Modersmål och litteratur

I modersmål och litteratur är läs- och skrivkunnigheten basfärdigheter som ingår i utbildningen inom alla stadier. Texter läses, granskas och tolkas under varje lektion. Språkmedvetna arbetssätt passar naturligt in i undervisningen i såväl lärokursen svenska och litteratur som svenska som andraspråk och litteratur. När elever och studerande läser och arbetar med skönlitterära texter under handledning, granskar texters struktur och själva producerar olika texttyper genom modeller följer processen samma steg som för faktatexter. 

Exempel på arbete med en modelltext i modersmål och litteratur:

Skriv en text med en modell som grund

Beskrivningen ger läsaren information om hurdant någonting är. 

Läs modelltexten. Fundera på två olika platser som du är bekant med. Beskriv de här två platserna.

Föreställ dig att du befinner dig på platsen du beskriver. Använda alla dina sinnen! Berätta vad som finns där, vad du ser, vilka ljud du hör, hur det luktar, vad du känner om du rör vid något. Avsluta med en eller två meningar om hur du känner dig på den platsen.

Modell:

I Stoas bibliotek

”Hyllorna är bruna. De är placerade i rader. Vid hyllornas ändor finns vita lappar där det står böckernas kategori. Framför hyllorna finns ett stort bord som är halvcirkelformat. Bakom det sitter en man. Han tittar på en datorskärm. Två äldre kvinnor står framför den hyllan närmast mig. Det är mycket ljust i biblioteket. Det finns stora fönster. Ljuset flödar också in genom takfönstret. Det är varmt inne, nästan hett. Jag hör kvinnor som viskar. Någon pratar i telefon och ett barn frågar efter mamma. Annars är det tyst. Det doftar mat från restaurangen invid biblioteket. Det doftar fisksoppa. Jag känner också doften av färskt bröd.

Lugnet på biblioteket är avkopplande. Jag känner mig trött, men det är en bra känsla.”

Emilia N.