Respons från lärarna
Vad är din allmänna bedömning av lektionen?
- En alltigenom lyckad lektion!
Vad kändes särskilt bra och nyttigt under den här lektionen?
- De här frågorna verkade intressera eleverna. Det är bra att ge rätt ord och benämningar på saker och ting.
- Det unika med att vara människa och den egna kroppens betydelse betonades.
- Frågorna lyftes fram på ett sätt som passade åldersgruppen. Eleverna fick rita en människa utgående från sina egna förutsättningar.
Vad kändes särskilt dåligt och onödigt under den här lektionen?
- Ingenting.
Hur tyckte du att barnen förhöll sig till de frågor som behandlades under lektionen?
- Naturliga och nyfikna. Frågorna intresserade barnen och de ville diskutera dem.
- Först var de fnittriga. Lite förlägna. Den sakliga inställningen och redogörelsen lugnade ner situationen och diskussionen förlöpte lugnt.
- De var fnittriga då ämnena snippa, snopp och bröst togs upp.
- När den första förlägenheten lagt sig var de nyfiket positiva.
Tas temat upp vid en lämplig tidpunkt/för tidigt/för sent för den här åldersgruppen?
- Tidpunkten är rätt. Det är bra att gå igenom kroppsdelarnas ”riktiga” namn. Fnisset avtog då eleverna började rita, och tredjeklassisternas snoppvitsar upphörde.
Har barnen i efterhand tagit upp de frågor som behandlades under lektionen?
- En del har sagt att det var en trevlig lektion. En elev har bett om mer information om de olika kroppsdelarnas uppgifter.
Känner du att du i fortsättningen själv skulle kunna hålla en liknande lektion?
- Ja. Det var bra då den som höll lektionen på slutet frågade barnen hur det kändes att diskutera det här ämnet.
- Ja, särskilt med det här materialet.
Barnpsykiater Raisa Cacciatore, Väestöliitto