Lärarrespons
Vad är din allmänna bedömning av lektionen?
- Bra!
- Intressant och nyttig.
Vad kändes särskilt bra och nyttigt under den här lektionen?
- Att acceptera sådant som är annorlunda utan att se till utseende eller psykiska egenskaper.
- Det var bra att det fanns mycket tid för diskussion under lektionen. Barnen diskuterade livligt.
- Att acceptera det som är annorlunda kan man säkert aldrig tala för mycket om...
Vad kändes särskilt dåligt och onödigt under den här lektionen?
- Ingenting!
Hur tyckte du att barnen förhöll sig till de frågor som behandlades under lektionen?
- Entusiastiska, livliga, öppna.
- Bra, det blev diskussion. De tyckte helt klart att frågan var viktig och intressant.
- Mycket sakligt. De hade många egna åsikter.
Tas temat upp vid en lämplig tidpunkt/för tidigt/för sent för den här åldersgruppen?
- Tidpunkten är lämplig. Jag tycker att det här ämnet aldrig kan tas upp för tidigt. I vår skola finns det specialklasser, och också ute i livet i övrigt ser man olikheter.
Har barnen i efterhand tagit upp de frågor som behandlades under lektionen?
- Vi har diskuterat olika raser.
Känner du att du i fortsättningen själv skulle kunna hålla en liknande lektion?
- Ja, gärna.
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto