Vad är din allmänna bedömning av lektionen?
- Bra!
- Intressant och nyttig.
Vad kändes särskilt bra och nyttigt under den här lektionen?
- Att acceptera sådant som är annorlunda utan att se till utseende eller psykiska egenskaper.
- Det var bra att det fanns mycket tid för diskussion under lektionen. Barnen diskuterade livligt.
- Att acceptera det som är annorlunda kan man säkert aldrig tala för mycket om...
Vad kändes särskilt dåligt och onödigt under den här lektionen?
Hur tyckte du att barnen förhöll sig till de frågor som behandlades under lektionen?
- Entusiastiska, livliga, öppna.
- Bra, det blev diskussion. De tyckte helt klart att frågan var viktig och intressant.
- Mycket sakligt. De hade många egna åsikter.
Tas temat upp vid en lämplig tidpunkt/för tidigt/för sent för den här åldersgruppen?
- Tidpunkten är lämplig. Jag tycker att det här ämnet aldrig kan tas upp för tidigt. I vår skola finns det specialklasser, och också ute i livet i övrigt ser man olikheter.
Har barnen i efterhand tagit upp de frågor som behandlades under lektionen?
- Vi har diskuterat olika raser.
Känner du att du i fortsättningen själv skulle kunna hålla en liknande lektion?
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto