Ämnen för den inledande diskussionen

Under lektionerna i människans livscykel diskuteras vad dåtid, nutid och framtid är. Vilka uppgifter har människor i olika åldrar och hur ser man om någon är barn eller vuxen? 

Vad är det förflutna?

Hur långt tillbaka går det förflutna eller hur avlägset är det? Kan man återvända till det förflutna? Finns det tidsmaskiner? Vad är minnet? Ingen kan minnas precis allt eller sådant som hände när man var riktigt liten. Vilka minnen kan man ha från det förflutna: fotografier, gamla leksaker och kläder, minnesbilder, en dagbok? Varje människa har sin egen historia, sin egen berättelse, som är helt annorlunda än någon annans. Någon kan bo på samma ställe hela livet, medan andra flyttar. Någon kan ha en död släkting. Vet någon vad ett släktträd är? När börjar livet? Finns det liv före födseln? Hurdant är det?

Vad är nutid?

Är nutid hela den här dagen eller bara det ögonblick som nyss var, men som redan är förbi? Vad gör vi just nu? Vi lär oss något, vi skapar något, vi minns det förflutna eller planerar inför framtiden. Vi fattar beslut om vad vi ska göra härnäst eller i morgon. Den här stunden är inne nu, här och nu, men när den har passerat är den borta och det kan man inte ändra på. Tiden strömmar vidare på samma sätt som vattnet.

Vad betyder framtid?

Vad tror ni kommer att hända om en timme, om en dag, om en vecka eller om ett år? Kan man förutspå framtiden? Årstidernas växlingar, århundradens och årtusendens gång? Väntar eleverna på något, som födelsedagar eller någon resa? Kan man få framtiden att komma snabbare till en? Kan man besöka framtiden? Vilka drömmar har barnen? Drömmar är viktiga! Det är tillåtet att drömma, och det är roligt. Hur långt är en människas liv? Har alla människor ett lika långt liv? Var slutar livet? Vad händer då med människokroppen? Eller med själen? Finns det ett liv efter döden?

Vilka uppgifter har människor i olika åldrar?

Babyns uppgift är att skrika med jämna mellanrum, så att föräldrarna kommer ihåg att ta hand om den. En baby måste lära sig äta, dricka, gå och prata, allt på ett år! Babyn lär sig att bli människa. 
Ett barn ska lära sig saker, växa, utvecklas och leka. Ett barn ska också lyda sina föräldrar. Det undersöker, informerar sig, observerar, funderar, lyssnar, prövar sig fram och gör misstag. På det viset lär sig barnet hur man ska gå tillväga här i världen! Man måste vila, ha kul, sova och äta, så att man orkar igen. Det är en enorm uppgift som tar på krafterna. Allt behöver inte lyckas direkt, att lära sig betyder att man tränar och försöker. Hur lång tid tog det för barnen att lära sig cykla, simma eller skrinna? Barnen har ännu mycket tid på sig att lära sig. Det är ganska många år kvar tills de blir myndiga! 
Vuxna arbetar, får barn och tar hand om barnen samt om sjuka och åldringar. Vuxna förändrar världen, bygger maskiner och städer, och så rådgör de med varandra. Men också vuxna roar sig och vilar sig emellanåt. 
Gamla människor vet mycket, de är ofta kloka och kan berätta mycket. De tar ibland hand om barn, skriver böcker eller stickar sockor. De har ofta mer tid än vuxna. Det behövs människor i alla åldrar. Varenda dag är lika viktig och värdefull för varje barn som för varje vuxen.

Hur syns det att någon är ett barn?

Att någon är ett barn syns t.ex. på längden, men det finns ju också vuxna som är kortväxta. En vuxen man har skäggväxt och snopp, en kvinna bröst och båda har hår i armhålorna och kring könsorganen. Barn har bara hår, ögonbryn, ögonfransar och svag hårväxt på huden. Vuxna har stora fötter och händer. Gamla människor har rynkig hy och deras hår har blivit grått. Barns hy är helt fri från rynkor. Det hör till att människas ålder syns utåt. De förändringar som kommer med åldern visar att människan har sett och upplevt mycket. Man kan också tala om t.ex. skrattrynkor; livserfarenheterna avtecknar sig i ansiktet. Är gamla människor vackra? Är barn vackra? 


Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto