Respons från lärarna
Vad är din allmänna bedömning av lektionen?
- Bra, men eleverna förstod inte anvisningarna helt och hållet.
- Utmärkt, även om ljudnivån steg i den livliga klassen.
- Lektionen var intressant.
Vad kändes särskilt bra och nyttigt under den här lektionen?
- Det var nyttigt för eleverna att märka vilken del av livscykeln de närmar sig.
- Behandlingen av livscykeln intresserade barnen. Begrepp: det förflutna, nutid, framtid.
- Att åskådliggöra livscykeln med gamla planscher samt genom grupparbete gav barnen en konkret uppfattning om processen.
- Barnen tyckte om uppgifterna, särskilt då att klippa och klistra tavlor av livscykeln.
Vad kändes särskilt dåligt och onödigt under den här lektionen?
- Kanske också något annat samtalsämne hade kunnat ingå?
Hur tyckte du att barnen förhöll sig till de frågor som behandlades under lektionen?
- Mycket diskussion. Eleverna berättade ivrigt om sina egna erfarenheter och åsikter.
- Engagerade!
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto
- De var rastlösa … kanske ämnet var för lätt??
Tas temat upp vid en lämplig tidpunkt/för tidigt/för sent för den här åldersgruppen?
- Det var alldeles rätt tidpunkt.
Har barnen i efterhand tagit upp de frågor som behandlades under lektionen?
- De har gått igenom de planscher i klassrummet som de limmade bilder på under lektionen (från flicka till kvinna eller från pojke till man).
- Vi har talat om djurens livscykel, och då kom eleverna ihåg också de här frågorna.
- Många blev intresserade av sin egen babytid; de berättade och jämförde sinsemellan de historier som deras föräldrar hade berättat.
Känner du att du i fortsättningen själv skulle kunna hålla en liknande lektion?
- Ja