt. Läraren kan också låta eleverna göra så att det ena barnet stoppar sin hand i det varma vattnet och ett annat barn stoppar sin hand i det kalla vattnet. Efter det stoppar de sin hand samtidigt i det rumstempererade vattnet: den ena säger att vattnet är varmt och den andra att det är svalt.
Känselsinnet testas
Eleverna känner på olika ytor som har placerats på bordet och som känns olika (sandpapper, sammet, porslin, osv.).
Eleverna stoppar i tur och ordning ner handen i olika skålar, där det finns mjukt mjöl, grus, solrosfrön osv.
Eleverna testar hur vinden känns i ansiktet, i nacken, på handen och på magen med t.ex. en hårfön. En lätt blåsning i örat kittlar mer än en blåsning på armen.
Om man rör vid fingertopparna med spetsen på två pennor, kan man känna båda ändarna trots att de är väldigt nära varandra. En blind person känner de upphöjda punkter som ligger bredvid varandra i blindskrift. Om man däremot rör vid ryggen eller armen med två pennor, måste de vara rätt långt ifrån varandra innan man kan urskilja två beröringar.
Känselsinnet hos människan är som känsligast i ögonen, läpparna, handflatan, under fötterna och i underlivet.
Papper och papp av olika tjocklek är lätta att ordna enligt tjocklek även med förbundna ögon och enbart med hjälp av känslan i fingrarna. En tvål- eller baslösning känns hal på fingrarna, en sur lösning eller Coca-Cola känns däremot sträv när man gnider in vätskan på fingerspetsarna.
Gissa vilket föremål? I en papplåda läggs olika föremål: en penna, ett mjukisdjur, en linjal osv. I sidan av lådan skärs ett hål ut. Eleverna får sticka in en hand i lådan, känna på föremålen och gissa vad det är.
Eleverna får känna på något som skakar eller vibrerar (en borrmaskin, en elvisp, en mobiltelefon).
Luktsinnet testas
Eleverna får med förbundna ögon lukta på olika slags aromatiska ämnen samt på mat- och hushållsingredienser och gissa vad det är.
Synsinnet testas
I klassen testas olikfärgade lampor och olika sorters belysningar. Kalejdoskopet är mycket intressant att titta i. Eleverna får se hur ett prisma reflekterar ljus. En annan intressant upptäckt är att man inte kan se några färger i dunkelt ljus, utan bara olika nyanser av grått. När eleverna får bläddra i boken som testar färgseendet kan någon upptäcka att den inte ser skillnad på grönt och rött. Läraren kan berätta om hur farliga laserpekare kan vara samt om hur skadligt solljus kan vara för ögonen. Varför är det bra att använda solglasögon?
Hörselsinnet testas
Läraren kan låna instrument från musikklassen: en triangel, ett horn blåsa i, kastrullock att smälla med eller trummor. Klassen kan lyssna på fågelkvitter på ett band (eller genom ett öppet fönster) osv. Med en penna kan man åstadkomma många olika sorters ljud i klassen, t.ex. genom att knacka på lampan, väggen, bordsbenet eller handfatet. Läraren kan spela in barnens ljud och sedan låta klassen lyssna på det. Vem kan höra ljudet av en knappnål som faller på golvet?
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto